Ipad in de studio

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
@Dr. Rinkel:
Eerlijk gezegd heb ik met Nanostudio nog niet zo heel veel gedaan, ik had toen ik hem net kocht (of gratis downloadde?) het idee dat het nog niet het summum van iPad sequencers was, en toen Cubasis uitkwam heb ik die gekocht voor 50 euro en ja, dan ga je daar natuurlijk het meeste tijd in steken. Beatmaker 2 weet ik zoals gezegd nog helemaal niks van, hij was laatst in de aanbieding dus heb ik hem maar gedownload - "What did you buy that for? - Well, tt was a bargain!" zoals ze bij Monty Python al grapten ^^ ;-)

Inderdaad erg goeie post Rainer. Heb ook erg veel verschillende apps geprobeerd maar ben altijd wel geintereseerd geweest in meer. Nu maak ik altijd alles met Nanostudio maar ben door jou nu ook wel erg benieuwd naar Beatmaker 2 en Cubasis. Waarin onderscheiden deze apps zich van Nanostudio volgens jou en waarom zijn ze beter?

Ik heb ze beide gebruikt. Er zijn duidelijk overeenkomsten als je kijkt naar de UI, maar alles is in beatmaker praktischer neergezet, overzichterlijker en met minder clicks te benaderen. Daarnaast heeft beatmaker2 meer functionaliteit en is opener. Nanostudio is een pakket met een mpc achtig ding en een synth, that's it. Bij beatmaker heb je die ook (de synth is in beatmaker alleen sample based en in nanostudio VA), maar je kan ook nog eens midi versturen naar andere apparaten, interapp audio gebruiken, audio van die synths weer opnemen etc. Synths zoals iMini en iSem kan je heel gemakkelijk gebruiken door de interapp audio.
Daarnaast heeft beatmaker 2 ook ondersteuning voor swing per track, meerdere effecten in de mixer en niet te vergeten erg gevarieerde en bruikbare samples meegeleverd.

Synths:
- Korg iPolysix (vind ik een erg goed klinkende softsynth, klinkt gewoon altijd)
- PPG WaveGenerator (expressief, je moet wel van de geluiden houden)
- PPG Free (gratisch variant, altijd goed!)
- Alchemy (mooie sounds, morphen)
- Geo Synth (voor geniaal sologefreubel)
- Animoog (nu nog met korting geloof ik)
- TheWablet (vage drone synth, kan je ding zijn)

Niet zo tof:
- Modular (ziet er tof uit maar klinkt oninspirerend, UI was in ieder geval ook erg buggy)
- Sunrizer (heeft een paar toffe sounds, en is volgens mij veel uit te halen, maar ik ga er toch niet steeds naar terug - liever iPolySix)

Nog niet voldoende in gedoken:
- Propellerhead Thor
- Cassini
- Magellan (reverb klinkt iig nogal bagger en daardoor veel sounds)
- Arctic Keys
- iMS20 (denk niet dat ik hier ooit van ga houden)
- TC-11

Drums:
- DM1 (goeie sounds, ik werk wel altijd via AudioPaste wat het wat moeizamer maakt maar een audioloop loopt net zo goed als MIDI sync)
- Impaktor (op tafel drummen met wat dan ook, het geluid triggert een drum synthesizer)

Niet zo geweldig:
- MoDrum (toffe sounds en loops, maar DM1 werkt directer wat mij betreft)
- VoxKit (werkt voor geen meter, drumsamples triggeren met echte sounds)
- Korg iElectribe (ik snap geen bal van de sequencer, voelt voor mij als een soort presetdrumcomputer (maar is dat vast niet))
Korg iElectribe is zoals de hardware Electribes, en dus zeker niet zomaar een "soort presetdrumcomputer". Ik vind dit een van de betere drumsynth/computers op iPad. Al ga ik hem waarschijnlijk niet veel meer gebruiken nu ik Arturia SparkLE heb. (een iPad is maar handig voor 1 synth/app tegelijk, IMO)

Ik heb nog aanraders:
DXi http://appshopper.com/music/dxi-fm-synthesizer
Addictive Synth http://appshopper.com/music/addictive-synth (met je vingers de partials tekenen! en de reverb klinkt heel goed)
Grain Science http://appshopper.com/music/grain-science

Die PPG, je hebt wavecreator en wavemapper? Beide interessant? Beter dan de Waldorf?

Goed wavetables kunnen maken is wel wat waard hier, hop m'n monomachine volstoppen :)
Ik vind Nave beter. Klinkt gewoon beter, en de UI is een stuk intuïtiever. In Wavegenerator kan je je eigen waves en tables tekenen, in Nave kan je samples inladen of een tekstje intypen. Wavemapper is ook leuk - een beetje Plex-achtig, met wavetables erin - maar ik heb er me nog niet erg in verdiept.

Ik moet zeggen, een app waarmee je goed wavecycles kunt tekenen, previewen en exporteren, met een touchpad... dat is wel erg bruikbaar voor bijvoorbeeld m'n Monomachine(of voor Evolver-bezitters bijvoorbeeld). Maar ik heb de iPad pas twee dagen en zie hem nog absoluut niet als instrument meer als remote of handig stuk gereedschap(of krant). Dat zal vast nog wel wijzigen, maar ik moet nog aan het idee wennen wellicht?

Maar ik heb de iPad pas twee dagen en zie hem nog absoluut niet als instrument meer als remote of handig stuk gereedschap(of krant). Dat zal vast nog wel wijzigen, maar ik moet nog aan het idee wennen wellicht?
Heb je een audio en midi interface voor je iPad? Iets om hem onder stroom te houden is ook handig. Ikzelf heb een Alesis IO Dock, en de iPad gebruik ik gewoon als een 'hardware synth met touchscreen'.

Dat is wel een goed punt. Zijn er goede gecombineerde audio/midiinterfaces? Zag vooral veel van het een, of het ander :)

Een dedicated audio interface gaat de serieusheid zekers verbeteren :-)
Ik had een tijd geleden voor 55 euro 2e hands een Behringer UMA-25s op de kop getikt, en ook een Alesis Photon X25 voor hetzelfde geld. De Behringer heeft echt een crapkeyboard dus die heb ik snel weer weggedaan, maar die X25 is geweldig voor als je bijv. op vakantie bent: goed KB van uiteraard maar 25 toetsen, MIDI in en uit en zeer goed geluid. Voor beide heb je natuurlijk een "CCK" (Camera Connection Kit) van Apple (of kloon) nodig om het te laten werken.

Er zijn een paar sites die "alle" compatibele midi/audiointerfaces hebben verzameld - zo ff een google search:
http://createdigitalmusic.com/2013/09/use-ipad-music-control-every-way-cables-wireless/
http://www.synthtopia.com/content/2010/11/26/ipad-compatible-midi-devices/
(link uit vorige post is ook een goeie, daar staat m.n. actueel, nieuw te kopen spul in)

Ooit hield iosmidi.com een lijst bij, maar het is nu een productsite voor een of andere controller geworden.

Het jammere van alle "CCK-oplossingen" is dat ze de iPad niet van stroom voorzien. Dedicated spul zoals van Behringer of Alesis (beide alleen oudere iPads) doen dat wel; die iConnectMIDI voorziet je iPad ook van stroom, maar dat is meer een ding om hem als HW synth bij je computer te gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Dit is trouwens een trackje dat ik een tijd geleden op de iPad heb gemaakt - kijk of je kan herkennen welke app welk geluid doet ^^:
"A quickie done on the iPad, using Cubasis, iPolySix, PPG WaveGenerator, Animoog and DM-1 for drums. Stitched together using AudioBus. Sorry for the resonant peaks on the first lead!"

https://soundcloud.com/planeshifter/ending-the-fight

Verder wat atmosferische dingen met PPG Wavegenerator:
https://soundcloud.com/planeshifter/dark-matter
https://soundcloud.com/planeshifter/autumn-sunset

Ik neem aan dat je je iPad onder stroom kan houden door een audio+midi interface op een powered usb hub te steken (en de hub op de CCK), maar ik heb daarvan nog nergens een bevestiging gelezen...

Helaas gaat dat niet, de CCK is qua stroomvoorziening 'one way only', hij kan dus alleen het aangesloten apparaat van minimale stroom voorzien, en NIET ook de iPad opladen.
Als het ding dat je aansluit meer stroom verbruikt dan de nihile output van de CCK aan kan - dat is zo'n beetje elk apparaat dus in de praktijk - moet je ofwel het apparaat zelf poweren met een adaptor (zoals mijn Alesis Photon X25) of je moet hem via een powered USB hub aansluiten.

Helaas gaat dat niet, de CCK is qua stroomvoorziening 'one way only', hij kan dus alleen het aangesloten apparaat van minimale stroom voorzien, en NIET ook de iPad opladen.
Bedankt voor de info! ;)
Voor mij wil dat zeggen dat ik geen nieuwere iPad meer koop tot er een Lightning alternatief is voor de IO Dock. Apparaten die op batterijen moeten werken in de studio is gewoon belachelijk!

Als het ding dat je aansluit meer stroom verbruikt dan de nihile output van de CCK aan kan - dat is zo'n beetje elk apparaat dus in de praktijk - moet je ofwel het apparaat zelf poweren met een adaptor (zoals mijn Alesis Photon X25) of je moet hem via een powered USB hub aansluiten.
Een oplossing voor audio+midi+power+lightning zou kunnen zijn:
- Audio/midi interface met stroomadapter en 30 pin aansluiting, en daar dan een 30 pin <> lightning adapter opsteken. Maar ik vind niet direct een dock/keyboard-loze 30 pin powered audio/midi-interface... enig idee?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back