Audio syncing via firewire/spdif

benjahmin

boem klap boem boem klap
Ik vroeg me af of iemand wat kan vertellen over hoe audio syncing werkt met meerdere geluidskaarten. Is het mogelijk om audiokaarten te syncen via firewire of spdif? Hoe werkt het, zijn er (stuur)programma's voor of moet je die zelf schrijven.

Voor een project zijn we bezig met meerdere sb audigy kaarten een audio phased wall te realiseren( de hardware is een gegeven, dus andere hardware voorstellen zijn overbodig tenzij het erg cheap is)

audio phased: audio richten door meerdere geluidsbronnen met (droge)delay te sturen

Wat wil je precies synchroniseren? Wil je zorgen dat elke audigy tegelijk iest afspeelt, of wil je de audioclock syncen zodat alle clockfrequenties (dus 44.1kHz clock) precies gelijk lopen? In het laatste geval kun je de wordclock-functies via spdif gebruiken in een master-slave opstelling, elke geluidskaart neemt de precieze wordclock over van de masterkaart. Ik weet echter niet precies of de audigy wordclock mogelijkheden heeft, ik dacht het niet. Misschien is er iemand hier die nog wat specifieker in kan gaan op wordclock (en SB kaarten)?

In het eerste geval ken ik geen mogelijkheden om dat via spdif te doen, en al helemaal niet via firewire (firewire is niet specifiek voor audio bedoeld, je zou dus zowiezo een special protocol over firewire moeten hebben). Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen via speciale plugins, maar die zijn denk ik meer bedoeld om verschillende pc's te syncen, en ik neem aan dat je meerdere kaarten in één pc hebt zitten? Kun je misschien iets specifieker zijn omtrent je doel? PC('s), software etc.

Ons doel is om via de line-in audio binnen te krijgen en dit weer uit te sturen via de 2 sb audigy's. Op de sb kaarten zitten 2 emuK10 chips waar we dsp effecten mee kunnen doen, zonder het gebruik te maken van de processor. We schrijven hier nu een geschikte delay voor, deze kunnen we via midi gaan aansturen. We kunnen met de Kx-drivers op 1 sb kaart 6 boxen apart aansturen. We gaan dus voor al deze boxen de delay apart per box via midi aansturen, hierdoor ontstaat er (volgends de geluidsgolvenleer) buiken en knoppen(dus versterkingen en uitdovingen). We hebben een programmatje geschreven dat je in een virtuele ruimte kan klikken waar je de versterking wil horen(de buiken dus). Nou vraag ik mij af of het mogelijk is om de 2 sb kaarten te verbinden en te syncen, zodat verschil in vertraging tussen de verschillende kaarten gelijk getrokken wordt. Als hier een plugin voor gebruikt kan worden .... is geen probleem als die niet conflicteert met de rest. Het gaat dus om realtime audio.....

Als dit niet kan .... dan kan het niet...
Misschien is het dan wl mogelijk om het geluid op 1 kaart binnen te laten komen en te versturen naar de 2e kaart via de spdif. Ware het niet dat er op die kaarten alleen cd_spdif op zit. Dit is neem ik aan voor digitale audio van je cd-speler, valt dit om te zetten/slopen zodat deze ook via spdif digitaal audio kan versturen naar de ander kaart zijn spdif in???

In iedergeval bedankt voor de response....

Mzl

ps er zitten inderdaad 2 sb audigy kaarten in 1 pc onder windows 98, we maken gebruik van de Kx drivers
http://kxproject.spb.ru/

De spdif uit van kaart 1 kan je zo aan de spdif in van kaart 2 hangen hoor.

En de vertraging die dan optreed moet je kunnen meten en dat verwerken in je programma.

Het zal dan niet sample accuraat worden (dus op de microseconde nauwkeurig) maar iets bestaands is er volgens mij niet.

Er bestaan plugins voor bijvoorbeeld WinAmp om er voor te zorgen dat je 2 WinAmp's met elkaar kunt synchroniseren, hoewel dat eigenlijk geldt voor 2 pc's met winamp, ik weet bijvoorbeeld niet hoe dat gaat met 2x winamp op één PC. Hoe zorg je er trouwens voor dat de output van je programma naar beide geluidskaarten gaat? Heb je dat in je programma geprogrammeerd?

Origineel geplaatst door fuse
De spdif uit van kaart 1 kan je zo aan de spdif in van kaart 2 hangen hoor.
De Audigy kaart zelf heeft geen SPdif in.
Pas bij de Platinum en Ex heb je deze optie wel via de 5.25inch extra bracket.

Ik heb nooit gesnapt waarom ze bij die Audigy spdif out hebben en digitaal in..hoe kan je dan koppelen? beter is digitaal / optisch in en uit dan 2 verschillende. maar goed. hij was ook zo goedkoop.:)

Back