[Diy] Robot Voice - eenvoudig kitje

Dat is de soldeer die men vasthoudt, niet het pootje van de weerstand. Die tekening is niet zo duidelijk... ;)

Er zijn overigens wel wat mensen die eerst knippen en dan solderen... zou beter zijn voor je las of zo. Ik geloof er zelf niet veel van.

Ik ga vandaag beginnen aan het inbouwen van het effect... Ik denk dat ik de behuizing ga gebruiken die voor de filter bestemd was. Ik heb toch nog genoeg spulletjes om een nieuwe, identieke behuizing te maken voor de filter.

Voetschakelaars heb ik niet kunnen bemachtigen dus het is een gewone 3PDT tuimelschakelaar geworden. Dag effectpedaal... :doei:

Er zijn overigens wel wat mensen die eerst knippen en dan solderen... zou beter zijn voor je las of zo. Ik geloof er zelf niet veel van.
Klopt wel. Bij het afknippen na het solderen kunnen er haarscheurtjes ontstaan in je las. Nu is dit voor onze toepassing niet erg natuurlijk, de kans dat t mis gaat is niet groot, en als het misgaat zo verholpen. Moet je echter militaire apparaten of ruimtevaart zaken doen, lijkt het me verstandig het zekere voor het onzekere te nemen :P

QUOTE]

Die mensen hebben gelijk, je belast mechanisch je soldeerlas als je achteraf knipt, in defensie spul is het zelfs verplicht zo te solderen.
Het kan haarscheurtjes veroorzaken waar vocht in kan kruipen waardoor de las kapot gaat, in onze droog staande synth's zal je er wat minder last van hebben.

Hehe. :)

Ik ben hem nu aan het inbouwen in de behuizing die ik oorspronkelijk voor de filter ging gebruiken (heb nog genoeg spulletjes voor een nieuwe, identieke behuizing btw). Volgens mij is die behuizing vooraan net te laag, heb de volumepot en 2 elco's al horizontaal moeten leggen...

Naast het mod LED'je heb ik ook gemerkt dat de output een stuk zachter is dan met de bypass aan. Ik denk dat ik toch die op-amp er in ga zetten zonder R10 (gain 20) en de volumepot laag genoeg zodat input en output gelijk zijn van volume. Ik heb alles al gesoldeerd behalve de socket, dusja, zoveel werk is dat niet direct.

En het is gebeurd. :okdan:

De volumepot staat nu op 1/10 of zo ipv op max zonder de op-amp, en de volumes dry/wet zijn nu vrijwel gelijk. Het lijkt me dus het beste het op-amp circuit niet weg te laten als je deze kit bouwt met bypass of je verliest redelijk wat volume als je 'em aanzet. De line-out pak je dan direct van de speaker output ipv aftakken op C3. Vergeet niet R10 weg te laten of je gain is te hoog.

Waarschijnlijk kan ik nu ook die gigantische bipolaire 47µF elco (had geen 10µF NP) aan de uitgang weglaten? Neemt net iets te veel plek in m'n kleine kastje in... ;)

Idd, maar het enige wat ik had liggen was eentje voor 50V... Gigantische bp-elco dus.

Heb trouwens nog wat geëxperimenteerd en het verschil tussen dry/wet volume hangt zeer sterk af van wat je input is, bij sommige geluidsbronnen is het verschil groot en bij andere is er geen verschil... Ben sterk aan het twijfelen of ik terug ga aftakken bij C3 zoals het originele schema of toch maar die op-amp er tussen laat? :?

Ik heb mijn kastje [bijna] klaar.
Alleen nog de belettering op het kastje, en het circuitje in bouwen.
Lekker degelijk....en echt "Hilltree" ;)

attachment.php

Attachments

• kastje.JPG
    kastje.JPG
    65,1 KB · Bekeken: 105
Mijn behuizing is ook bijna klaar, moet nog uitdokteren waar ik de gaten ga boren want er is echt weinig plaats...

Hilltree, waar haal je die fantastische kastjes toch altijd? :okdan:

En de mijne is (vrijwel) af. :D

Het is zo krap vanbinnen dat de 9V batterij tussen de bodem en de pot geperst moet worden, dan kan-ie er nog net halfweg in...

De schakelaar rechts opzij is de true bypass-switch die ook als power switch werkt, dus als de bypass aan is is de batterij ook losgekoppeld.

Attachments

• robot1.jpg
    robot1.jpg
    168,5 KB · Bekeken: 98
  • robot2.jpg
    robot2.jpg
    164 KB · Bekeken: 105
  • robot3.jpg
    robot3.jpg
    177,5 KB · Bekeken: 99
Na wat speuren wat ik fout had gedaan, beide ledjes verkeerd om en de voeding op de speakeroutput :stupid , is het gelukt om het basispakketje werkend te krijgen :D

Vandeweek ga ik verder met een 16Hp paneeltje, tuimelschakelaars en de potmeters.

Dit was het best besteed tientje van de laatste maanden :okdan:

Frequency/modulation speed van de vibrato.
Ik zit ook wat te denken aan eenvoudige mods, zoals een dry /wet regeling.

Kunnen de frequency/modulation speed, wet/dry, de robotvoice, pitch, vibrato en audio output met cv en triggers aanstuurbaar worden?
Het wordt dan een vette modulaire (lo-fi) fx-module: met gate het effect aan/uit schakelen en met cv de hoeveelheid doseren :okdan:

Tijdens het testen was er 'het' Peter R. de Vries moment :D

Ik zou het niet meer weten waar ik die kastjes vandaan heb.....
Volgens mij een jaaaren geleden een groot stapeltje van die dingen via mijn oude baas geregeld. ;)

Triggers kan eenvoudig met wat optocouplers gemaakt worden.
C.v ingangen met [eigen gemaakte] vactrols of simpel met een torretje.

Back