Hoe krijg je ruis weg uit een mic opname?

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Heeft iemand nog tips hoe je ruis (white noise) uit een akoestische opname weg krijgt in je DAW? Dat heb ik momenteel met een oudere opname die ik wil gebruiken en niet zomaar kan reproduceren. De opname heeft eigenlijk compressie en air (hoge EQ) nodig, maar als ik dat doe wordt ook de ruis erger. Ook al geklooid met een noise gate, maar dan hoor je duidelijk die noise opkomen iedere keer als er signaal is. Klevgrand’s Brusfri haalt de ruis weg, maar maakt de opname in z'n geheel te doods. Wellicht bestaat er een VST die ik niet ken die dit kan oplossen? :? Alvast bedankt voor het meedenken!

grtzzz, Dorian

Dorian, installeer Audacity eerst maar. Dat is gratis, open source en heeft goede, vergelijkbare tools met iZotope RX: Audacity ® | Free Audio editor, recorder, music making and more!
En dan nu het beschamende nieuws. Ik HEB audacity al jaren in m'n Macje, maar ben nooit de diepte in gegaan en wist eigenlijk niet eens dat je dat daar ook mee kon doen. 'k Gebruikte het alleen voor het afspelen van wavjes en zo. Super dank Morty! Ik ga me er in verdiepen. Als Hollander hou ik stiekem wel van gratis (mits het niet onderdoet voor profi tools) :D

Dat ziet er eenvoudig uit in gebruik, wat ook veel waard is. Thanks! Ook die ga ik uitzoeken.

@Nicholas2000. Mbt settings speciaal voor Audacity niet, maar welk algoritme/software je ook gebruikt, hoe sterker je laat denoisen, des te meer artefacten je krijgt. Is dus altijd zoeken naar de juiste balans in mijn ogen. Ook zaken combineren kan helpen, dus bv noise gate combineren met een algoritme.
@Dorian Urac, RX had altijd een volledig werkende trial periode voorzover ik weet. Frequenties kunnen "weggummen" in de spectrumgrafiek blijft bizar.

Hoe je denoisen ook toepast, altijd zo spaarzaam als maar mogelijk, of beter helemaal niet :)

- is het 1 enkel spoor met 1 gitaar, die je in een multi-track zet met nog drums, bas, zang, etc erbij: dan hoef je weinig te denoisen, het zal toch worden gemaskeerd. Noise gate aan waar niet wordt gespeeld is aan te raden.

- is het 1 enkel spoor met 1 gitaar, die je met slechts 1 ander spoor combineert (bijv zang), dan ook is spaarzaamheid aan te raden, en liefts geen noise-gate (dat ga je te goed horen)

- is dit het enige spoor, maar wel met meerdere instrumenten erin, dan zou ik het nog spaarzamer doen vanwege de artifacts

Het enige dat je nog kan doen, is zoals met Audacity, een goede (geisoleerde) sample van de Noise geven, indien mogelijk het frequentiegebied waar de noise zich bevindt afkaderen (smoothing), zodat alleen dat wordt gedenoised. En dan het schuifje "Denoisen" langzaam omhoog, tot je (onacceptabele) artifacts hoort: en dan terugschuiven.

Je kan de noise mss ook zichtbaar krijgen in de Spectrac view, in die view kan je ook de Noise (horizontaal) selecteren en dan simpelweg het volume terugschroeven.

Beste los je dit voortaan bij de bron op en zorg je voor betere opnames :P I know, daar heb je nu niks aan

Laatst gewijzigd:
Je zou ook eerst een expander kunnen proberen.
Ableton compressor kun je bijvoorbeeld opzetten als expander. Dan boost je het signaal boven de threshold (ipv dempen). een beetje saturatie na de expander kan ook helpen met maskeren van de noise (eventueel nog een eq ertussen). De extra harmonics van de saturatie op je 'cleane' signaal boosten het signaal een beetje zonder dat de noise daarin harder word.

Ik ben geen expert hoor, maar misschien zijn dit opties die je zelf laagdrempelig zou kunnen uitproberen :) (zo heb ik het zelf een keertoegepast om wat achtergrond noise uit een videogame clip te poetsen en dan vond ik toen aardig werken)

Laatst gewijzigd:
is het 1 enkel spoor met 1 gitaar, die je met slechts 1 ander spoor combineert (bijv zang), dan ook is spaarzaamheid aan te raden,
Bingo! Het is een subtiel liedje op een akoestische gitaar met nylon snaren, ooit zonder metronoom ingespeeld. Opgenomen met een riboon mic omdat die zo mooi warm klinkt op gitaar, zonder te realiseren dat dat ding heel veel ruis meebrengt als je zacht pingelt. Later is daar een subtiel bass keyboard, zang en (vanaf halverwege de song) wat synths/orgel bij gespeeld. Vanwege die ontbrekende metronoom is de gitaar opname niet te reproduceren zonder de zang, bas en synths ook volledig opnieuw op te nemen. Als het denoisen niet lukt, is dat ms alsnog een optie, meh ;{ Ik ga er a.s. weekend mee aan de slag. Met jullie tips gaat het wellicht lukken :)

Op welk medium staat de originele opname?
Aiff in Mac, maar da's dus niet de oorzaak van het probleem. Het is die ribbon mic.

Beste los je dit voortaan bij de bron op en zorg je voor betere opnames :P I know, daar heb je nu niks aan

Vanwege precies dit, heb ik afgelopen weekend m'n drie akoestische gitaren (western en classical) proef opgenomen met de 5 verschillende mics die hier liggen, in verschillende stereo/mono configuraties, met verschillende speelstijlen (fingerpicking/akkoorden), en vanaf verschillende afstanden. Daar zijn winnaars uitgekomen. Wat me wel opviel is hoeveel omgevingsgeluid er ondanks dichte ramen nog doorsijpelt, zoals brommers, vogeltjes, de CV-ketel, en last-but-not-least de klus-verslaafde buurman van twee huizen verderop waar de hele straat al 7 jaar lang van mag meegenieten... aaaargh :duivels:
Maar ik denk dat Izotope RX (of Audacity?) zelfs die buurman de mond kan snoeren. ikke blij :)

Laatst gewijzigd:
Heeft iemand nog tips hoe je ruis (white noise) uit een akoestische opname weg krijgt in je DAW? Dat heb ik momenteel met een oudere opname die ik wil gebruiken en niet zomaar kan reproduceren. De opname heeft eigenlijk compressie en air (hoge EQ) nodig, maar als ik dat doe wordt ook de ruis erger. Ook al geklooid met een noise gate, maar dan hoor je duidelijk die noise opkomen iedere keer als er signaal is. Klevgrand’s Brusfri haalt de ruis weg, maar maakt de opname in z'n geheel te doods. Wellicht bestaat er een VST die ik niet ken die dit kan oplossen? :? Alvast bedankt voor het meedenken!

grtzzz, Dorian

Wat me wel opviel is hoeveel omgevingsgeluid er ondanks dichte ramen nog doorsijpelt, zoals brommers, vogeltjes, de CV-ketel, en last-but-not-least de klus-verslaafde buurman van twee huizen verderop waar de hele straat al 7 jaar lang van mag meegenieten... aaaargh :duivels:
Maar ik denk dat Izotope RX (of Audacity?) zelfs die buurman de mond kan snoeren. ikke blij :)
Met Izotope RX ga je wat dat betreft een eind komen, maar is in mijn ogen altijd plan B, na een zo goed mogelijke opname. Experimenteren is zeker aan te raden. In een ruimte met veel omgevingsgeluiden en suboptimale akoustiek werkt vaak een goedkopere dynamische mic uiteindelijk beter dan een bv een dure grootmembraan condensator mic die op nier staat. Natuurlijk helemaal afhankelijk van de omgeving, plaatsing vd mics, de geluidsbron enz, maar sluit die niet gelijk uit. Ribbons zijn idd tof, maar hebben wel een hele goede preamp nodig ivm relatief zwak uitgangssignaal om ruis te voorkomen. Ook goed levels checken en inregelen voor opname....

Back