Prophet VS alternatieven

Ik heb de prophet X en die heeft al de VS wave tables aan boord,aangezien ik de X pas heb nog niet mee bezig geweest.Naar verluid zou de X de geluiden zeer goed emuleren.Heeft geen vector routing,maar doormiddel de sliders te gebruiken komt m'n dicht in de buurt van een joystick beweging.De X wordt niet op de markt gepromoot als o.a.een VS recreatie,maar de resultaten zijn volgens kenners schitterend.

Ik heb de prophet X en die heeft al de VS wave tables aan boord,aangezien ik de X pas heb nog niet mee bezig geweest.Naar verluid zou de X de geluiden zeer goed emuleren.Heeft geen vector routing,maar doormiddel de sliders te gebruiken komt m'n dicht in de buurt van een joystick beweging.De X wordt niet op de markt gepromoot als o.a.een VS recreatie,maar de resultaten zijn volgens kenners schitterend.

Die is wel ongeveer even duur as een Prophet VS :D
Ik las ergens dat de Prophet 12 ook dicht bij kan komen?

Kawai K3m is wavey en analoog. DSI poly evolver komt ook in de buurt, heeft ook de VS waves. Waldorf microwave 1 en 2 ook soortgelijke sounds.

Ik wilde de K3 ook opperen.. :) maar heeft wel de helft aan oscs op de VS.. Er zit wel een heerlijke (analoge) chorus in.. en ik denk dat dat ook deels bepalend is bij die romige brede sounds in de VS...

De SD1 had ik ook hoge verwachtingen van maar sinds ik em lately ergens gescoord heb vind ik het toch allemaal een beetje tegenvallen.. Dan vond ik de ESQ1 (en SQ80) toch lekkerder klinken.. :)

Laatst gewijzigd:
Ik wilde de K3 ook opperen.. :) maar heeft wel de helft aan oscs op de VS.. Er zit wel een heerlijke (analoge) chorus in.. en ik denk dat dat ook deels bepalend is bij die romige brede sounds in de VS...

De SD1 had ik ook hoge verwachtingen van maar sinds ik em heb vond ik het toch allemaal een beetje tegenvallen.. Dan vond ik de ESQ1 (en SQ80) toch lekkerder klinken.. :)

SQ-80 vind ik tot nu toe de beste optie, ESQ-1 is keuze 2. Kawai K3 klinkt ook wel goed in de demo's... maar volgens mij komen ze alle 3 niet veel voorbij hier op het marktplaats forum? :(

De K3 heb ik vroeger gehad, erg lekkere filters en chorus, maar geen wavetables. Alleen pcm waves.
idd.. maar een VS heeft ook single cycle waves.. alleen wel meer waves (96) en nog 32 plaatsen voor eigen waves.. Er moet alleen wel heel dik voor betaald worden..
https://www.youtube.com/watch?v=U2q29MeDvJoDe

@Synergist: De Peak heeft net zoals de Microwave en Fizmo golfvormen waar je door de wavedata heen kunt scrollen.. (of bv een LFO/ envelope aan kan toewijzen).. Zeker interessante synth.. En sinds de laatste update heeft ie nu totaal 60 golfvormen dacht ik.. Toch klinkt het wat anders als in een Microwave vind ik.. die klinkt wat rauwer/ ranziger.. (op een goeie manier) net zoals een ESQ1/SQ80..
De Ensoniq VFX/SD1 heeft dat randige ook een beetje.. +ook wat waves waar je doorheen kunt scrollen.. :)

Had je de Wavestation ook al gehoord? Ik blijf erbij dat dit als alternatief op de vector synthese (dus puur op het mixen van waves met het pookje) het beste alternatief is..
Heeft ook redelijk wat waves uit de Prophet VS aanboord.. het klinkt allemaal wel weer stukken digitaler/kouder..
https://www.youtube.com/watch?v=PG7X26z1dSo
Ook vrij uniek is dat je wavesequences kunt maken.. dus verschillende golfvormen achter elkaar proggen.. dat is weer anders dan Vector synthese waar eigenlijk wisselen tussen osc's is met het pookje.
https://www.youtube.com/watch?v=uDhq-JCC4PI

Iedere keer als ik een demo van de Prophet VS hoor word ik daar erg blij van. Maar zie ze weinig/niet te koop aangeboden en heel duur op ebay. Vroeg me af wat goede alternatieven zijn voor deze synth. Sounds zoals de opener van dit filmpje vind ik erg mooi https://www.youtube.com/watch?v=PGHx7R_bFeQ

Wat die Prophet VS zo geweldig doet klinken is het filter. Is vrij uniek.
Een software variant die ik geweldig vind klinken is de Wolfgang Palm PPG Infinite PRO. Dit klinkt wat ijziger, maar is wel apart.

Als software een optie is zijn er best wat klassieke wavetable bakken geemuleerd of nieuwe varianten gemaakt. Korg en Waldorf hebben het een en ander.

Eigenlijk is er (nog) geen synthesizer die qua geluiden heel dicht bij een Prophet VS komt, maar de MicroWave 1 rev. A/B en de PPG Wave 2.x komen er m.i. het dichtst bij.

In een MicroWave II/XT kun je m.i. golfvormen van een Prophet VS opslaan, maar ik heb dit nooit geprobeerd om te luisteren hoe dat klinkt (wie wel?). In de PPG Wave 2.x en de MicroWave 1 kon dat toen nog niet zover ik weet.

En een synthesizer die ik vaker als 'vervanger' van de Prophet VS genoemd zie is de Solaris van John Bowen. Productie ronde 7 van deze synth is momenteel uitverkocht, maar er komt mogelijk nog een volgende (laatste?) ronde. De Solaris is niet goedkoop, maar je krijgt voor dat geld wel een nieuw instrument. Helaas heb ik zelf (nog) nooit op de Solaris gespeeld.

Een Wavestation vind ik niet als een Prophet VS klinken.

Als software variant denk ik het eerst aan de Waldorf PPG Wave 3.V. Niet de Prophet VS van Arturia, hoewel ik deze alleen ken uit het V Collection 4 pakket. Het zou misschien kunnen dat Arturia de Prophet VS in V Collection 6 verbeterd heeft.

Wat die Prophet VS zo geweldig doet klinken is het filter. Is vrij uniek.
Dat denk ik ook.

De Origin is een 1:1 VS, met joystick en al.
Vind je ze ook 1:1 klinken?
Ik heb er destijds even eentje gehad hier, maar die heb ik gauw weer terug gebracht naar de winkel. Een grote hoeveelheid overweldigende geluiden kun je ermee maken, maar ik vind tegelijk dat de Origin daarmee het soundkarakter mist van de vintage synths die gemodelleerd worden. Dat vind ik overigens van bijna alle hardware synths van Arturia.

Back