TDK SA90

Status
Please reply by conversation.
Gebruikte ik ook veel. Tip: op een spoor de trig out van je drumcomputer opnemen en op een ander spoor bijv de hihat (alleen 16en). Bandje omdraaien en trig signaal naar drumcomputer sturen en weer hihats opnemen: instant shjliptpijhs reverse. werkte perfect met m'n 707 en natuurlijk retestrak

Gebruikte ik ook veel. Tip: op een spoor de trig out van je drumcomputer opnemen en op een ander spoor bijv de hihat (alleen 16en). Bandje omdraaien en trig signaal naar drumcomputer sturen en weer hihats opnemen: instant shjliptpijhs reverse. werkte perfect met m'n 707 en natuurlijk retestrak

Koel! ga ik vandaag eens doen. Moet dan wel met een DR220e want mijn CR8000 heeft geen click-in alleen dinsync.

leuke tip!

Ik heb gisteren 5 cassettes binnengekregen van thomann.de (CrO2 tape) Ze zien er wel nice uit. Er zitten van dit soort spoelen over de tape heen aan beide kanten (in het heel klein dan natuurlijk :P)

reel-to-reel.jpg

dat vond ik wel grappig. Op de thomann site hebben ze een ander soort cassette als plaatje dan de soort die ik heb binnengekregen. Moet ze verder alleen nog wel even testen.

Het is de tape sync in/out bedenk ik me nu. Ik gebruikte de trig (rim shot) out om bijv de trig in op m'n Korg SDD2000 sampler/delay aan te sturen voor van die one shot voice/note samples. MIDI vond ik veel te ingewikkeld.

Het is me niet helemaal duidelijk of je ze als verzamelobject koopt of gaat gebruiken. Als het voor gebuik is, waarom heb je dan liever de oude SA?

Ik heb een paar type bandjes geluisterd, oa oudere maxell, teac, phillips etc etc. en deze vond ik zelf erg prettig. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar als je hard opneemt hoor je wel goed verschil tussen de verschillende types. Ik vond dat deze TDK SA90 een mooi geluid had. Je zou het kunnen zien dat je verschillende compressors hebt doormiddel van verschillende type cassettes. ik vind de vraag waarom nog steeds vaag, waarom koopt iemand een 303. omdat hij dat mooi vind klinken, een leuk ding vind of weet ik veel wat. is niet echt te defineren vind ik.

Wat een RSB topic weer. Dat bedoel ik positief :D

Ik heb een paar type bandjes geluisterd, oa oudere maxell, teac, phillips etc etc. en deze vond ik zelf erg prettig. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen maar als je hard opneemt hoor je wel goed verschil tussen de verschillende types. Ik vond dat deze TDK SA90 een mooi geluid had. Je zou het kunnen zien dat je verschillende compressors hebt doormiddel van verschillende type cassettes. ik vind de vraag waarom nog steeds vaag, waarom koopt iemand een 303. omdat hij dat mooi vind klinken, een leuk ding vind of weet ik veel wat. is niet echt te defineren vind ik.

Ik weet niet precies hoe het met deze specifieke tape zit, maar zoals ik al zei maakt de formule die voor de tape gebruikt best wel wat hoorbaar verschil, en fabrikanten zaten ook niet stil als het gaat om het verbeteren van formules. Maar 'beter' is en blijft subjectief, denk maar aan coca cola die in de jaren 80 het recept had verbeterd, waarna ze met zoveel ontevreden klanten te maken kregen dat ze 'coca cola classic' op de markt hebben gebracht. Ik vind het in ieder geval niet zo heel gek dat je die oudere SA90 beter vind klinken (vraag me wel af hoe lang je nog kunt genieten van deze tape, ze zullen na 20 jaar niet meer voor het oprapen liggen, zeker niet geseald en in goede staat.

Voor mijn reel tapes zweerde ik altijd bij Ampex 456, na hun faillissement ben ik noodgedwongen overgestapt op rmg sm911. Mijn recorder is ook geschikt voor de sm900, maar die vind ik ook minder fijn omdat je hard kunt insturen zonder neveneffecten, terwijl ik die nu juist als prettig ervaar.

Vroeg me wel af, die opname van je een paar posts terug, hoort die wat doffer te zijn? Ht lijkt alsof je aardig wat hoog bent verloren, wat vrij normaal is bij tape maar het lijkt me in dit geval wat veel. Er van uitgaande dat alles netjes schoon is, moet je misschien de koppen 'ns demagnetiseren?

Yep, je gebruikt de recorder als instrument, niet om het eindproduct mee vast te leggen.

ff voor het voorbeeld een oud bandje gepakt om het extra gruizig te maken, de koppen moeten idd ook gedaan worden en kanaal 1 heeft weer een brom :( maar de reperateur is nog 2 weken op vakantie.
Ik heb al zitten kijken voor een app. voor het demagnetiseren. Ik las ook dat die demagnetiseerbandjes niet goed werken? Heb jij een idee waar ik een goede kan vinden?

met mijn project teepworm gebruiken we project 8track master tapes en spelen we ze voor of achteruit in een gewoon cassette deck
vervolgens nemen we dat track voor track op 8sporen weer op
dus dan krijg je een soort recycled ambient industrial
voor al delayed drums klinken erg leuk als ze te langzaam en achteruit worden opgenomen

Ja, dat kan, hoewel het anders klinkt dan op meer geschikte recorders is compressie een 'natuurlijk' bijeffect van alle tape en zoals RSB zegt krijg je het door hard op te nemen, maar niet zo hard dat je de tape satureert (tenzij je dat wil). Compressie kun je er dus wel mee bereiken, maar door het nauwe bandformaat is het bij cassetterecorders lastiger te beïnvloeden dan op bijvoorbeeld de bredere 1/4" of 1/2" inch stereo reel tapes, en je krijgt door het harde opname nivo ook sneller saturatie en 'crosstalk' (het effect waarbij je spoor 1 ook vaag op spoor 2 hoort).
Maar dat kan een deel van de lol zijn, vroeger was saturatie een vies woord . Het was vroeger allemaal een beetje een catch 22: nam je te zacht op dan kreeg je ruis, nam je te hard op dan kreeg je compressie, en men wou indertijd vaak beide niet. Daarom werd er niet alleen met noise reduction zoals dolby en dbx geëxperimenteerd, maar ook met verschillende tape formules om te zorgen dat je hard genoeg kon opnemen zonder te satureren. Het scheelt dus ook wat voor tape je gebruikt, 'low bias' tapes zoals normal cassettes (type I) compressen en satureren eerder bij een lager opname nivo dan 'high bias' cassettes zoals chrome cassettes (type II) of metal cassettes (type IV). Metal tapes zijn overigens voor veel 4 tracks sowieso niet geschikt.

Nee joh, op draad of nee... wassen rollen! Dat is pas 'vintage' ;)

Mij is verteld dat tape saturatie voor een belangrijk deel clipping van het signaal is, hard insturen en de top van de golfvorm valt "van de band af" dus clipping.

ff voor het voorbeeld een oud bandje gepakt om het extra gruizig te maken, de koppen moeten idd ook gedaan worden en kanaal 1 heeft weer een brom :( maar de reperateur is nog 2 weken op vakantie.
Ik heb al zitten kijken voor een app. voor het demagnetiseren. Ik las ook dat die demagnetiseerbandjes niet goed werken? Heb jij een idee waar ik een goede kan vinden?

Die bandjes doen weinig goeds, je hebt demagnetiseer apparaten bij onze oosterburen Thomann en Darklab.

Mij is verteld dat tape saturatie voor een belangrijk deel clipping van het signaal is, hard insturen en de top van de golfvorm valt "van de band af" dus clipping.

Saturatie is zover ik wat anders dan oversturen, oversturen is echt te hard insturen zodat het op de inputs al vervormd (clipped), saturatie betekent verzadigen, dus in dit geval zo hard insturen dat de metalen deeltjes op de band verzadigd raken. Het effect is wel een soort vervorming, vooral in het hoog, maar clipping is m.i. wat anders.

@Chinetti
Ik zie bij darklab er nou 2 staan, een grote en een kleine met een prijsverschil van 20euro?
Is die kleine goed genoeg? Zeker omdat het alleen maar om cassette head gaat?

met mijn project teepworm gebruiken we project 8track master tapes en spelen we ze voor of achteruit in een gewoon cassette deck
vervolgens nemen we dat track voor track op 8sporen weer op
dus dan krijg je een soort recycled ambient industrial
voor al delayed drums klinken erg leuk als ze te langzaam en achteruit worden opgenomen

:halleluja :okdan: :halleluja

@Chinetti
Ik zie bij darklab er nou 2 staan, een grote en een kleine met een prijsverschil van 20euro?
Is die kleine goed genoeg? Zeker omdat het alleen maar om cassette head gaat?

Verhip, inderdaad nu 2. Eerst hadden ze alleen die Bernstein. Die goedkopere zou ook okay kunnen zijn, misschien door zijn lange punt ook handiger voor cassette.

Status
Please reply by conversation.
Back