Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Heb technobox van audiorealism net geprobeerd en dan verlies je meteen de tijd uit het oog! Weliswaar een iphone app maar op 2x modus ben je dat zo vergeten. goede 303 808 909 emulatie met effecten. Pas op dat je niet de verkeerde download want er is nog een app die technobox in de naam heeft...

Heb technobox van audiorealism net geprobeerd en dan verlies je meteen de tijd uit het oog! Weliswaar een iphone app maar op 2x modus ben je dat zo vergeten. goede 303 808 909 emulatie met effecten. Pas op dat je niet de verkeerde download want er is nog een app die technobox in de naam heeft...

YouTube- technoBox 303 808 909 demo

Hehe waar blijft de tijd. Vroeger moest je Pentium 1 90mhz nog volgas aan de bak om dit in de vorm van Rebirth mogelijk te maken en nu doet een iPhone of iPad dit zonder moeite.

ik heb rebirth ook draaien op de ipad, is wel een iphone app, maar werkt echt verder perfect op de ipad. Aanrader hoor :)

Het wachten is op speciale iPad versies van TechnoBox en Rebirth.

En dan maar hopen dat het 'universal' apps worden, die op iPad en iPhone draaien. Zodat huidige eigenaren van de iPhone apps niet weer in de buidel hoeve te tasten....

Ik kijk best met hoge verwachtingen uit naar beatmaker 2 en Nanostudio voor ipad. Die twee zijn bij mijn weten de meest serieuze groovebox/daw ministudios.

Heeft iemand die iVoxel al aan de tand gevoeld? Die is gebaseerd op de Matrix vocoder die kraftwerk live tijdens hun tour gebruikte, moet dus wel erg goede vocoder zijn. Over die matrix vocoder wordt uberhaupt weinig geschreven in vocoder-threads... Is dit jaar een versie 2 van uitgekomen. Is dat de ultieme software vocoder?

Heb die Rebirth ook getest en vond het niks met al dat in en uitzoomen de hele tijd.

ja op de iphone is het inderdaad niet echt fijn omdat de knopjes daar zo klein zijn dat je wel moet inzoomen om ze te bedienen, op de ipad is dat wel wat beter omdat het daar vergroot wordt weergegeven, daardoor hoef je minder te zoomen.

Ik heb er ook één gekocht. Alle pfd-manuals van synths en Cubase heb ik erop gezet. Het werkt gewoon veel makkelijker met zo'n ding erbij (Ik heb maar één scherm). TouchOSC geïnstalleerd en dat gaat wel werken, maar ik moet zeggen dat het even wat werk is om een mooie template te maken.

Ik ben ook erg benieuwd naar Midipad:

http://www.midipad.de/Website/midipad.html

Verder had ik al Xenon voor de Ipod en die is ook geschikt voor de Ipad. Leuke Groovebox met vier synths en een eenvoudige drumcomputer (samplebased). Valt lekker veel te editten.

http://itunes.apple.com/nl/app/xenon-groove-synthesizer/id385498073?mt=8

ELECTRIFY is a virtual sample based Groovebox for your iPad. It was designed to combine the best features of existing hardware grooveboxes and the ease of use of software applications in one creative touchable app.
Features:

* 8-track sequencer with individual track lengths
* 2 chainable effect buses with 8 different effects (more to come soon)
* direct access to the track's main parameters
* Easy to use step sequencer
* 6 parameters editable per step
* Professional Sample Library comprising more than 600 high quality samples provided by Mutekki Media
* Import of own samples (wav/aif)
* Clip Matrix for creative pattern work
* Export (Bounce) or copy to and paste from other iPad Apps

mobile_logo.png

Improvise and create music playfully with the Reactable mobile. Based on the award winning Reactable as used by Björk on her Volta Tour, this application brings the full creative power of the famous interactive instrument onto your mobile device.

It uses concepts of modular synthesis, sampling, digital audio effects, DJing, and combines them with modern human computer interaction and multi-touch technology.

Based on the very same audio and graphics engine as the Reactable, the mobile version brings a complete range of objects to multi-touch devices:

A set of generator objects:
- loop players, with possibility to upload your own loops,
- synthesizers, with a large range of instruments to select from,
- oscillators, to synthesise pure and complex tones,
- input, to get audio directly from the device's microphone.

A set of effects to modify generated sounds:
- wave shapers: distortion, compression, and resampling,
- delays: reverb, feedback, and ping-pong,
- modulators: ring modulation, chorus, and flanger,
- filters: low pass, high pass, and band pass.

A set of controller objects to modify other objects parameters:
- sequencers, with step-by-step, matrix, or random modes,
- low frequency oscillators (LFO), with different waveforms,
- accelerometer, to fetch data from the movement of the device.

A set of global objects to modify the settings of the entire table:
- tempo, to change the speed of the table,
- volume, to lower or increase the loudness,
- tonalizer, to change the harmony of the melody.

Het kan niet erger worden :l
Niets gaat boven een avondje in de studio met een kastje op je tafel lekker aan knopjes draaien terwijl je in je andere hand een koud biertje heb en op de vloer een zak chips terwijl de helft van de zak chips eigenlijk al over de hele kamer ligt en je het grappig vind omdat de volgende dag je vrouw het op moet ruimen, of heb ik het nou mis? ._.

Na een avond met een ipad en een zak chips kan je vrouw de ipad afschrobben. Maareuh....ruim je eigen troep maar op! ;)

Anyway, Electrify ziet er leuk uit, maar een precieze manier om toonhoogte te editten kan ik niet ontdekken. Ik snap dat toonhoogte met mini slidertjes nooit.

Reactable ziet er heel leuk uit. Kende de echte tafel al van youtube en voor 7,99 lijkt het me wel een leuk speeltje.

En daarmee gelijk een waarschuwing (uit persoonlikke ervaring): er is een soortgelijke app in de appstore genaamd soundtable. Voor 79 cent welliswaar, maar zo beperkt en onprecies dat je het na een uurtje wel weer zat bent. 79 cent voor een uur is niet veel natuurlijk. Maar wel is duidelijk alles gebaseerd op de ractable tafel. En dan zeg ik het nog vriendelijk. Reactable lijkt veeeeeeel meer settings te hebben dan 1 of 2 per object zoals in SoundTable.

Midipad had ik zelf nog nooit van gehoord of gezien in de appstore. Ga ik eens uitchecken.

Zelf heb ik nog TouchAble gekocht als remote voor Ableton Live. Leuke daarvan is dat je het scherm in tweeën kunt delen om zo elke combi van cliplaunch, mixer, pads, keyboard te maken. Net wat je handig vind. Maar je kunt natuurlijk ook het hele scherm als mixer of wat dan ook gebruiken. Ik vind de interface wel heel hectisch/druk overkomen, maar je kunt er bijna alles meer. Beloofde updates zijn o.a. een ingebouwde step sequencer. Ik geloof dat deze 13,99 kost. Wel waard imho, maar wellicht is midipad een alternatief. Of touchosc, al moet je daar wel zelf mee aan de slag om een template te maken heb ik begrepen. (wel gekocht, nog niets mee gedaan, doh!!!)

Laatst gewijzigd:
Oja, en Xeon komt er zeker ook.

Had ik al gezegd dat nano studio helemaal super is? Nog geen ipad specifieke versie, maar zoals hij nu werkt doet hij het ook goed in 2x mode. Er is nu een versie bij apple aangeboden die midi in heeft (via wifi) en die (let wel) de mogelijkheid biedt al je parts in een song als individuele wavjes kan exporteren zodat je de waves zo in je daw kunt slepen om verder te arrangeren. Op de site van blipinteractive kun je een gratis versie voor windows of osx downloaden en proberen. Die versie wordt geupdate zodra de nieuwste versie is goedgekeurd door apple.

Tot zover het app nieuws en dan gaan we nu naar Peter Timofeef voor het weer!

Even een vraagje aan de Ipad bezitters. Ik overweeg er ook eentje aan te schaffen. Naast alle prachtige apps om onderweg muziek te maken en alternatieve controllers zou het meest belangrijke voor mij zijn deze als e-reader voor bladmuziek te gebruiken. Het gaat dan voornamelijk om het lezen van accoordenschema's en leadsheets(realbook e.d.) tijdens band-gigs en restaurantschnabbels en een enkele keer pianonotatie in twee balken(wil dan een A4 in 1 keer op het scherm). De leesafstand is ongeveer hetzelfde als ik dit apparaat op de lessenaar van een piano zou zetten.
Is de Ipad hiervoor bruikbaar als je let op stabiliteit/crashgevoeligheid en leesbaarheid? Hoe vaak gaan die dingen kapot? (Voor montage op standaards e.d. heb ik waarschijnlijk al een oplossing) Een A4 e-reader zou ook leuk zijn, maar die zijn momenteel niet echt te koop voor een normaal bedrag en hebben niet de andere mogelijkheden van de Ipad, wat ook een beetje geldt voor de Freehand MusicPad. (En voor noodgevallen is er natuurlijk nog een papieren backup voorzover nodig..)

Even een vraagje aan de Ipad bezitters. Ik overweeg er ook eentje aan te schaffen. Naast alle prachtige apps om onderweg muziek te maken en alternatieve controllers zou het meest belangrijke voor mij zijn deze als e-reader voor bladmuziek te gebruiken. Het gaat dan voornamelijk om het lezen van accoordenschema's en leadsheets(realbook e.d.) tijdens band-gigs en restaurantschnabbels en een enkele keer pianonotatie in twee balken(wil dan een A4 in 1 keer op het scherm). De leesafstand is ongeveer hetzelfde als ik dit apparaat op de lessenaar van een piano zou zetten.
Is de Ipad hiervoor bruikbaar als je let op stabiliteit/crashgevoeligheid en leesbaarheid? Hoe vaak gaan die dingen kapot? (Voor montage op standaards e.d. heb ik waarschijnlijk al een oplossing) Een A4 e-reader zou ook leuk zijn, maar die zijn momenteel niet echt te koop voor een normaal bedrag en hebben niet de andere mogelijkheden van de Ipad, wat ook een beetje geldt voor de Freehand MusicPad. (En voor noodgevallen is er natuurlijk nog een papieren backup voorzover nodig..)

ja het werkt perfect, ik gebruik het zelf ook erg veel. Ik gebruik het met name in een PDF reader, hierin heb ik een hele hoop boeken gezet die ik bij het pianospelen gebruik. Zo heb ik alles bij de hand en hij onthoudt per boek waar ik ben gebleven.

Het is wel zo dat dedicated scoresheet programma's wat duidelijker te lezen zijn dan bijvoorbeeld pdf boeken. Dat komt voornamelijk omdat in pdf boeken je afhankelijk bent van hoeveel notenbalken er op 1 pagina staan, er zijn boeken bij waarbij er gewoon teveel notenbalken op 1 pagina staan waardoor het vrij klein wordt om te lezen. Echte scoresheet programma's lossen dit voor je op, maar zijn vaak wel afhankelijk van 1 leverancier. Overigens is het in de meeste PDF boeken wel goed kwa pagina layout, maar er zijn een aantal bij waarin gewoon teveel informatie op 1 pagina staat om lekker te gebruiken.

Akkoorden en realbooks zijn geen enkel probleem, die zijn prima te lezen op flinke afstand.

Crashen is niet echt een issue, tenzij je een pdf boek inleest van 60 MB of zo, dan heb je kans dat je door het interne geheugen heenloopt.

Ik heb ook een ereader, en die hoef je niet te overwegen voor dit soort doeleinden, dit komt omdat op een ereader de notenbalken als plaatje worden weergegeven en daar is een ereader gewoon niet goed in.

de freehand musicpad heb ik ook gezien op de messe, en dat is geen optie vind ik, het werkt wel mooi, maar de resolutie is veel te laag om het echt lekker te kunnen lezen.

Nadeel van de ipad is dat hij een glasplaat heeft, dus als je er veel mee rondsjouwt dan heb je kans dat je hem een keer laat vallen of zo, aan de andere kant, mensen als jordan rudess sjouwen hem ook overal mee heen, dus als je een goede case er voor neemt dan gaat dat ook goed.

voorbeeldje van een sheetprogramma op de ipad (er zijn er al vrij veel inmiddels)

Ok, bedankt voor de reply. Dus met wat haken en ogen wel bruikbaar. Blijkbaar zou ik dan wel wat moeten aanpassen in de files. De pdf's van de realboeken varieren bv van zo'n 50 tot 120 Mb per stuk. Daar zal ik dan toch wat in moeten gaan knippen ben ik bang, de losse nummers eruit halen die ik vaak denk nodig te hebben. De rest moet ik sowieso nog apart inscannen, dus dat is geen probleem. En de display van bv een Korg triton is ook kwetsbaar, maar een goede verzorging van je gear voorkomt idd veel problemen.

Ok, bedankt voor de reply. Dus met wat haken en ogen wel bruikbaar. Blijkbaar zou ik dan wel wat moeten aanpassen in de files. De pdf's van de realboeken varieren bv van zo'n 50 tot 120 Mb per stuk.

Ja, een iPad heeft ongeveer 100 mb vrij, dus boven de 60 mb grootte van een PDF wordt het lastig.

En de display van bv een Korg triton is ook kwetsbaar, maar een goede verzorging van je gear voorkomt idd veel problemen.

Denk dat je vrij veel moeite moet doen om bij normaal gebruik het display van de iPad te kunnen slopen. Ik heb hem in een fabrix sleeve zitten en hij zit regelmatig in een tas met andere spullen. Als je een stevige bookcase gebruikt zal het nog moeilijker worden.

Wat wel een puntje van aandacht kan zijn m.b.t. het display is de glossiness van de glasplaat. Plaatsing t.o.v. een lichtbron is cruciaal wil je geen irritante refelecties hebben. Ik kijk veel series via airvideo op schoot, maar dan gaan alle lampen achter mij uit. flash mis ik niet, reflectie kan ik missen als kiespijn! :)

(Ik heb geen ervaring verder met anti glare screenprotectors en dat soort dingen. Ik hou van m'n ipad in al z'n euhhhhhh.....naaktheid?)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back