Copicat varispeed

cream

Ouwe rot
Ik zat te kijken naar een mogelijkheid om de tape van een copicat op variabele snelheid te krijgen.

Nu zag ik dit op gearslutz staan:
In Ye Olde Days, to vary the speed of an HS motor, we would feed a variable frequency sine wave oscilaltor into a suitably-sized power amplifier that had a step-up transformer at the output in order to obtain the required AC voltage.

Wat moet ik me hierbij voorstellen? Een sinus kan ik wel uit mn pc halen maar heeft iemand een voorbeeld van een versterker met step-up transformer?
..En hoe sluit ik de copicat hierop aan zodat de motor langzamer begint te draaien?

Het gaat om onderstaande copicat:

WEM%20copicat%20with%20lid.jpg

ai, Ik zag het woord power niet voor de amplifier staan...
Er begint nu iets te dagen... ;)

Dit ga je niet met een sinus uit een PC doen.

Kijk eens hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Utility_frequency

Die sinus wordt dus een hele hap versterkt en de snelheid van de AC-motor hangt af van die sinus.

Lijkt mij zo :)

Overigens is een 2ehands functiegenerator echt niet duur, maar of je dit soort dingen wil doen zonder het hele blok eruit te blazen...

Het gaat nog een stukje verder:

As I mentioned, in Ye Olde Daze <g>, we used a audio power amplifier with a step-up transformer connected across the output terminals of the amp.

An audio oscillator provided the input to the power amp (60 Hz...CPS), and ran the motor at nominal speed.

Wat is er dan precies anders aan een sinus uit een pc?

Hoe ik het nu zie is:
sinus signaal gaat versterker in.
copicat sluit je aan op deze versterker.
wanneer je de frequentie van de osc aanpast veranderd de delaytijd.

Heb ik dit goed? En wat is die stepup transformer? Zit dat in de versterker? Zoals je ziet heb ik er geen kaas van gegeten maar het lijkt me erg fijn als ik die delaytijd kan aanpassen..

Je hebt an sich gelijk dat een sinus uit je PC ook moet werken, maar ik zou niet gelijk de geluidskaart van mijn PC vastknopen aan een constructie waarvan ik niet zou weten of het werkte.

Een step-up transformer is een transformator. M.a.w. de opzet is om zo'n ding netstroom te geven met een variabele frequentie. Het voltage van een functiegenerator is laag - denk tussen de 0 en 20 volt voor testapparatuur. Dat wat je geluidskaart uitstuurt is hoogstwaarschijnlijk lager. Dat wordt omhooggekrikt door die transformator tot 230 als ik het verhaal enigszins snap. Niet iets wat je met je blote vingers wil doen. Dit is zo'n "komt de berg niet naar Mohammed, dan komt Mohammed naar de berg"-verhaal - in plaats van er een variabele DC-motor in te zetten waarvan de snelheid makkelijk regelbaar was hebben ze gewoon het electriciteitsnet geëmuleerd.

yeps, dat is de manier.
is niet heel moeilijk om te maken.

nodig, een variabele sinus generator, 20 tot 150 Hz, en een eindversterker, ik schat een watje of 15, en een 15 watt nettrafootje 220 - 6 volt.
dat zou de truuk moeten doen.
ik heb ze ook wel omgebouwd met een dc motor, maar dat is net zoveel werk, zoal niet meer..

:mega:

Dikke frequentieregelaar zou ook moeten werken. Storing gegarandeerd :)

yeps, dat is de manier.
is niet heel moeilijk om te maken.

nodig, een variabele sinus generator, 20 tot 150 Hz, en een eindversterker, ik schat een watje of 15, en een 15 watt nettrafootje 220 - 6 volt.
dat zou de truuk moeten doen.
ik heb ze ook wel omgebouwd met een dc motor, maar dat is net zoveel werk, zoal niet meer..

:mega:

Dat klinkt als dat ik beter kon doorsparen voor een echo met varispeed.
Is zo'n aanpassing in de motor makkelijk te ( laten) realiseren. lees: niet duur?

@richard2000: ehm en wat bedoel je met storing gegarandeerd? Klinkt niet heel hoopvol.

Ik zou wel de voorkeur geven aan een andere motor maar wordt dit teveel gepruts?
(extra potmeter, gat boren?) Ik ben niet vies van wat DIY maar heb hiervoor wat instructie nodig, met name de elektro kant.

Dat klinkt als dat ik beter kon doorsparen voor een echo met varispeed.
Is zo'n aanpassing in de motor makkelijk te ( laten) realiseren. lees: niet duur?

doorsparen is idd de beste oplossing.

copycats zijn zowiezo al herrieschoppers als het om brom en ruis gaat, is wel afhankelijk welk type.

het is al met al een hoop geklooi om er een varyspeed van te maken.

:koffie:

Okee, en is een frequentieregelaar dan een serieuze optie?
Zo ja, moet ik deze dan tussen mijn WCD en copicat plaatsen? Vind die apparaten er nogal exotisch uitzien. Kan er een stekker in?

Tja serieus, het is wel wat werk om zoiets aan de praat te krijgen, je moet deze idd tussen je stopcontact en de motor plaatsen, dus je zal de motor moeten scheiden van de rest van je echo.
En dan moet je de regelaar aan de praat krijgen en dat hangt van de regelaar af, moet dus wel een 230V 1 fase zijn, iig aan de ingang en je moet simpel met liefst een externe potmeter de freqeuntie kunnen regelen.
Is te doen, regelaartjes kunnen tegenwoordig heel klein zijn maar je moet wat technische kennis hebben.

De frequentieregelaar kan voor storing zorgen. Het Linkje is een 3 fasen model. Ik weet niet hoe een regelaar er mee omgaat als je een enkelfase motor er aan zou hangen. Verder ben ik bang dat het in zon gevoelig apparaat dw nodige brom kan veroorzaken

Okee bedankt voor alle info!
Iets te impulsieve aankoop geweest door het missen van varispeed maar deze week verwacht ik hem en ben toch wel benieuwd hoe die klinkt. Als het wat is kan ik altijd nog een space echo kopen.. 8~

De frequentieregelaar kan voor storing zorgen. Het Linkje is een 3 fasen model. Ik weet niet hoe een regelaar er mee omgaat als je een enkelfase motor er aan zou hangen. Verder ben ik bang dat het in zon gevoelig apparaat dw nodige brom kan veroorzaken

Storing hangt van het type af, je heb ze met ingebouwd filter of je moet een externe gebruiken, maar met zo'n kleine belasting zal het denk ik wel meevallen, maar wel iets om rekening mee te houden.
En een 1 fase motor op een driefase hangt ook weer van de regelaar af of deze er naar kijkt wat er aanhangt, beetje simpele regelaar zal er geen last van hebben.

Back