Het valt mij op dat de grotere polysynths (JP8, Synthex, CS-80) sterk in waarde zijn gestegen maar dat het bij de OBX range beetje achterblijft!
Misschien moet er nog een "beurs"-correctie plaatsvinden ;-)
ivm de "grotere polysynths" (what's in a name ???) :
Over de Synthex ga ik mij niet uitspreken, die heb ik (nog) nooit zelf bespeeld. Op papier ziet het er allemaal goed uit, en hij is natuurlijk zeer zeldzaam ...
De twee anderen daarentegen wél :
Heb zelf indertijd nog Jupiter 8 gedemonstreerd in muziekwinkel : met alle respect, ik vind het een mooie synthesizer, maar zeker niet "beter" dan één van de OBX'en (ik prefereer overigens de OBX'en). Als ik dan vraagprijzen zie van +4000, dan wordt ik toch even niet goed - maar zoals met alles, beauty is in the eye of the beholder ...
De CS-80 (van een "collega"), da's een ander geval : sindsdien nooit meer een electronisch instrument bespeeld dat zo organisch en natuurlijk aanvoelt, een énige vertaling van toetsenwerk naar klank ...
Maar anderzijds een k..machine als hij weeral ontstemde. (en voor zover ik weet bestaat er geen modificatie/technische update ala "MemoryMoog by Lintronics")
Is ie dus dat vele geld waard ? Zeldzaam - absoluut, klank - geweldig, praktisch bruikbaar - nou ...
Heb de indruk dat veel prijzen gebaseerd zijn op "mythes" - de meesten hebben die dingen nooit gehoord (een zwaar gecomprimeerd youtube filmpje is écht niet representatief) en zeker niet bespeeld.
Een beetje het zelfde fenomeen als bij "historische" wijnen, whiskies, etc.