Tenori-On + Airbase 99

Mk II

Fris Gewassen Lid
Ik heb sinds kort een Tenori-On White (een fantastisch apparaat overigens!) en probeer die nu te gebruiken om externe synths/modules aan te sturen zoals de Jomox Airbase 99 drumbak. Maar ik krijg er geen geluid uit.

Ik zie dat er wel midi data binnen komt - dus de connectie is goed - maar de Tenori stuurt blijkbaar niet de juiste noot nummers om de Airbase te triggeren.

Heeft er iemand ervaring met het koppelen van deze apparaten? Alle hulp en advies is welkom.

Je zal eens moeten kijken in de manual van de aibase99
Welke midi channel ie standaart staat (ch9)? en hoe verzetten

Daarnaast ook nog een kijken met welke noot de BD, SD, HH, CH overeenkomen.

Je zal dus moeten zorgen dat de midi-channel van de tenori dezelfde is.

Door de juiste noot dan aan te zappen in je tenori sequencer kan je dan een beatje maken.

maw de airbase luistert alleen naar bepaalde noten op het ingestelde midi channel.

Read the manual ;-):biertje:

Ik heb sinds kort een Tenori-On White (een fantastisch apparaat overigens!) en probeer die nu te gebruiken om externe synths/modules aan te sturen zoals de Jomox Airbase 99 drumbak. Maar ik krijg er geen geluid uit.

Ik zie dat er wel midi data binnen komt - dus de connectie is goed - maar de Tenori stuurt blijkbaar niet de juiste noot nummers om de Airbase te triggeren.

Heeft er iemand ervaring met het koppelen van deze apparaten? Alle hulp en advies is welkom.

Leuk ding he, die Tenori-ON 8o)

Als ik het me goed herinner stuurt elke layer uit via zn eigen midi kanaal. Het is dus van belang dat je ontvanger naar de juiste layer luistert. Vervolgens bepaalt het bereik van de Tenori (soort toonladder) welke noten eruit worden gestuurd. Met octaaf-bereik kun je ongetwijfeld ook nog rommelen. Succes!

Welke midi channel ie standaart staat (ch9)? en hoe verzetten
channel staat goed ingesteld, het midi ledje licht ook op bij incoming data.

Door de juiste noot dan aan te zappen in je tenori sequencer kan je dan een beatje maken.
zo simpel is het helaas niet. VZWIW hanteert de Airbase de (GM?) standaard noot waarden / drum map maar de Tenori-On zend dat blijkbaar niet uit. En er valt maar weinig in te stellen aan de Tenori kant. zo ziet het Midi channel bijv. vastgebakken aan de layer; layer 2 gebruikt altijd channel 2 enzovoorts

maw de airbase luistert alleen naar bepaalde noten op het ingestelde midi channel.
duh... ja, DAT weet ik ook wel. hoe zou ik hem anders ooit hebben gebruikt?

het midi ledje licht ook op bij incoming data.

Dat zegt alleen maar dat hij juist is aangesloten.

Ik gebruik een xbase09 samen met allerlij andere sequencers maar geen tenori. (nog niet)

nu heb ik ook al vaak tegengekomen dat alle midi CH juist zijn maar dat er een volume signaal op laagste stand verzonden is over midi, sommige synths/seq. doen dat.

M'n virus heeft die ziekte ook, je zet ergens een synth stil, dat gaat dan via midi ook (midi volume stil) de virus gaat stil en draai je aan de volume knop van de virus gebeurt er niets, alleen via midi kan je hem weer luider zetten.

Je kan ook midiox er tussen zetten en even kijken wat er van midi signalen binnenkomt op de xbase99. geeft mogelijk de clue die je nodig hebt.

't Is wel jammer dat de 16 layers fixed zijn aan de 16 midi CHannels
Kan je per layer de 6 modes tegelijk gebruiken ? of kan er maar 1 tegelijk per layer?

1 ding is zeker,, met midi lukt het altijd,, kan even lastig zijn om juiste instellingen te vinden.

Suc6

Vic

PS: er staat toch geen midi patchbay tussen met de midi-filter bij of channel routing of zo ?

't Is wel jammer dat de 16 layers fixed zijn aan de 16 midi CHannels
ja en nee... voor de doorsnee setup voldoet het prima en het scheelt een hoop gedoe qua instelingen.

Kan je per layer de 6 modes tegelijk gebruiken ? of kan er maar 1 tegelijk per layer?
1 per layer. het is in Advanced Mode gelukkig wel mogelijk om de modus van een layer aan te passen zodat je bijv. 16 Score layers kunt gebruiken.

er staat toch geen midi patchbay tussen met de midi-filter bij of channel routing of zo ?
wel een 2/8 kanaals midi thru box maar die is volstrekt passief.

Ik heb inmiddels de Airbase drum map er eens bij gepakt. Die is helaas niet te wijzigen. Ik zal dus andere (= de juiste) waarden uit moeten sturen met de Tenori-On en dan kan met een User Scale. maar als ik me niet vergis is zo'n Scale meteen aktied voor alle layers en dat wil ik eigenlijk niet.

Ik heb inmiddels de Airbase drum map er eens bij gepakt. Die is helaas niet te wijzigen. Ik zal dus andere (= de juiste) waarden uit moeten sturen met de Tenori-On en dan kan met een User Scale. maar als ik me niet vergis is zo'n Scale meteen aktied voor alle layers en dat wil ik eigenlijk niet.

Ik begrijp niet waarom je de user-scale moet veranderen ??
aAs een bepaalde layer op de jomox midi channel staat, dan moet je toch alle drums kunnen triggeren zonder de user scale te veranderen ?
Of wil je niet octaaf zappen op de tenori om bij alle drums te komen ??

Ben nu niet thuis maar ik denk dat m'n xbase09 niet anders is dan de 99 ivm midi mogelijkheden, krijg dus hetzelfde gedoe als er een tenori zou bijkomen.
Tenori-on is mogelijk niets voor mij 8D

Nog een vraagje:
Kan je met de tenori ook gewone midi-sequencer dingen doen ?
Zeg maar 1 layer op record en dan bv een bas inspelen vannop een midi keyboard. of real time drumpartijtje vannop externe pads of toetsen inspelen,, je weet wel ;) ????

gr.

Vic

Ik begrijp niet waarom je de user-scale moet veranderen ?
de 16 "toonhoogte" knopjes van een Tenori-On Score layer corresponderen NIET met een standaard keyboard (c, c#, d etc ) maar zijn geconfigureerd volgens een Scale. Leuk voor live gebruik maar in dit geval lastig

wil je niet octaaf zappen
zoals ik reeds zei helpt het niet om het oktaaf te veranderen.

Tenori-on is mogelijk niets voor mij
nou, dat zou ik (nog) niet zeggen. ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, dr moet een truukje zijn om het werkend te krijgen. Desnoods flans ik even een programma in elkaar dat on the fly de note on/off waardes omzet en de channels naar andere poorten kan routen. mmm... niet zo'n gek idee eigenlijk

En ik ben in tijden niet meer geinspireerd geraakt als door m'n Tenori-On. Het is echt een heel andere, intuitieve manier van werken; een multi-track x0x interface achtige benadering die experimenten en improvisatie stimuleert

bv een bas inspelen vannop een midi keyboard. of real time drumpartijtje vannop externe pads
ja. zelf nog niet gedaan maar dat is mogelijk. het is zelfs de enige manier om velocity data te sequencen want de knopjes sturen dat natuurlijk niet uit, die zijn puur digitaal aan/uit.

Maar het is volgens mij niet echt een vervanging voor een (software) sequencer, daarvoor zijn de features te minimaal. Zo is het op dit moment (firmware 2.0) niet mogelijk meerdere blokken (patterns) te "chainen". De kracht van een Tenori-On ligt in de interface. Het is een instrument, geen data recorder.

chromatic
wow, daar had ik dus glad overheen gekeken. dat @#$% display is ook zo fokking klein, ik moet een vergrootglas gebruiken om het te kunnen lezen. en dan heb ik m'n bril al op.
ik had alleen al die ingewikkelde Griekse namen langs zien komen...

bedankt voor de tip, ik ga weer eens expermenteren.

UPDATE : ik heb het geprobeerd met chromatische Scale. geen resultaat. daarna heb ik een usermap gemaakt met precies de nootwaarden die de Airbase verwacht. werkt ook niet!

Laatst gewijzigd:
Tja, de meeste workstations zenden een user scale niet out, er gaat dan gewoon een chromatic de deur uit, user key of octave tuning slaat enkel op de internal synth engine.
Midi trekt zich niets aan van scales en tuning etc ?!

De tenori is wel iets apparts, het zal wel ergens een instelling zijn

Er zijn tenslotte maar een klein aantal midi commandos
+ 1tje die de deur opent voor wat data die niet volgens de midi afspraken is, beter bekend als sysex.

Het kan haast niet dat de tenori geen note-on note-off commando's uitstuurd.

Heb net even de manual gedownload en doorbladert.

Midi implementations is een heel normale

tenori zend noten uit en ontvangt noten en al de rest ook via sysex.
Niets anders dan andere synths en groove/drumdozen etc.

Wat opvalt is dat zowel master als layer volume via midi wordt uitgezonden.
Dus je moet niet layer volume gaan stilzetten om internal sounds niet te horen, dan kan het fout gaan, het extern midi apparaat gaat ook stil.
sluit het uit door eens mee te experimenteren.
zet eventueel local controll af als je de tenori's synth-engine niet wil horen.

User scale heeft een andere iets andere betekenis op de tenori maar het moet voor midi noten geen drol uitmaken, de tenori zend ze gewoon uit.
standaard is de onderste ledswitch een C en vandaar iedere volgende ledknop naar boven toe een "witte toets" noot, geen # en b 's (wel in cromatic tune), zet je hen op cromatic dan is de volgorde zoals c c# d ..... enz.

Jomox en midi dat is idd niet om wild van te worden, maar het werkt over het algemeen wel goed.

Midi werkt altijd, zoniet dan is het stuk, het is een instelling :geslaagd:

Nu ik de manual heb gezien staat de tenori hoger op m'n wishlist 8)8)

Wat een leuk ding zeg :okdan:

De "producer" of bedenker van het ding. Zie deel 2 en de Midi-implementatie-filmpjes op de tube.

Midi trekt zich niets aan van scales en tuning etc ?!
weet ik niet zeker... AFAIK werken die so-wie-so niet voor drumkits en user voices. maar de manual is nogal spartaans, met name het gedeelte over midi I/O. veel meer info dan het bekende received/transmitted schema wordt er niet gegeven

tenori zend noten uit en ontvangt noten en al de rest ook via sysex. Niets anders dan andere synths en groove/drumdozen etc
yep, dat klopt. het lukt me ook prima om bijvoorbeeld mijn Voyager aan te sturen. Maar de Airbase geeft geen sjoege

Jomox en midi [...] werkt over het algemeen wel goed.
inderdaad. nooit problemen mee gehad, als ik mijn Electribe (of Cubase) eraan hang ipv de Tenori werkt het ook allemaal prima. ik ga vanavond mijn midi interface maar weer eens aansluiten; dan kan ik met MidiOx gaan speuren.

Nu ik de manual heb gezien staat de tenori hoger op m'n wishlist
het is, ondanks de beperkingen, een fantastisch nieuw instrument. zeer stimulerend !!! het was vannacht weer heel laat voordat ik 'm uitzette :)

Hoi,

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken waar de geluiden van de airbase midigewijs zitten.
Daarmee bedoel ik de midi cc's van elk individueel aanstuurbare drum.
De midi cc's zijn de noten op een (midi)klavier en aangezien er maar een aantal drums
aangestuurd moeten worden zul je maar een klein aantal steeds dezelfde toetsen
nodig hebben.
Nu moet je kijken dat je via het juiste midikanaal(airbase) op de tenori-on die midi cc's kan vinden net zoals op de toetsen van een (midi)klavier.
Weet niet of ik je hiermee op de juiste weg help?

Ik denk dat je eerst moet uitzoeken waar de geluiden van de airbase midigewijs zitten.
die weet ik te zitten, dat is het probleem niet. het probleem is HOE stuur ik die juiste waarden de Tenori-On uit

Daarmee bedoel ik de midi cc's
sorry, het gaat dus helemaal niet om CC's maar om Note On/Off messages.

ben nog geen stap verder; mijn Midex-8 doet het niet meer dus ik kan de PC niet gebruiken om data te analyseren en dergelijke... damn!

Back