Show your Modded korg MS reeks

MonoTron

Initiating Sequence..
Er zijn behoorlijk wat mods voor de Korg MS bekend en volgens mij zijn er ook behoorlijk wat forumleden met een gemodde MS10 of MS20.
Vandaar (apart van de grote MS thread) maar even een speciaal draadje voor deze mods. Ik ben wel benieuwd naar de mods die anderen hebben en hoe ze klinken.

Ik heb mijn MS10 gisteren opgehaald en ben helemaal blij met de mods die er nu op zitten.
De toegepaste mods zijn:
- Switchable LPF / HPF
- Vergrootte range van de MG, langzamer en tot 20khz (!)
- Switch om de jack uitgang van de envelope te switchen tussen normaal en inverted (origineel is alleen inverted)
- Een aparte VCO uitgang met switch om te kiezen tussen triangle, saw en square/pulse met eigen level pot
- Een extra VC LFO met in- en uitgang en range pot

Alles bij elkaar vergroot de opties en klanken van de MS10 behoorlijk. Ik heb even geen mogelijkheid om wat voorbeelden op te nemen, maar zal dat snel doen en ze hier posten.

Alle mods zijn supernetjes toegepast door Sonic Skunk Worx. Nu moet ik alleen nog even de belettering regelen, dus mocht iemand daar tips voor hebben, dan zijn die zeker welkom. Ik heb een normale labelwriter, maar volgens mij zijn er betere opties.

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Attachments

• Modded MS10 (3).jpg
    Modded MS10 (3).jpg
    155,7 KB · Bekeken: 130
  • Modded MS10 (1).jpg
    Modded MS10 (1).jpg
    155,5 KB · Bekeken: 130
  • Modded MS10 (4).jpg
    Modded MS10 (4).jpg
    134 KB · Bekeken: 126
begrijp ik het goed dat je dus nu 2 van de golfvormen van de VCO tegelijkertijd kunt laten horen? a la juno60 zeg maar?

Het blijft dus 1 VCO en de twee golfvormen zijn niet tegen elkaar te detunen?

Lijkt me een toffe mod iig!

en het high pass filter, zit dat eigenlijk al in iedere MS10 onder de motorkap of is dit een after-market filter wat erin wordt gezet?

Ik zocht een website van Sonic Skunk Worx maar kon zoiets niet vinden. Zou wel benieuwd zijn naar wat meer info over mogelijke mods/prijzen.

De VCO mod is inderdaad een aftakking van de normale VCO die je hiermee tegelijk kan horen, maar dus ook als modulatiebron kan gebruiken. het klinkt overigens niet als de rolands, het wordt viezer en gruiziger als je de aftakking toevoegt via de ext in. Ze zijn jammer genoeg niet te detunen.

De korg 35ic heeft de mogelijkheid om die switchable te maken naar HPF. Hoe dit precies werkt weet ik niet precies. Volgens mij kan met het OTA filter een soort bandpass switch worden gemaakt.

Sonic Skunk worx is volgens mij een oude naam van degene die de mods heeft gedaan, hij zit hier ook op het forum. Ik laat het even aan hem over of hij wil reageren, want hij gaf aan in principe geen mods meer te willen doen, omdat het hem te veel tijd kost.

Must be something wrong with m UFO

Must be something wrong with m UFO

Hier wat audio van zeer slechte kwaliteit, ben niet thuis, dus kan ff niet fatsoenlijk opnemen, maar je kan goed horen dat er toch iets mis is met mijn UFO.

Je hoort met name de VC LFO op filter en als bron voor wat FM, hier en daar met VCO out om het wat op te krikken.

Te gekke FX bak, thats for sure :duivels:

Attachments

• Must be something wrong with my UFO.mp3
    5,7 MB · Bekeken: 233
wel erg gaaf zeg.. gefeliciteerd met je ms-10

je ziet op het plaatje(G2 Clavia) een fm phase-lock, het kan ook met gebruikmaking van de ring modulator. je ziet 2 osc's. beiden gaan naar de input van de sample&hold.
hier vindt de 'lock' plaats. hierna gaat de output bipolair geïnventeerd(geloof niet dat dat kan, zit er even niet voor, bij de ms) de FM ingang van de osc die je in je mixer moet uitsturen.

Attachments

• phase-lock.jpg
    phase-lock.jpg
    61,2 KB · Bekeken: 132
  • phase-lock2.jpg
    phase-lock2.jpg
    83,6 KB · Bekeken: 136
Modded MS-10

Modded MS-10

Hey allemaal,

Ik zal uit de kast komen :D. Ik heb de mods op de MS-10 van Walter gezet.

Ik zal kort wat uitleg geven zodat mensen snappen wat er allemaal op zit:

1) de filter mod: het is mogelijk om het VCF-35 filter switchable te maken. In het MS-20 schema is te zien hoe dit te doen is. Je neemt een schakelaar met twee rijen (dus twee center contacten met de aftakkingen). Je zorgt er dan voor dat de signaal routing zo wordt gedaan dat je of de lpf of de hpf karakteristiek krijgt. Het is even zoeken in het schema maar niet al te moeilijk.

2) LFO mod range: in plaats van de C34 condensator in de LFO komt een meerstanden draaischakelaar met in serie meerdere condensatoren. De ranges stel je zelf in met de condensatoren. Makkelijke mod maar de draaischakelaar is duur. Ik gebruik een elka draaischakelaar die ik boven het mod wheel zet in dat stukje plastic. De elka draaischakelaars zijn smal waardoor ze goed passen

3) ENV Polarity switch: ik heb een schakelaar gezet waarmee de twee verschillende envelope polarities naar de ENV out jack gaan. Aftakken bij R110 en R111 in het MS-10 schema

4) VCLFO: dit is een kopie van de CVLFO uit de moog source. Het gaat hier om een simpele OTA LFO met een LIN2EXP generator. Zie deze link:

http://urekarm.tripod.com/synth/srcvclfo.pdf

De range potmeter is niet geinstalleerd. In plaats daarvan gebruik ik de speed potmeter en tak deze aan de onderkant niet af naar aarde maar naar -15V. De weerstand in serie met de jack LFO SPEED CV IN heb ik verlaagd naar 10k maar dit kun je naar eigen inzicht aanpassen als je de sweep sterker of zwakker wilt maken. Het mooie aan deze mod is dat de envelope generator grotere of kleinere sweeps kan maken afhankelijk van de setting van ATTACK en DECAY

5) VCO OUT MOD: deze mod is op hetzelfde concept gebaseerd als de triangle out mod van pjskywalker. Het probleem met de oorspronkelijke mod is dat er maar 1 VCO WAVE uitkomt. Ik heb de mod zo gemaakt dat je met een switch drie WAVES kan selecteren nl. TRIANGLE, SQUARE en SAW. Al deze waveforms hebben verschillende amplitudes dus de eerste truuk die ik toepas is dat elke waveform door een instelpotmeter gaat en afgesteld wordt op 1Vpp. Daarna zit een opamp waarmee ik een factor 5 versterk. Hierdoor zijn alle waves +/-5Vpp. Na de opamp zit een potmeter die aan de hoge zijde de wave input krijgt en aan de andere zijde aan 0V hangt. Zo is elke wave in te stellen van +/-5V tot 0V en je kunt dus drie waves selecteren. Om hier een goede effect te krijgen moet de MOD ingestuurd worden op de EXT CUTOFF IN en het filter moet hoog in de resonantie staan.

Hiermee moet iemand die een beetje verstand heeft van electronica een heel eind kunnen komen. Ik ga zelf geen mods meer zetten op synthesizers omdat het me teveel tijd kost en ik het ook een hoop gestress vind naast mijn drukke baan. Je kunt me PB-en en ik denk dat ik je wel wat kan uitleggen maar dit is ook onder voorbehoud (ik heb het gewoon te druk)... Verder is het maken van gaten in een MS kast takkemoeilijk en moet met het nodige beleid gedaan worden om ervoor te zorgen dat de kast netjes blijft zonder krassen (iets wat me ook niet altijd lukt en waar ik altijd enorm van baal als er toch een krasje op de kast van zo een mooie synth komt). Dat gezegd hebbende hoop ik dat jullie iets aan deze tips hebben en dat andere mensen jullie kunnen helpen om jullie synths te laten modden. Met name de CVLFO is een erg gave mod net als de HPF/LPF mod (waar ik toch een beetje trots op ben...)

Heiko

P.S. ik leg nu de laatste hand aan een MS-20 die voor een vriend van Walter zwaar gemod wordt. Hierop zit een PWM INPUT die makkelijk te maken is door het schema van de MS-10 en de MS-20 te vergelijken. Ook zit hierop een VCO hard sync functie die uitgebreid gedocumenteerd staat op het internet en hier ook op het forum. Ook heb ik hier een mod gezet waarmee de twee OTA filters gekoppeld worden met dezelfde CV IN waarmee de filters redelijk tracken en een bandpass filter gemaakt kan worden. En nu ben ik echt klaar...:D

Is 't mogelijk misschien iemand deze modificaties op schema zet voor de doe-het-zelfers.....ik denk dat er best wel meer interesse is zonder dat je de technici mee hoeft te belasten met verzoeken.

grt Gert-Jan

Back