Zijn hier nog Yamaha CS50/60/80 bezitters?

Kijk vooral uit wat je in de aansluiting voor het pedaal stopt, ik heb zelf ooit een aan/uit (sustain) pedaal aangesloten op die pedaalaansluiting (weet ff niet meer hoe die heet) en daarna deed de hele synth het niet meer.... er was een weerstand in de voeding opgeblazen. Dat heb ik zelf kunnen fixen, maar je schrikt je helemaal rot! Dus zorg er in ieder geval voor dat je echt zeker weet wat je er op kan aansluiten!
Beste Forumleden,

Het EXP PEDAL (Expression Pedal) heeft op de TIP van de JACK input-15 Volts staan die direct verbonden is met de Power Supply. Als een pedaal wordt aangeslioten anders dan bedoeld door Yamaha, dan onstaat het risico dat er kortsluiting veroorzaakt word. Het kan dan zijn dat de negatieve psu-lijn uitvalt. Als dit gebeurt valt de CS60 dood.

Met vriendelijke groet,

Marc Marc

Sinds gisteren trotse eigenaar van een Yamaha CS-50. Ik kon hem echt niet laten staan:) Klinkt toch wel geweldig deze bak, doet imo niet veel onder voor een CS-60. Kwam erachter dat mijn oude CS-60 twee straten verderop van mij staat, cool:okdan:

Nu nog een pedaal fixen, zal wel een fc4 worden of heeft iemand een origineel pedaal 'over'?

Nee, heb ik niet, lijkt me wel interessant. Maar volgens mij kan je echt elke basic modular LFO gebruiken, en dat is volgens mij weer een stuk veelzijdiger. 'k heb alleen nog geen modular ("daar word ik voor behandeld" volgens Koot en Bie ;-) )

Wat ook heel tof werkt is trouwens gewoon een low frequency noot op die input zetten van een van je andere synths - je krijgt altijd wel leuke resultaten :-) gaat vooral om het feit dat je door die input ineens de beschikking krijgt over FM modulate (als je de VCO gebruikt) of VCA/VCF modulatie (geen idee hoe dat dan heet)

Je moet er wel rekening mee houden dat in het circuit van de externe ingang op de CS50 en CS60 een condensator zit. Gelijkspanningen hebben dan geen resultaat, evenals langzame lfo's. Het externe signaal moet dus wel een bepaalde minimum frequentie hebben.
Bij de CS80 ontbreekt die condensator en kun je met de externe ingang dus ook sweeps creëren. De CS80 draait echter wel de polariteit van het externe signaal om dus voor het maken van sweeps/bends moet je een signaal nemen dat zowel positief (negatieve sweep/bend) als negatief (positieve sweep/band) in te regelen is.

De lfo-expander is voor de CS50 en CS60 onder andere interessant omdat je niet alleen de diepte maar tegelijkertijd ook de snelheid van de lfo kunt doseren, en je dus de aftertouch van de CS80 kunt simuleren met een voetpedaal. Daarnaast blijft de aftertouch van het keyboard van de CS50/60 gewoon aktief voor het doseren van het filter of level (touch response).

Nieuwe improvisatie met Yamaha CS-60 en Moog Voyager

Nieuwe improvisatie met Yamaha CS-60 en Moog Voyager

Ik heb een sfeervol improvisatietje live opgenomen met CS-60 en een Moog Voyager. 't is wat ruig aan de randen hier en daar en af en toe gaat er wat mis qua continuiteit, maar ik heb ook maar twee handen en voeten :-) één voet op het expressiepedaal van de Voyager, de andere op het sustainpedaal voor de CS. Is toch lastig, geluiden veranderen als je live speelt op twee apparaten tegelijk en je geen 'ondergrond' hebt die doorloopt. Op de CS 60 is de aftertouch superlicht, dat ben je met al die moderne synths helemaal niet gewend!

Voor een momentje rust met wat fijne synthesizerklanken *D :engel:

Attachments

• 2012-01-06 Improvisation CS60 & Moog Voyager VBR.mp3
    7,1 MB · Bekeken: 109
Het is zo'n heerlijke 'improviseer'-synthesizer dat ik er met enige regelmaat gewoon lekker op speel, zoals ik dat altijd op de piano deed. Soms neem ik het op, en als ik dat goed genoeg vind zet ik het hier: http://soundcloud.com/planeshifter/sets/improvisations/ .

Ik ben benieuwd naar wat anderen maken met de CS, laat eens wat horen!
VerGe-ten, jij zal toch inmiddels ook al aardig wat ermee gedaan hebben, als je hem nog hebt?

Die van Verge-ten staat al een hele poos hier in het laboratory volgens mij....

Wat een synth ! ...... Ik zit al helemaal te spacen bij die CS50, kan je nagaan hoe ongelofelijk vet een CS80 moet zijn

Op de CS 60 is de aftertouch superlicht, dat ben je met al die moderne synths helemaal niet gewend!

Helemaal mee eens!!
Tenminste..ik heb een CS50, geen CS60, maar en aftertouch als boter :D:D

Ik ben benieuwd naar wat anderen maken met de CS, laat eens wat horen!

Hier is een improvisatie van mij op de CS50.
Het is live ingespeeld en dus 1 spoor.
Er zitten twee effecten op: een space echo en een pitchshifter.
De pitchshifter zit in de feedback lus van de space echo.

http://members.home.nl/matthijsblom/Pitchshift+delay.mp3

Ik heb een soort van 'poor man's' CS, nl. een SK30. En het is natuurlijk zeker niet the real thing, maar qua looks en speelplezier is het bij mij thuis wel een favoriet. En heeft ook aftertouch. Denk dat daar de vergelijking wel ophoudt.... maar eens een eigen liefhebbersthread openen hiervoor.

Back