House Lead

royalclubz

Nieuwkomer
Hallo Allemaal!
Ik had een vraagje over een lead,
Ik hoorde in veel dirty house nummers een coole soort 'talking' lead..
Hier is een voorbeeld:

begint om: 0:32

en

begint om: 0:45

Dus weten jullie hoe je een van dit soort leads maakt?
Ik gebruik fl studio en bezit vele vst's..
Groet

lol... eerst ff klagen:

wat een puberale KAK muziek (mag nieteens house heten eigenlijk... ski hut huppel deuntjes)

zo dat is eruit :P
maar goed... volgens mij is het vooral de manier van spelen: gliden, pitch benden, portomento etc..
en het geluid klinkt gewoon als een wavetable (zoals in microkorg zit) AAHH off OOOOH geluidje...

ja bij sommige sound studios op de pc kan je een sample bewerken en de pitch bijstellen met een lijn die je kan tekenen ..... dat effect heb je nodig alleen ik weet de naam niet van het fx maar ze bestaan wel ins sommige pc sample bewerk programmas

ook sommige samplers hebben een pitchjoystick en dat lijkt er ook een beetje op heel erg maar dan praat je dus over een echte sampler keyboard en geen pc programma

dan is het een eitje : gooi de sampler aan een cubase en dan met je ene hand pitchen dus....en oja oude samplers zijn niet zo duur meer tegenwoordig

Laatst gewijzigd:
Weten jullie ook waar ik van die 'ooh'en 'aah'samples kan krijgen?
zelf inbleren met een mic en knippen in een wave editor... de loop hoeft ook maar een paar honderd bytes lang te zijn...

attachment.php

Attachments

• zoiets.gif
    zoiets.gif
    20,2 KB · Bekeken: 111
dan in een wavetable synth flikkeren?
Nee joh, waarom zo moeilijk doen? Gewoon een sampler.

wat zijn eigenlijk goede wavetable synths, nog niet in verdiept
Definieer "goed".

Thanks!
Weten jullie ook waar ik van die 'ooh'en 'aah'samples kan krijgen?

attachment.php

Wat zijn jullie toch ook een stel verschrikkelijke mensen met een verschrikkelijke muzieksmaak en nul komma nul fantasie. En dat moet de nieuwe post-P2P muzikale revolutie gaan vormen. Mijn hemel. :D

Nou, even bij het handje vasthouden, dus. Zoals je hoort zegt die gast "pon de floor". Een hele luie producer - en lui zijn ze allemaal wel - heeft dat dus gebruikt. Ik gebruik dat dus even niet.

We nemen een acapella! Volstrekt willekeurig. Het boeit werkelijk geen hout wat je hier voor gebruikt, zolang de zanger maar geen rare taal met teveel medeklinkers praat en er verder niks op de achtergrond zit.

Vervolgens doen we dit.

http://www.theheartcore.com/music/nirvana.mp3

Eerste fragment: we knippen een stukje uit.
Tweede fragment: hee, dat kon ik wel eens gebruiken.
Rest: zo klinkt het stukje dus als je alleen dat stukje pakt.

attachment.php

Nu pakken we dat stukje en smijten we het in Ableton's Simpler, of welke andere software sampler dan ook die min of meer capabel is.

attachment.php

De sample loopt, en de loop wordt gecrossfade aan 't begin en einde. Dit is omdat de hoogte van de golfvorm waarop de sample begint en die waarop de sample eindigt niet gelijk is, wat voor een "klik" zorgt als je niet uitkijkt. Dus, we crossfaden. Dat zijn die schuine lijntjes aan 't begin en eind door de sample heen.

Het resultaat klinkt opeens zo.

http://www.theheartcore.com/music/uhuhuhuh.mp3

Nu zetten we 'm op monofoon en schakelen we portamento in, en dan spelen we wat:

http://www.theheartcore.com/music/ieuw.mp3

of als je echt doodsbedreigingen van synth-nerds wil krijgen:

http://www.theheartcore.com/music/situatie.mp3

en dat alles dankzij een dooie rocker uit Seattle die de vergissing maakte de letter "èh" te zeggen.

Je snapt nu gelijk ook hoe 't met "oh" en "ah" moet, hoop ik, anders raad ik je aan een andere hobby te zoeken. Modelbouw, of puzzelen of zo.

Attachments

• slicevocal.png
    slicevocal.png
    1,8 KB · Bekeken: 104
  • sliceloop.png
    sliceloop.png
    12,7 KB · Bekeken: 104
  • tumblr_l7q86ncOLC1qzkmqd.gif
    tumblr_l7q86ncOLC1qzkmqd.gif
    39,2 KB · Bekeken: 112
Laatst gewijzigd:
Ik doe 't gelijk ook voor 30,000 anderen die dat ook zijn maar 't niet vragen. Besides, het is een interessant stukje "vergeten" techniek uit de 90s dat heel veelzijdig is als je 't op andere bronnen toepast.

Hoe staat de wet eigenlijk tegenover het sampelen van stukjes van songs op de radio en zo?

Laatst gewijzigd:
De wet is hier heel duidelijk: reproductie is niet toegestaan zonder uitdrukkelijke toestemming van de auteursrechthouder. Alle bullshit over "maximaal x seconden" is precies dat - bullshit.

Echter - niemand gaat er achter komen dat ik dat "èh"-geluidje van Kurt Cobain heb, als ik 't er niet expliciet bij had gezet. Wat dus wil zeggen dat als je 't onherkenbaar weet te maken de originele auteursrechthouder 't ook niet als zijn werk gaat herkennen.

Back