Yamaha SU700 samen met AKai MPC 2000XL

Vitabrevis2010

Life Is Music
Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort de troste eigenaar van 2 klassiekers nl. de Yamaha SU700 and de Akai MPC 2000XL. Ik zoek de MPC als master sequencer te gebruiken en de SU700 als sequencer/sampler en effects. Als nieuweling of gebied van hardware sequencers/samplers etc heb ik nog een hoop te leren maar voor dit specifiek "probleem" had ik toch graag een antwoord gehad of meer inzicht gekregen : Kan ik de schitterende effecten van de SU700 over mijn sequences van de Akai gebruiken? Zoja, hoe?

Cheers

Tim

Ik neem aan dat dit moet lukken als je de SU700 aanstuurt via de MPC, dat houdt in dat je het geluid in de SU700 aanstuurt vanuit de MPC. Ik weet niet wat de routing mogelijkheden zijn op de SU700 maar mischien kan je het geluid dat uit de MPC komt weer doorlussen naar de SU700 en zodoende de effecten gebruiken over wat er uit je MPC komt. Ik zou even de handleiding lezen als ik jou was. :)

Ja, manual heb ik gelezen, deze is in het duits dus het is mogelijk dat ik sommige zaken niet goed vertaald/geïnterpreteerd heb.
Uit de manual heb ik enkel kunnen afleiden dat wanneer je de optionele AIEB1 met 8-outs hebt er geen effecten over gestuurd kunnen worden. Tevens redelijk wat af-gegoogled de laatste dagen vooraleer ik me zou registreren op dit forum. En uiteraard zelf op onderzoek gegaan met de twee apparaten maar geen geluk zover.

Voor zover ik weet is de SU700 niet echt 'vriendelijk' tegenover andere apparaten en wordt liever als standalone aangesproken, enkel AIFF lezen, scsi formatteren zodat het enkel en alleen door de SU700 zelf kan gebruikt worden, geen cf card reader mogelijkheid etc etc.

Momenteel is hij enkel via de midi out met de midi in van de Akai aangesloten.

*Gebrand op duidelijkheid en informatie*

Grtz

Bedankt voor de snelle reacties, echt top (THX)

Ja, midi in en out (geen thru). Ik ben niet echt zeker of ik de SU700 als master of slave moet zetten, kheb allebei reeds geprobeerd (zowel Midi-clock mode als MTC op de mpc en internal/external/slave MTC op de SU700) maar geen resultaat behalve dan dat ik de sequence op de mpc kan starten vanaf de su700 en vice versa. Naar wat ik gelezen heb is de mpc het best als master aangezien deze zo loopt als een zwitserse klok...

Zoals ik al zei ben ik nieuw op dit terrein ,ik ben me wel bewust van de 101 basics wat midi betreft (denk ik) ,dat deze geen audio uitsturen maar wel parameters/settings etc.

@Document1 : bedankt voor de link ,was er net mee bezig :)

@Code17 : de effecten van de SU700 gebruiken over de master out of op een specifiek gedeelte bv.

Grtz

De su 700 op slave iedergeval want idd de mpc is een zwitserse klok..(grappig nooit gehoord hahah) En met betrekking tot de effecten ... Mpc heeft standaard toch 4 out? als ik me kan herineren? Dan dat je bijvoorbeeld de beats uit uitgang 1 en 2 laat rollen en 3 en 4 de su in stuurt .....En dan als ik t goed lees, je de effecten van de su dus op je ingang zet.. (maar ben je wel meteen je effecten kwijt van je su..) Of je moet de 3 effecten die je hebt apart kunnen routen... maar dat zie ik niet zo snel in de manual...
maar dan moet je maar even beetje over nadenken... bv weer dingen te resampelen zodat je de 3 effecten weer vrij hebt...Maar das een beetje aankloten en dan kom je vanzelf wel achter hoe je de mogelijkheden zo efficient mogelijk kunt gebruiken...

Hm, interessant idee. Maar dan worden de effecten analoog 'verwerkt'?

Mijn MPC heeft 2 audio uits en 2 record ins en 2 jack-aansluitingen voor smpte. Mijn SU700 heeft ook 2 audio uits en 2 analoge ins.

Ik lees uit een vorige reply dat dit allemaal gewoon over midi kan?
Welke settings dan?

Grtz

Nee nee, midi verstuurd geen audio! Ik zou het volgende voor elkaar proberen te krijgen MPC midi uit > SU700 Midi in zodat je de geluiden in je SU700 kan laten triggeren door de sequence in de MPC, ik heb zelf geen 2k xl dus dat zul je zelf moeten uitzoeken. Lijkt mij iig het makkelijkste werken voor je en komt ook het dichts bij je originele vraag.

Op deze manier hoef je geen audio verbindingen te maken tussen je SU700 en je MPC en kan je je audio gewoon laten lopen zoals het nu is, heb je een sample die de effecten van de SU700 behoeft dan kan je simpelweg in die SU700 die sample proppen en dan sequencen vanaf je MPC.

Ja je signaal gaat idd analoog naar je su700 dan.. maar weer digitaal verwerkt door de effectbak...WAT niet anders kan...(of je moet digitaal uit kaartje voor mpc en su hebben,,maar lijkt me beetje overbodig) Maar je signaal via midi kan natuuk niet.... Alleeen noten aansturen of in dit geval samples ... midi is puur aansturen-triggeren... Daar gaat GEEN geluid door!....

Ja, daar ben ik van op de hoogte (zie een vorige post waarin 101 basics midi staat vermeld, midi = GEEN audio :P)

Ik dacht in termen van parameters ingesteld voor de effecten.

Trial and error i guess.

Thx

Komt wel goed man, het lijkt allemaal moeilijker dan het is. :okdan:

Hehe, inderdaad...

Er zijn geen problemen, alleen oplossingen heb ik eens gehoord :dj:

Misschien nog iets interessant, alhoewel een beetje off-topic misschien :

CF card reader in SU700, iemand ooit gezien of geprobeerd? Lijkt me een standaard 25 pins floppy connectie en een 4-pins voeding, heb SU gisteren open gedaan om er 2 geheugen latjes in te plaatsen.

En is het mogelijk om zowel de MPC als de SU op eenzelfde scsi disk te laten werken (niet gelijktijdig schrijven natuurlijk)?

Grtz

als je een scsi switch hebt lijkt me het wel? Geen idee eerlijk gezegd.

Zoiets als dit.

SWITCH-BOX-DB25-2-way-BestLink.JPG

Ach ja, natuurlijk :)))

Als je het ziet denk je deraan lol

Samples laden en opslaan is niet wat het moet zijn met deze 'oude' apparaten, een usb erop en ze zouden 'win' zijn :P
Toch nog eens herbekijken wat de beste oplossing is...zucht

Thx

Ik vind het opslaan via scsi nog wel mee vallen zelf maar je staat daar niet alleen in. :P

Back