Help! Mijn Fireface400 roest

Herbert Boland

Stamgast
Gisteren wilde ik de routing op mijn RME Fireface 400 veranderen, blijken de jacks aan de achterkant bijna allemaal vast te zitten: vastgeroest!!

Ik googlen, en ja hoor: roest op de connectors schijnt in de begintijd een fabrieksprobleempje te zijn geweest die onder garantie werd verholpen. Maar ja, als je je setup niet verandert merk je niets van roest.

Mijne komt uit 2006 en is bij Thomann gekocht. Kostte zo'n beetje 800 euro.

Ik mailen naar RME. Die stuurt door naar service-punt. Die stuurt door naar dealer. Dat is dus Thomann. Die zegt doodleuk dat de garantie van 3 jaar is verstreken: no can do, toedeledoki en have a pleasant life. :doei:

Ik zal nog wel blijven bellen en mailen met die luitjes, maar wees gewaarschuwd. Als je op je FF400 maar een beetje weerstand op de jacks voelt: het kan komen door corrosie.

Zeker. Zelfs gold plated pluggen worden aangetast, als ik het forum goed lees. Dat is wel kras.
En als ze nu zouden zeggen of je het op een of andere manier zelf kan verhelpen door te reinigen of wat dank ook, maar nog niks gevonden dat me verder helpt.
Ik heb net een verdrietmailtje naar RME support gestuurd. Kijken of de Duitsers te vermurwen zijn. Meestal spelen ze hard ball, die ervaring had ik al met Native Instruments en Thomann. Binnen hun eigen kaders zeer welwillend, daarbuiten doen ze niks.

En als je de roest er nu af schuurt? Is het dan niet beter?

Roest kan toch alleen maar ontstaan als metaal gaat reageren met vocht en zuurstof...

Mja, misschien was het geluid wel heel geleidelijk minder, maar het is net als met mooie zonsondergangen. Je staart naar het rood en opeens is het donker. Ik zit nog in het rood te staren. De jackpluggen heb ik inmiddels blank geschuurd en teruggestoken. Als RME support volhardt in niet willen servicen, dan ga ik de boel maar's uit het rek schroeven, open leggen en kijken hoeveel ik moet reinigen/vervangen. Liever maak ik muziek en er zit een deadline aan te komen.
Ik weet eigenlijk niet of contactspray in zo'n situatie nu goed is of de boel alleen maar verergert.

Update: RME bevestigt dat dit probleem zich in een beperkte batch voordoet en buiten de 3 jr garantie om wordt gerepareerd. Maw grote kans dat er verder weinig mensen last van hebben. Zou er een uitzendkracht over de printplaatjes hebben geürineerd of zo? Men doet zo geheimzinnig.

Laatst gewijzigd:
Yep. Als ik tussen projecten door even niet hoef op te nemen ga ik de boel van binnen inspecteren. Als het probleem zich ook buiten de jacksockets voordoet gaat hij subiet terug naar de distributeur in Duitsland. Inmiddels heb ik daar de adresgegevens van. Het komt ooit goed...

Back