roland re201 vs boss re20 vs logic space echo

boombipbass

Het lid
in de ban
Wat zijn jullie ervaringen met deze apparaten?

Is het echt een meerwaarde om een tape delay te hebben t.o.v.
een digitaal gegenereerde delay qua prijs en effect?

Ik weet het ff niet meer :? :?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=97079&highlight=boss+re20

hier wel het een en ander gevonden over de re20 maar geen echte uitkomst en de logic space echo zit er niet bij

Ik vind de boss re 20 alleszins fijn live/op repetitie en beter dan de meeste analoge bbd pedaaltjes. Hij werkt ook steeds, wat van onze bassist zijn echte space echo niet altijd gezegd kan worden. Maar ja als je het echte space echo geluid wil hebben (studio/opnames) zou ik toch voor de echte gaan. Voor het geld (tweedehands zie ik ze nu voor ongevceer 120 euro gaan) is een Boss RE20 echter best de moeite. Overigens vind ik een boss gigadelay ook helemaal niet slecht. Joris

De boss DD-20 is idd meesterlijk
Het is zo stilaan m'n favorite pedaal geworden.

Een echte tape echo mag dan zogezegt wat beter klinken,,, de re-20 is goed genoeg :okdan:

betrouwbaar en geen bijgeluiden.8)

Eh, ik zou de echte kopen. Ik heb twee re-301's en het re-20 pedaal. De re-201 heb ik gehad, maar is minder dan de 301 vind ik. Het pedaal is goed voor een pedaal, maar dat is het wel. Wel handig om snel ff mee te slepen. Een originele space echo heeft toch af en toe onderhoud nodig en is best groot. En een stuk duurder..

Eh, ik zou de echte kopen. Ik heb twee re-301's en het re-20 pedaal. De re-201 heb ik gehad, maar is minder dan de 301 vind ik. Het pedaal is goed voor een pedaal, maar dat is het wel. Wel handig om snel ff mee te slepen. Een originele space echo heeft toch af en toe onderhoud nodig en is best groot. En een stuk duurder..

wat is t voordeel buiten de chorus van de 301?

Ik heb een RE-20 en DD-20, de originele 201 en 301 heb ik wel eens getest maar de betrouwbaarheid en het onderhoud is het mij niet waard. En daarnaast klinkt de RE-20 gewoon heel goed, niks mis mee. Overigens is de DD-20 mijn favoriete delay pedaal, gewoon omdat deze verschillende sounds te bieden heeft, oa de mooie Boss DM2 analoge delay, en langere delaytijden. Hoe dan ook, beide pedaaltjes zijn erg lekker :)

PS Ik heb Logic 9 hier draaien maar Logic Space Echo heb ik nog nooit getest, dus daar kan ik niet over oordelen.

RE-20 all over my music

Superchill voor live
Niet onderhoudsgevoelig zoals het origineel.

Tuurlijk is het niet het echte ding maar het echte ding begint uit elkaar te flikkeren.
Dit is het zelfde verhaal als met synthklonen/built-alikes
Kost de helft en alleen de muziektrutjes kunnen het verschil horen.
Maar eigenlijk zijn zij het minst belangrijk want ze zeuren altijd :)

@Sjaak

Ik overweeg de RE-20 aan te schaffen om naast de DD-20 die ik al een half jaar bezit te gebruiken.

Vraag me af als dat nog wel zinnig is en niet ....overkill :maffia: ??

;)

wat is t voordeel buiten de chorus van de 301?

Die chorus is een heel groot voordeel. Maakt al het analoge wat je erop aansluit wat dikker, voller. Daarnaast kun je de re-301 in stereo! gebruiken en heeft hij Sound on Sound. Het is de opvolger van de re-201 met de specs van de re-501, maar wel in de kleuren van de re-201:) en dat wil je natuurlijk:)

Die chorus is een heel groot voordeel
inderdaad, vlak die chorus niet uit! Ik heb 'm in de SBF flanger en de SRE-555 zitten en een van die twee is altijd in gebruik. Heerljk smeuig geluid, IMHO beter voor synths dan de bekende Boss CE-300 Super Chorus En zonder meer een sterk argument voor de aanschaf van een echte Space Echo

Ik heb een RE-20 en DD-20, de originele 201 en 301 heb ik wel eens getest maar de betrouwbaarheid en het onderhoud is het mij niet waard. En daarnaast klinkt de RE-20 gewoon heel goed, niks mis mee. Overigens is de DD-20 mijn favoriete delay pedaal, gewoon omdat deze verschillende sounds te bieden heeft, oa de mooie Boss DM2 analoge delay, en langere delaytijden. Hoe dan ook, beide pedaaltjes zijn erg lekker :)

PS Ik heb Logic 9 hier draaien maar Logic Space Echo heb ik nog nooit getest, dus daar kan ik niet over oordelen.

in hoeverre is onderhoud een probleem dan?
moet je m om de 2 maanden wegbrengen voor reparatie of hoe moet ik dat zien?

en zijn die tapes nog makkelijk te krijgen?

Tapes kun je zelf maken en ook nog varieren met de lengte. Is bij een 301 vooral leuk, omdat je dan kunt expirimenteren met je s.o.s. Onderhoud hangt ervan af hoe vaak je hem gebruikt. Ik heb hem dagelijks aanstaan en laat het twee keer per jaar doen. Kost 50 Euro per keer.

@Sjaak

Ik overweeg de RE-20 aan te schaffen om naast de DD-20 die ik al een half jaar bezit te gebruiken.

Vraag me af als dat nog wel zinnig is en niet ....overkill :maffia: ??

;)

De RE-20 is mbt tape echo's en het maken van sounds veelzijdiger dan de DD-20. Of te wel: de RE-20 is een tape echo/reverb/FX-unit en de DD-20 een allround delay (tape, analog, digital). Als ik ze samen gebruik zet ik ze altijd in serie, de RE-20 als pre-fx en de DD-20 als looper, dus een lange digital delay en de feedback ergens tussen de 50 en 75% procent. Kun je mooie lange loops mee maken. Voor een nog warmere setup en wat ook goed werkt voor textures is de DD-20 in analog delay mode zetten, de feedback tussen de 75% en 100% en dan de RE-20 weer als pre-fx.

Voor mij zeker geen overkill zou ik zeggen :)

Tuurlijk is het niet het echte ding maar het echte ding begint uit elkaar te flikkeren.
Dit is het zelfde verhaal als met synthklonen/built-alikes
Kost de helft en alleen de muziektrutjes kunnen het verschil horen.
Maar eigenlijk zijn zij het minst belangrijk want ze zeuren altijd :)

:okdan: Een recente review van mijn laatste CD is geschreven door een Duitse ambient gitarist die zelf veel analoge FX, buizen versterkers gebruikt. Hij vroeg zich af hoe ik deze sounds had gemaakt, digitaal of analoog, want hij had op het podium toen wij samen hebben opgetreden niks analoogs zien staan.

"zweites wichtiges merkmal neben der eigenwilligeren kompositionsweise ist dieses analog-sound-gefühl, dass sich sofort beim ersten ton einstellt: ob und was hier tatsächlich mit analogen instrumenten entwickelt wurde, ist dabei allenfalls für konzeptpuristen von bedeutung; der glockig-warme klang allgemein, das sound-design innerhalb der stücke, das völlig ohne digitale überzuckerung arbeitet und die reduktion auf wenige, prägnante farben pro stück nehmen hörer und -in sofort ein."

http://premonitionfactory.com/archives/review-from-unruhr-de. In ieder geval, het zal de luisteraar een worst wezen, zolang het maar goed klinkt. Toch?

@ PWM, daar heb je een punt.

Volgens mij moeten we allen gear gebruiken die ons verder helpt in het creatieve proces (en dat kan bv een echte 808 of 909 zijn) en moeten we onszelf niet tegenhouden met bullshit als 'dit is niet het echte ding'. De luisteraar zal nooit zeggen: Wow wat een sicke drumline, jammer dat het geen echte 808 is.
Instead of keeping it real we should try to keep it close to our dreams.

Toch is dit wel belangrijk: Wij hebben bepaalde gear nodig om tot een bepaald resultaat te komen dat de luisteraar in een bepaalde mood zet.
Maar laat niemand zeggen dat de RE20-pedaal geen hele mooie delay is.
Het is alleen geen Roland Space Echto Re-201/301

in hoeverre is onderhoud een probleem dan?
moet je m om de 2 maanden wegbrengen voor reparatie of hoe moet ik dat zien?

en zijn die tapes nog makkelijk te krijgen?

tapes zijn nog volop te krijgen bij tapeloops.nl (5 voor 25 E)

en onderhoud valt wel mee
af en toe ff de stofzuiger der door
en eens in de paar jaar laten demagnetiseren

Ik heb een Roland RE-201 en moet zeggen dat hij zeker één van mijn beste aankopen is. Hij geeft vele geluiden die extra touch waardoor iets goed nog veel beter gaat klinken. Ik krijg er direct veel inspiratie uit iedere keer ik hem aanzet. Ook van het spelen met de self-oscillation en het tweaken aan de knopjes kan ik niet genoeg krijgen. Ik hou van de retro klank wanneer ik bv. de repeat rate verander bij hoge intensity. Je kan de 'imperfecties' dan duidelijk horen, maar dat is juist de reden waarom ik hem kocht. En als je hem op een stand laat staan heb je gewoon een overvloed van hemelse klanken.

Dit gezegd zijnde lijkt zo'n RE-20 me ook wel erg leuk. Hij is uiteraard niet hetzelfde als een oude space echo, maar hij heeft er wel iets van weg. Toen ik eerst hoorde dat er een emulatie-pedaal van de RE-201 zou komen, dacht ik dat dat wel op niet veel zou trekken, maar ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast ben. Ik zie de RE-20 dan ook niet als een kopie van de RE-201, maar als een ander delay effect dat zijn eigen kenmerken heeft. Zo openen de tap functie en de mogelijkheid om een expression pedal aan te sluiten weer een paar nieuwe deuren die met de originele RE-201 moeilijk of niet te bereiken zijn. Langs de andere kant heb ik van de RE-20 nog niet de specifieke klanken gehoord waarvoor ik mij de RE-201 heb aangeschaft, in het bijzonder dan het geluid van de self-oscillation en de manipulatie ervan. Dat laat niet weg dat ik mij zeker een RE-20 zou aanschaffen als hij nog wat in prijs zou zakken, maar mijn RE-201 wegdoen zal ik waarschijnlijk toch niet gauw doen.

Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat je met de aankoop van beide effecten weinig mis kan doen. Ze klinken beide zeer goed en ik denk dat je je met allebei goed kan amuseren. Maar als ik er één moest kiezen zou het toch de originele zijn, omdat hij i.m.o. wat meer retro klinkt.

Laatst gewijzigd:
Oh ja, dat zeker. Ik begin de RE-20 toch wel zat te worden. Heb hem nu een jaar en gebruik hem best veel, maar als je een space echo ernaast zet, klinkt hij toch wel erg digitaal hoor. De prijs/kwaliteitsverhouding is imo wel gewoon goed, maar als je weet hoe een originele space echo klinkt, zal het nooit worden wat je verwacht.

Back