Backup

shuwid

Ingeburgerd
Hoi,

Ik zoek naar een goede online-offsite backup oplossing.
Mijn data wordt welliswaar lokaal gekopieerd naar een extra harde schijf maar als de studio een keer afbrand of zo dan loop ik alsnog een groot risico.

Ik probeer elke week met een offsite harde schijf heen en weer te fietsen maar in de praktijk schiet dat er toch vaak bij in.

Nu dacht ik dus aan een online optie.
Gaat om iets van 200 a 300 GB.

Heeft iemand hier ervaring mee?

De "gratis" oplossing"
zoek een kennis die hetzelfde probleem heeft

verbind elkaars computers via internet

jij houd zijn backup bij
hij houd die van jou bij

Problemen: snelheid internetverbinding, datalimietien (toch in België), dynamische ip adressen, veiligheid.

hmm, daar was ik nooit opgekomen.
Zeker een goede optie afgezien van de genoemde onhandigheden.

Ik had al gekeken naar online diensten bij amazon en google maar dat wordt snel heel duur.

Dacht er over om een NAS bij mijn ouders te zetten.
Ook niet heel handig en redelijk duur.

goed idee!

ik huur hier ruimte al 3 jaar: http://www.servage.net/

6,35 per maand voor 750 gb. 7500 gb dataverkeer.
Altijd up, snelle vakkundige helpdesk. Maak je even ftp aan.

Enige is dat het betalen van de jaarlijkse fee via creditcard wel eens mis gaat en ze je site off zetten ... maar dat is het enige minpuntje daar wat ik kan bedenken.

hmm, daar was ik nooit opgekomen.
Zeker een goede optie afgezien van de genoemde onhandigheden.

Ik had al gekeken naar online diensten bij amazon en google maar dat wordt snel heel duur.

Dacht er over om een NAS bij mijn ouders te zetten.
Ook niet heel handig en redelijk duur.

goed idee!

welja nadeel is de snelheid en het feit dat er wat werk in de setup kruipt (zo'n NAS kan je niet makkelijk extern benaderen)
is enkel goed te doen als je een vast ip adres hebt en handig bent met die zaken.

een alternatief dat ik zelf overweeg is netwerkkabel naar het tuinhuis en daar kleine fileserver
moet hier al een serieuze bom inslaan om zowel mijn huis als het tuinhuis van de wereld te vegen.

ik huur hier ruimte al 3 jaar: http://www.servage.net/

6,35 per maand voor 750 gb. 7500 gb dataverkeer.
Altijd up, snelle vakkundige helpdesk. Maak je even ftp aan.

Enige is dat het betalen van de jaarlijkse fee via creditcard wel eens mis gaat en ze je site off zetten ... maar dat is het enige minpuntje daar wat ik kan bedenken.

Ik gebruik dezelfde service, ik host daar meer dan 10 sites, echt top. alleen heb ik nog nooit problemen gehad met creditcards. +1 dus :)

Online kan inderdaad ook een mooie oplossing zijn. Toch een aantal opmerkingen

Je bent / wordt afhankelijk van derden. Wat staat er in het contract over downtime en bandbreedte en dataloss

Heb zelf ook een tijdje online storage gehad. Echter het bedrijf ging failliet en weg was het spul.

Ook is het vaak niet duidelijk hoe hun de backup hebben geregeld en ook de security kan een vraagstuk zijn.

Afhankelijk van het land waar je data staat kunnen andere regels gelden ten aanzien wat voor data je in je bezit mag hebben. (Warez, MP3/4 enz, propeganda)

Bij KPN, voor 4,95 p/m onbeperkt --> * KLIK *

Ik backup gewoon op externe HD's en op DVD. 3 dubbele backup waarvan er 1 bij mijn ouders ligt. Wanneer ik daar langs ga neem ik de HD mee uit de studio en kopieer die ter plekke. Tegenwoordig ook niet duur meer 1Tb voor 65 euro.

Die service van jou is wel heel goedkoop Niel,
Google en Amazon kunnen daar in de verste verte niet tegen op.
Ik heb een paar sites bij mijndomein en daar heb ik ook veel minder GB's.
Bijna verdacht.. :)
Dat is zeker het overwegen waard.

ohw ik lees trouwens wel veel negatieve verhalen over snelheden en overselling bij servage. :(

Back