afmixen...Hoe doen ze dat nou?

DJ41

Lid sinds 1834
Ik heb net weer iets gefabriceerd en luister mijn net op MD geknalde track in mijn auto af. Ik heb een leuke pioneer set in de auto die echt heel erg goed klinkt, met subwoofer en de hele rataplan.

Wanneer ik de track in de auto hoor dan mist hij (zoals altijd) de dynamiek van professionele tracks. Het laag klinkt niet door, alles klinkt te klinisch en niet energiek.

Hoe krijg ik het e.e.a. nou opgeschroefd??

Setup :

Alpha Juno 2

TR-909

Digitech Studio Quad V2

Alesis 3630 Compressor

Behringer MX 8000

Roland PG-300

Event Gina 20 bit 8X8 soundcard

Clavia Nordrack 2

Yamaha A-3000v2 Sampler (64mb)

Jomox X-base 09

Midiman Midisport 4X4

Numark DM1100X Mixer

2 X SL1210 Technics

2 X Spirit Absolute 2’s

Sharp Minidisk Recorder

Ik weet dat mijn MX-8000 niet het allerbeste is wat je kunt krijgen, maar ik weet dat er een aantal professionele producers hem ook gebruiken.

Is er iets wat ik kan aanschaffen wat mijn eindmix meer leven in kan blazen? Of hebben jullie andere tips?? GRAAG!!!

een goede mix heeft niet alleen met apparatuur te maken.

je kunbt een ssl tafel van 2 miljoen gulden kopen, de duurste compressors ed, maar dan klinkt je mix nog naar 10x niets.

Een goede mix komt voor een deel uit ervaring.

veel proberen dus.

en...

en...

Ik weet dat je eigenlijk niet op md moet afmixen, maar wanneer ik het op een CD knal, dan heb ik hetzelfde resultaat :(

Niemand kan hier 'n reply op posten waardoor je ineens fantastisch kan mixen. Als je 'n MP3tje post kan iemand misschien goede, specifieke tips geven, maar verder is mixen zoals bam zegt 'n kwestie van ervaring.

Ervaring..

Ervaring..

Het is inderdaad een kwestie van ervaring. Elk stukje van de keten verdient aandacht. Niet alleen goede geluiden en effecten, maar ook de panning van je afzonderlijke tracks.. de EQ settings op je mengtafel..

Als teveel tracks zich verdringen in hetzelfde stukje frequentie-band, dan loopt je mix al snel 'vol'. Vallen er in het hele frequentie-gebied grote gaten.. dan is dat ook niet lekker om te horen.

Ondanks dat ik er niet heel veel gebruik van maak, heeft het werken met finalizers (in de vorm van plugins.. dat wel) me veel inzicht gegeven in het spelen met de 'feel' die een track uiteindelijk krijgt. Lichte (multiband) compressie, in combinatie met een goede eind-EQ kan veel effect hebben. Ook hier moet je veel mee oefenen.. en het is echt geen wondermiddel.. maar je leert er in ieder geval veel van.

Alles begint natuurlijk bij een goed stuk muziek.. want een perfect geproduceerde hoop bagger.. daar zit niemand op te wachten :p

Het is in iedergeval een aanrader om een exiter te kopen. Hij versterkt bepaalde frequenties die voor het menselijk gehoor aantrekkelijk zijn om naar te luisteren !! Met andere woorden het word allemaal een stukje helderder.
In mijn geval met de Aphex exiter type C2 met Big Bottum doet ie het ook met het laag. Ik ben er erg tevreden mee en krijg er regelmatig complimenten over dat m'n mix lekker helder klinkt. En dan heb ik nog wel een low buget versie.

Aphex is de uitvinder van de exiter en heeft patent op de naam exiter !! Veel merken maaken echter hetzelfde product zoals bijv. de SPL vitualizer, TC Electronic Finalizer enz t'Is in principe allemaal het zelfde product met hun eigen(product)naam en kenmerken

Maar hiermee alleen is je probleem nog niet opgelost !! Zoals bambam al zij. Zo is bijv panning belangrijk natuurlijk EQ probeer ervoor te zorgen dat je geluiden elkaar niet in de weg liggen. En inderdaad de ervaring is van groot belang.

Maar Aphex (had Aphex Twin er twee?) maakt toch nog altijd de beste exciters of niet? Wat kost een Aphex Exciter met big bottom?

-----

229.00 EUR bij Thomann da's op zich goed te doen. Maar je eerst maar eens een fatsoenlijke reverb en 1 of 2 compressors/gates voor ik daar aan ga beginnen......

Laatst gewijzigd:
Klopt wel van mixen een kwestie van ervaring is. Maar ook theoretische kennis is wel makkelijk hoor. (lijkt wat dat betreft op synths programmeren)

Maar het stukje mastering is ook belangrijk, zeker als je op zoek bent naar het laatste stukkie extra. (oh je begint die klepzoeker weer met z'n mastering te ouwebetten)
Maar als je hier (http://mmbase.dyndns.org/extech/Mastering tutorial version 2.htm) even kijkt kom je misschien op een idtje. En even de controverse over de details nagelaten klopt het wel dat je qua nabewerking van je mix (zij het hardware of softwarematig of juist allebei) echt behoorlijk scheelt. Maar ja, da's dus ook weer ervaring en vaak doen. Want met presets kom je er hier dus ook niet mee.

Kun je op bijvoorbeeld een wekkerradio ook horen of iets goed is afgemixt? Ik luister liever naar een mooi nummer op mijn wekkerradio als naar een klotenummer op een superinstallatie.
Moet je soms gewoon niet een nummer nemen zoals het is? Ik bedoel eigenlijk, dat je misschien de "eerlijkheid, echtheid" van het geluid verknald. Of geldt dit meer voor akkoestische muziek?

Hoe doen jullie dat trouwens met de panning? Ik bijvoorbeeld bij mijn machinedrum (stereo uitgang) links en rechts beide op een monokanaal zitten en dan de panning een beetje naar links en naar rechts.
Als je iets precies in het midden wilt hebben gebruiken jullie dan 1 kanaal of 2 kanalen (met de panning allebei in het midden)?

Wyko...zitten er niet mee channels op ???
Persoonlijk gebruik ik altijd mono drums. Op heel zelden een uitzondering na dan ! Als je dan je hi-hats
close op (bijv) ch 5 en open op ch 6
en zo de meeste perc. verdelen over je channels dan kan je alles een beetje pannen.

snap ie ?? :confused: ;)

Ik ben niet zo'n plugin man, maar voor mastering vind ik het ideaal. Een goede compressor en EQ heb ik al, maar is er ook zoiets als 'n Aphex Exiter plugin?

Bij logic 5.0 zal er een goede exiter plugin geleverd worden, ook zit er in de de steinberg mastering edition een spectralizer wat eigenlijk niets anders is dan een exiter. In de reeeks plugins van prosoniq bevind zich een plugin die dynasone heet, dit is een soort inteligente finalizer. Oh ja en er is ook nog een softwareversie van de bbe maximizer gereleased

Goede plugins zat op de markt

Voor protools is ie er.....verder zou ik het zelf niet weten.

Zie nu dat breed ook al geantwoord heeft inderdaad de bbe klinkt ook goed !!

Laatst gewijzigd:
ik heb ooit eens een behringer ultramizer gehad, maar dat vond ik niks. Er was maar een minimaal verschil merkbaar bij subtiele stapjes en wanneer je hem flink opendraaide, dan klonk het helemaal nergens naar.

Maar welke versie Aphex exiter bedoel je precies en hoe duur is die en waar kan ik die kopen?
Het klinkt wel als iets wat ik goed zou kunnen gebruiken!!

Een voorbeeld van die track kan ik helaas niet sturen, want ik zit nu op mijn werk

Wyko...zitten er niet mee channels op ???
Persoonlijk gebruik ik altijd mono drums.

Jazeker zitten er meer channels op en ik ga het direkt proberen.
Nu eerst even wat kabeltjes ophalen.

Back