Loud Black Vocals opnemen,..

mario010

kijk diep in mijn ogen
Ok,.. ik werk momenteel met een supergoeie zanger,.
Die gast heeft een knoert harde donkere stem,.
Ik heb t idee dat mijn opnamen niet optimaal klinken,.. heb andere tracks van hem gehoord en daar klinkt zijn stem een stuk volvetter en en dikker,.. eigenlijk zoals je t hoort als ie zingt. Hij heeft geen verstand opnametechniek van en weet niet hoe ze dat hebben gedaan in de studios waar ie eerder opnam,.
Ik heb een Rode nt1000 mic.
Altijd een prima mic voor al mn vocals maar nu heb ik t idee dat die jongen gewoon een deuk in t membraam zingt en dat t daardoor minder klinkt als t zou kunnen. Verder weg van de mic heeft geen nut want dan pakt ie teveel omgeving.
Is er iemand die weet hoe ik die keiharde vocalen beter kan opnemen,.
Welke mic hiervoor extreem geschikt is en andere tips of tricks.

BVD

met een nt1000 krijg je nevernooit de volheid die je wilt bereiken in deze situatie.

probeer er anders eens een sm57 bij te hangen en deze naar verhouding inmixen met het signaal van de nt1000

Nou met een NT1000 (ik heb hem ook) kun je prima dit soort opnames maken hoor.
Het zal natuurlijk niet zo goed klinken als een U87 of een andere mic van dat kaliber, maar de NT1000 is ook weer geen uber-budget-prut-mic.

Je pre-amp en vooral de instellingen ervan zijn natuurlijk nogal belangrijk.
Zorg er (uiteraard) voor dat het signaal niet in het rood komt.
Laat de zanger trouwens wel minimaal 15cm afstand houden, altijd, anders krijg je last van het proximity effect en dan wordt het laag te vol en slecht controleerbaar.

Je nabewerking is ook zeker zo belangrijk. Van goede compressie op vocalen is nog nooit iemand slechter geworden. Kies een goede compressor en EQ en leef je uit. Probeer hiermee de sound te bereiken die je wilt!

Mocht het signaal nu écht te hard binnenkomen, dan toch even door kijken voor een andere mic. Misschien eentje met een -20dB switch.

Volgens de rode specs zou die 134db aan moeten kunnen. Dan moet je zanger het wel erg bont maken wil je mic oversturen. Ik denk toch dat verder van de mic de enige oplossing is. Wanneer je niet teveel room wil hebben zal je je ruimte acoustisch moeten aanpassen. Ik had er ook last van met het opnemen van blazersecties.

Wat klinkt er precies minder dan? Te schel? Te dun? Te laag? Vervorming?

Kan r niet precies de hand op leggen,..
Is gewoon een gevoel,.. als ik moest kiezen zou ik zeggen ,. uhh,. te dun idd,.. als je die gast in t echt hoort zingen is t echt niet gewoon,..zo een volle vette sound heeft ie,..
Maar ik krijg dat er niet uit als ik de opnames terugluister.
Als ie verder van de mic gaat wordt t nog ieler en komt r ook veel room bij idd,..Gewoon net of er een kwart van de sound over t hele gebied afgehakt is ofzo.
Acoustiek aanpassen is geen optie in deze omdat we op verschillende locaties opnemen.

met een nt1000 krijg je nevernooit de volheid die je wilt bereiken in deze situatie.

probeer er anders eens een sm57 bij te hangen en deze naar verhouding inmixen met het signaal van de nt1000

Waarom een SM57 eigenlijk?
Ik heb wel een sm 58,. is da niet net zo goed hiervoor?? Wat is t verschil?

Met de preamp heb ik ook een probleem,..
Als ik deze maar wat dan ook opendraai is t al te hard,..
Die gast is net de grote boze wolf,.. Hij huft en puft je hele studio weg!

Ik heb overigens best vaak vocalen opgenomen,. maar daar was nooit een probleem bij,. dat kon ik altijd vrij natuurgetrouw terug luisteren,..
Maar alleen deze keer wil t niet echt lukken,..
Vandaar dat ik denk dat t het volume is waarmee deze jongen blaast,..
Of misschien is t z'n dikke sound.Ik weet t echt niet! :stupid

Nou, ik neem regelmatig ook een zanger op met een waanzinnig dikke en vooral erg luide black-achtige vocaal.

Dat gaat af en toe ook helemaal voluit!
En laat het nou net het toeval wezen dat ik ook met een NT1000 opneem.
Ik moet je zeggen, nog nooit ergens last van gehad dat het signaal te hard binnenkomt.
Ik gebruik overigens de standaard preampjes die op de fireface 800 zitten. Lekker clean, beetje te klinisch, maar compressie en EQ doe ik allemaal achteraf!

Zoals jij het omschrijft heb je gewoon niet de juiste preamp.
Dat je hem zo goed als dicht hebt staan kan gewoon niet helemaal goed zijn.

Ik ken dat gevoel wel enigszins. Heb regelmatig drums opgenomen en bij een snare moest ik mijn preamp gain ook helemaal terug draaien met als gevolg een heel iel en dun snaredrummetje.

Een preamp móet gewoon een beetje werken om wat sound te creëren.

Wat voor preamp heb je en waarom? :)

Back