Ibanez delay modifications

MarsMusica

Composer/Musician
Ik heb vandaag een Ibanez digitale delay gekocht op de rommelmarkt.

Erg mooi geluid voor digitaal. op internet vond ik positieve reviews over de mooie analoge klank van dit simpele goedkope mono delay (jaren 80 ofzo?).
parameters: wet-level, delay repeat and time.
plus aan/uit, 9 V, adapter uit.

maar toen ik het opende bleken er 3 trimmers in te zitten die allemaal veel leuks doen:
eentje voor de repeat-tijd. kan helemaal naar oneindig/verzadigde feedback
een voor de delay-tijd en een ander doet ook iets met time, maar nog meer. ben ik nog niet uit.

Op internet vond een PDF met mods:
http://www.experimentalistsanonymou...Bending and Modifications/Ibanez DL5 mods.pdf

hier het schema:
http://www.experimentalistsanonymous.com/diy/Schematics/Delay Echo and Samplers/Ibanez DL5 Delay.gif

misschien niet bijzonder of interessant voor iedereen, maar ik wou het toch even melden.

misschien weet iemand meer hiervan. andere mods!

:doei:

Attachments

• dl5.jpg
    dl5.jpg
    611,5 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Dit is bij de meeste (analoge) delays wel het geval. Ik schroef ze meestal meteen open, zet streepjes bij de originele posities en gaat dan rustig eraan draaien tot het gewenste effect. Bij mijn Yamaha E1005 kreeg ik aanzienelijk meer milliseconden delay.

dat schijnt inderdaad vaak mogelijk t ezijn...alleen wat ik las over de Ibanez, is dat meer miliseconden ook afsnoept van de klank-qualiteit.

de Ibanez heeft twee trimmers daarvoor...die beide (tijd en kwwaliteit) beinvloeden. erg interesaant om die naar buiten te brengen met potmeters.
en dan de mogelijkheid om de repeattijd van 0 naar oneindlig/verzadigbaar feedback te draaien, is ook geweldig als extra potmeter.

en met een extra IC op een ander IC gesoldeerd kan je de time verdubbelen. zou mooi zijn om dat schakelbaar met een knop temaken.

zo krijg je in eens een delay met 7 knoppen..inplaats van drie.

dat is meer wat ik bedoel..

Laatst gewijzigd:
Mmmm....ik heb nog een mooie AD-80 staan. Misschien toch eens openmaken en kijken of er iets interessants mee te doen is qua instelling. Maar ik ga er zeker geen gaten in boren, want dat vind ik zonde bij dit pedaal.

maar natuurlijk :) van harte aan te bevelen zelfs:okdan:
maar let op welke trimmers je gaat tunen, zitten erbij waar je beter af kan blijven dacht ik.doe net als RSB; even markeren, voorzichtig proberen, doet ie niets hoorbaars, dan snel weer terug.
feedback is het leukst.. delaytijd kan je wel heel lang zetten, maar dan wordt ie in de korte stand ook langer, en da's niet zo handig als je m ook (zoals ik) als chorus gebruikt

Mmmm....ik heb nog een mooie AD-80 staan. Misschien toch eens openmaken en kijken of er iets interessants mee te doen is qua instelling. Maar ik ga er zeker geen gaten in boren, want dat vind ik zonde bij dit pedaal.

deze is door maxon gebouwd en is best wel een legendaries pendaal
kan je beter niet teveel aan de trimmers zitten want je kan hem ook slopen
als je aan de trimmers draait

Back