JP8000 vs OB12

BananaWorld

Addicted to Music
Ik heb al vaak hier de vergelijking gelezen tussen de nord en de virus e.d., maar de oberheim wordt eigenlijk nooit genoemd.

Over de oberheim OB12 las ik eerst veel negatieve verhalen, maar ook wel eens wat positieve dingen (zie thread: meest ondergewaardeerde synth).
En omdat ik altijd wel geinterreseerd was in de JP8000 (maar deze kost nogal wat) vroeg ik me eigen af hoe deze zich tot elkaar verhouden.

Tot ziens,
De wereld van de bananen.

Kort gezegd vind (lees is) de OB-12 veelzijdiger qua klank. Verder vind ik het filter mooier dan op de JP. Ook is de sound van de OB warmer dan dat van de JP. Maar dat is persoonlijk.

De JP is voor pads toch vrij mooi, maar die hebben we al zo vaak gehoord, op de gemiddelde top 40 hit zijn bijna 2 JP's nodig om note stealing te voorkomen. Om die reden zou ik al eerder voor de OB-12 gaan, omdat ie anders als de rest klinkt. Mooie analoog aandoende pads en strings vind ik de OB erg goed in.

Je hoort wel eens zeggen dat de OB-12 dun klinkt. Maar ook zulk soort geluiden zijn juist erg bruikbaar uit de Oberheim. We weten allemaal dat het niet altijd gaat om hoe vet een geluid klinkt, maar hoe het in de mix past. Dan kan een dunne klank vaak een voordeel zijn. Je moet wel even programmeren, maar de UI is goed.

Zeker ook gezien de prijs, een nieuwe OB-12 is net zo duur als een JP, zou ik gaan voor de OB-12. En als ie niet bevalt kun je 'm dan altijd nog aan mij verkopen.

Ik heb een 8080 vind het een prima ding en de ob 12 heb ik enkelt een keer in de winkel geprobeerd maar vond het niets een maat van me was er bij die had precies het zelfde.Als je voor de jp gaat zou ik een 8080 kopen de toetsen van de 8000 spelen niet geweldig en de bodem plaat is zo slap dat als je hem op een schraag zet dat de synth krom word.
Voordelen jp 8080 vs jp 8000 zijn bekend ?

Ik heb de OB-12 en beschouw het als een van mijn beste synths. De klank is uniek en kan erg mooi zijn. De kontrole via de knoppen is momentaan en heeft grote uitersten. Dat is zowel een voordeel als een nadeel want een mooi geluid heb je zo verkloot. Maar de variatie aan mogelijkheden is dus wel heel groot. De kwaliteit van de kast (metaal) en knoppen is erg verzorgd, het display is erg mooi en groot, je ziet dat men met zorg aan deze synth heeft gewerkt. Maar............de eerste versies hadden korrupte software en daarom is hij in het begin afgebroken. Erg triest en erg stom van Viscount/Oberheim eigenlijk.

Ik heb ooit de jp8000 geprobeerd en vond het geluid prima maar de kwaliteit van de wiebelige knopjes vond ik zeer slecht. Sommigen kraakten zelfs (in de winkel nota bene). Ik heb ook al gehoord dat de hele synth krom kan trekken als je hem verkeerd neer zet. Daar houd ik niet van. Teveel bezuinigd op de onderdelen volgens mij.

Dus, ik zou de OB-12 kopen nu hij nog goedkoop te krijgen is. Let wel op de software versie.

heb bijde gehad en heb de OB12 nog steeds, vond de JP8000 een matige synth, terwijl ik een fan ben van de OB12.
Ik heb o.a Memory moog, Prophet5, Prophet VS, Nordlead en Supernova en daar past de OB12 echt wel bij.
hij klinkt weer heel anders dan voor genoemde maar wel heel mooi.
Is echt een mooie synth, zwaar ondergewardeerd.

JP8000 had ik 1 jaar en heb hem toen verkocht, zoals gezegt aardig maar niet meer dan dat,
in die klank soort kan je beter een AN1X kopen. dan heb je er 2!!!;)

Ik heb net vandaag mijn OB-12 Binnen en in 1 woord : Gewoon VET.
Heb er pas net een paar uurtjes mee gespeeld en wat ik er tot nu toe uit heb gekregen
aan geluid klinkt erg goed. Lekkere filters zitten er op.
En de interface op dit ding is om te zoenen.

Ik heb ooit eens op mijn werk met een JP8080 gespeeld en die vond ik zelf erg tegenvallen
en kreeg er niet echt vette sounds uit.

Ondanks de min of meer negatieve berichten behoort de jp wel tot één van de meest populaire hedendaagse synths. Er zijn inmiddels toch al zo'n slordige 4000000 hits mee gemaakt als ik me niet vergis en dat zegt toch ook wel iets over het product zelf :D

In tegenstelling tot de meeste hier vond ik de jp juist top en de ob12 niks!!! Heeft ook zeer zeker te maken met de soort muziek die je maakt of goed vind.

gr. Mario

Origineel geplaatst door mario
Ondanks de min of meer negatieve berichten behoort de jp wel tot één van de meest populaire hedendaagse synths. Er zijn inmiddels toch al zo'n slordige 4000000 hits mee gemaakt als ik me niet vergis en dat zegt toch ook wel iets over het product zelf :D
gr. Mario

lijkt me niets tezeggen over de synth maar meer over de muzikanten.
Of denk je dat ze zonder die JP die hits niet hadden gehad??
lijkt me toch een rare stelling die je daar neerlegt.
Ik ken net zoveel hits die juist niet met de JP gemaakt zijn, dat zegt toch ook niets>:|

Tuurlijk zijn er genoeg hits zonder jp gemaakt maar dat is niet waar ik op doel, ik heb het meer over het mooie karakter van de jp zelf die mij persoonlijk zo aanspreekt en vele anderen blijkbaar ook... muzikanten of geen muzikanten.

JP8000 vs OB12

Ik heb ze allebei een keer gehoord en vergeleken. Spijtig genoeg heb ik ze allebei nog steeds niet, maar wil ze toch dolgraag hebben. Alleen heb ik nog enkele synths op mijn verlanglijstje staan (Korg MS10/20, Korg MonoPoly) dus voorlopig zal er ook niets van komen. Vind ze beide heel goed klinken, alleen is de OB12 vetter!!!!:W

Er staat hier nu op het forum een JP8000 voor 700 euro, een nette prijs. Verder staat er op marktplaats een JP8080 voor 600 euro. Dat is echt een koopje.

600 Euro voor een 8080 had ik ook gezien is heel goed koop, vooral in nieuw staat.

Back