De meest dure synth ooit?

ik mis de synthi 100 in dit draadje :)

synthi100.jpg

Wat een prachtbeest niet?

Origineel geplaatst door bambamstudio
Ja tis allemaal prachtig, maar het gaat om de duurste synth ooit, en dar weten we nog steeds niet

Om daar achter te komen, moeten we dus weten wat ooit de nieuwprijzen van synths waren. Dat lijkt me de beste indicatie voor hoe duur een synth is.

Dus, noem die prijzen (als je ze kan achterhalen....)

Mijn beste vrienden,

er valt mij nog juist een topper onder de dure beesten te binnen: de Crumar GDS. (General Development System). Dit is een zeer zeldzaam toestel (slechts een tiental van gebouwd). Het was een produkt gebaseerd op een Z80-processor. Je kon hem programmeren via een Kapro II computer. Later werd als afgeleid produkt de Synergy geproduceert. De GDS werd gebruikt door Wendy Carlos, Klaus Shulze en Keith Emerson. Prijzen lagen tegen de 100.000 fl, wordt gezegd.

Attachments

• gds_schulze.jpg
    gds_schulze.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 80
Interessant ding die Crumar, kan alleen op het plaatje niet zo goed onderscheiden wat nou wel, en wat geen onderdeel uitmaakt van de synth.... Ik zie ook nog iets staan wat lijkt op een MS10 of MS20....

eerst dacht ik aan de EMU Audity. Maar toen schoot me Raymond Scott te binnen. Deze muur van apparaten is alleen nog maar de sequencer......................

Attachments

• notbad.jpg
    notbad.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 85
De meest dure synth ooit?

Origineel geplaatst door shortwave
Interessant ding die Crumar, kan alleen op het plaatje niet zo goed onderscheiden wat nou wel, en wat geen onderdeel uitmaakt van de synth.... Ik zie ook nog iets staan wat lijkt op een MS10 of MS20....

Volgens mij is dat de Korg VC10, de vocoder van Korg.8)

Sorry dat de foto niet besproken werd. Het werd hier al eerder gesteld ... die Korg is inderdaad de VC10 vocoder van Korg (makkelijk herkenbaar aan de VU-meter. Onmiddellijk daaronder (met de lichte overlay op het bedieningspaneel), staat de GDS. Vlak links daarvan (met de witte letter op het scherm) staat een Kaypro computer die diende om het ganse spel te programmeren. Het toestel beschikte toen al over 32 stemmen polyfonie (eind jaren 70) en beschikte over een soort van FM synthesevorm. In tweede instantie werd de Digital Keyboards Synergy (bespeelt door Wendy Carlos en Larry Fast) ontwikkelt. De eerste serie kon enkel geluiden spelen die via een GDS geprogrammeerd werden. De latere series hadden een aansluiting waarop weer de Kaypro II kon aangesloten worden om geluiden te programmeren. Dit geheel was een fractie van de prijs van de originele GDS. In derde instantie werd er ook een rackversie van het ding gemaakt, de Mulogix. Doch, tegen die tijd veroverde Yamaha met z'n DX-7 de markt: FM tegen een betaalbare prijs én met MIDI. Dit maar even ter informatie.

PPG Realizer

PPG Realizer

Wat dachten jullie van de PPG Realizer? Het spaceapparaat uit 1986 voor maar $65.000;) Het lijkt op de hedendaagse Creamware Noah. Je ziet een plaatje van de minimoog en kan dan virtueel de knoppen besturen8o) Het was niet echt een succes. Dit was dan ook het laatste wat PPG maakte voor dat ze stopte.

Attachments

• ppgrealizer.jpg
    ppgrealizer.jpg
    32 KB · Bekeken: 85

Attachments

• ans.jpg
    ans.jpg
    12 KB · Bekeken: 89
Back