roland re201 vs boss re20 vs logic space echo

@ PWM, daar heb je een punt.

Volgens mij moeten we allen gear gebruiken die ons verder helpt in het creatieve proces (en dat kan bv een echte 808 of 909 zijn) en moeten we onszelf niet tegenhouden met bullshit als 'dit is niet het echte ding'. De luisteraar zal nooit zeggen: Wow wat een sicke drumline, jammer dat het geen echte 808 is.
Instead of keeping it real we should try to keep it close to our dreams.

Toch is dit wel belangrijk: Wij hebben bepaalde gear nodig om tot een bepaald resultaat te komen dat de luisteraar in een bepaalde mood zet.
Maar laat niemand zeggen dat de RE20-pedaal geen hele mooie delay is.
Het is alleen geen Roland Space Echto Re-201/301

We zijn het eens. En een muziek trutje ben ik ook (denk geregeld jammer dat het geen echte 808 is)

We zijn het eens. En een muziek trutje ben ik ook (denk geregeld jammer dat het geen echte 808 is)

[OT] - Dat zijn we allemaal een beetje ;-) Maar door de jaren heen ben ik er wel achter gekomen dat de mensen die je muziek kopen de ballen verstand hebben van techniek laat staan dat ze weten dat de RE-20 en RE-201/301 bestaan en dat ze anders klinken. Ik weet ook zeker dat er heel weinig muzikanten zijn die het verschil horen, simpelweg omdat er niet veel muzikanten zijn die beide apparaten vergeleken hebben.

Ik kan mij wel herinneren dat ik de RE-201/301 heel goed/bruikbaar vond klinken. Ze klinken ongetwijfeld anders dan een RE-20 maar dat wil niet zeggen dat de RE-20 slecht klinkt. Je kunt er, vind ik, hele mooie en creatieve sounds mee maken.

De RE-20 heet RE-20 omdat de originele 201/301 als uitgangspunt heeft gediend en omdat deze naam meer de aandacht trekt en waarschijnlijk beter verkoopt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik direct geinteresseerd was toen die uitkwam, dus de marketing strategie heeft gewerkt. Ze hadden hem bv ook DD-10 kunnen noemen en hem blauw kunnen maken, dan hadden we de hele discussie misschien helemaal niet gehad. Dan was gewoon een goede/bruikbare delay geweest, toch?

Wat zijn jullie ervaringen met deze apparaten?

Is het echt een meerwaarde om een tape delay te hebben t.o.v.
een digitaal gegenereerde delay qua prijs en effect?

Ik weet het ff niet meer :? :?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=97079&highlight=boss+re20

hier wel het een en ander gevonden over de re20 maar geen echte uitkomst en de logic space echo zit er niet bij

re201 vs re20 vs logic space echo = analoog hardware vs digitaal hardware vs plugin. Dus dan hangt het nogal strerk af van waar en hoe je de delay nodig hebt wat de beste keuze is, nog los van de sound... dus.. wat ben je van plan??

En of een RE201 een meerwaarde is qua prijs en effect... da's toch helemaal subjectief joh, dus voor de 1 wel, en voor de ander niet. :)
Wel is het zo dat de prijs van een RE201 (of RE150 of RE...) nog best meevalt gezien de legacy de er omheen hangt. De investering is dus niet heel groot en toch ook wel waardevast dus doe eens (niet zo heel) gek zou ik zeggen.

Suc6

:peukie:

Als je er goed voor bent, blijft het langer heel en heb je minder snel onderhoud nodig:) weet je al wat je gaat doen?

ik ben in de ban van band echo's.. vind het zo'n speciaal iets, dat ik wel eentje met tape wil..
kon een melos echomate goedkoop krijgen maar daar is geen tape meer van helaas en ze hebben van die vreemde casettes..

echter nu twijfel ik tussen de re150/re201 en de re301.. t houdt ook niet op he.. *D

Als je 't geld hebt liggen, ga dan gelijk voor een re-301 zou ik zeggen, maar dat is geen koopje heden ten dage:) die chorus is wel erg bijzonder en voegt imo veel toe, vooral bij analoge synths. Sound on sound is ook leuk:)

Als je 't geld hebt liggen, ga dan gelijk voor een re-301 zou ik zeggen, maar dat is geen koopje heden ten dage:) die chorus is wel erg bijzonder en voegt imo veel toe, vooral bij analoge synths. Sound on sound is ook leuk:)

Wat schat je als prijs voor zo'n dingetje? Plus zijn er ergens audio samples van de chorus te horen?

En is sound on sound ook niet te doen door je space echo out signaal weer terug te sturen in je space echo?

Kan je trouwens met de roland space echo's ook ervoor kiezen om alleen het delay signaal te horen en niet het originele cleane signaal?

Ik heb laatst eentje met werk verkocht voor 600 en ik kon die hier staat (ps. die houd ik) voor 850 verkopen. Dus gemiddeld ergens rond de 750 Euro denk ik. Maar zie hem maar eens te vinden. Je kunt hem bij mij testen als je langskomt:) de optie die je noemt over sos is niet haalbaar. Tenminste, het wordt veel minder mooi. Je kunt er ook niet voor kiezen om alleen het delay-signaal te horen. Het is oud, dus je kunt er niet zo veel mee. Maar wát je ermee kan, is top! En klinkt veel beter (ik ben een purist) dan digitale immitatierommel:)

Je kunt er ook niet voor kiezen om alleen het delay-signaal te horen. Het is oud, dus je kunt er niet zo veel mee.

Dat kan wel:

Bij een RE201 moet je de rode PA-input gebruiken. Dan komt er op de output enkel delay zonder droog signaal.
Bij de RE301 moet je de (zwarte) output B gebruiken en output A ongebruikt laten. Dan komt er ook alleen delay uit en geen droog signaal.

Overigens geldt dit ook voor de reverb. Als je de echo's op bovenstaande manier aansluit is de reverb ook 100% wet.

Hoe zit het met de geluidskwaliteit van deze apparaten - de echte space echo's bedoel ik dan. Ik snap dat wanneer je naar tape gaat je altijd wat ruis / distortion zult krijgen, maar is dit erg opvallend of valt het wel mee? Ik merk bijvoorbeeld een verschil tussen bandrecorders van bijvoorbeeld Revox (aardige kwaliteit) en de doorsnee akai (net iets minder).

'karakter', en "Lo-Fij hoort erbij" kan ik mij wel in vinden, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen

Ik vind het meevallen met de ruis op de oude space echo's. Het klinkt wel 'oud', maar dat is juist lekker vind ik.

In principe hangt het ook af hoe vaak je tape is gebruikt toch?
Lijkt me als je er weer nieuwe tape in doet hij toch fresher klinqt!

Maar is het niet zo dat veel masters van muziek van bv. de top40 nogsteeds op tape wordt bewaard?

In principe hangt het ook af hoe vaak je tape is gebruikt toch?
Lijkt me als je er weer nieuwe tape in doet hij toch fresher klinqt!

Maar is het niet zo dat veel masters van muziek van bv. de top40 nogsteeds op tape wordt bewaard?

Tape op zich is inderdaad niks/weinig mis mee. En het bied een lekker geluid. Maar je hebt natuurlijk wel een verschil tussen tape machines, die hebben elk hun eigen ontwerp - en eigenschappen. Mijn eerste Sony klonk geloof ik niet zo goed als mn revox. Dus ik vroeg mij een beetje af hoe zit dat hiermee, is het vergelijkbaar met een goede bandrecorder? of is het meer oude cassettedeck achtig. (uitgaande van een goede tape)

Niet dat dit mij zou tegenhouden hoor maar gewoon benieuwd

Kijk, dit is nou een filmpje wat laat zien hoe die re-201 klinkt. Dit kan een re-20 echt niet, bij lange na niet zelfs. Het blijft een uniek product die space echo.

Back