Patat Met
TB or not TB
Mein dyalekd is wad vreemt.vergeleik?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mein dyalekd is wad vreemt.vergeleik?
Als ik me niet vergis heeft de ECM8000 een capsule van panasonic die ook in bepaalde duurdere meetmicrofoons gebruikt wordt. Dus deze is vrij goed (voor zijn prijs toch!). En je kan hem nog wat verbeteren met enkele diy ingrepen..
http://www.vikash.info/audio/measurement_mic/
http://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm
ik heb ook lang gelooft in dat soort mooie verhalen, maar na beter zoeken op internet en meerdere meetsessies kwam ik er achter dat de ECM8000 een leuke maar niet zo'n goede mic is.
je kan die panasonic capsule zelf kopen en je eigen microfoon bouwen. bespaard je zeker heel wat geld en de aanschaf van een hele dure ECHTE meetmicrofoon. maar zal geen earthworks mic opleveren denk ik..
de ECM8000 DIY ingrepen kan je vergeten. of je moet een oude versie van de ECM8000 in je bezit hebben. met de nieuwe gaat het niet dacht ik. maar het wordt nog steeds geen echt geen echte goede meetmic.
wist je dat je met een kleine ingreep / simpele modificatie elke spotgoedkope chinese condenssator grootmembraam mic kan omtoveren tot een mic die precies dezelfde specs heeft als die van een neumann U87 ? !!!
en ja, nee, dat kan niet.....
een Richwood stratocaster lijkt net een Fender en klinkt bijna precies als een echte Fender...maar dat is grote onzin. niet te vergelijken.
voor kwaliteit moet je gewoon over het algemeen duur spul aanschaffen.
ben je budget bezig dan koop je goedkoper en heb je ook minder meestal. en met DIY is soms wel wat bij te schaven maar ook niet meer dan dat.
zo denk ik er tegenwoordig over na wat praktijkervaring
en nog geld over hebt voor een dure meet mic). het zou beter zijn als goede meetmicrofoons tegen schappelijke prijzen te huur waren. misschien kan dat ook wel.
je hebt zo'n mic toch maar een paar keer in je leven nodig.
misschien beter een echte mic een dagje huren voor 60 euro (?), dan een ECM voor 40 euro aanschaffen.
ja daar heb je wel een punt...EQ is statisch en beweegt niet mee met geluid. onze oren horen anders bij verschillende frequenties en volumes.
kan je misschien ook met een goede condensator mic een beetje amateuristisch maar redelijk meten?
Stom dat ik nog nooit m'n dB meter erbij gepakt heb....
En dan de kamer uitmeten, voor en na luisteren... Want discussies met mezelf starten doe ik niet meer.
tegen betaling uiteraard
Er moet toch iemand zijn die 2 dagen vrij kan maken? 

Heerlijk