ROOM EQ: Gaat dit werken?

de EMC-8000 is prima hoor, doet het perfect met REW
Ik heb dus gekozen voor de akoustiek aanpassing ipv aanpassing door ROOMEQ vond RoomEQ toch niet helemaal lekker

Als ik me niet vergis heeft de ECM8000 een capsule van panasonic die ook in bepaalde duurdere meetmicrofoons gebruikt wordt. Dus deze is vrij goed (voor zijn prijs toch!). En je kan hem nog wat verbeteren met enkele diy ingrepen.. :)

http://www.vikash.info/audio/measurement_mic/
http://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm

ik heb ook lang gelooft in dat soort mooie verhalen, maar na beter zoeken op internet en meerdere meetsessies kwam ik er achter dat de ECM8000 een leuke maar niet zo'n goede mic is.
je kan die panasonic capsule zelf kopen en je eigen microfoon bouwen. bespaard je zeker heel wat geld en de aanschaf van een hele dure ECHTE meetmicrofoon. maar zal geen earthworks mic opleveren denk ik..

de ECM8000 DIY ingrepen kan je vergeten. of je moet een oude versie van de ECM8000 in je bezit hebben. met de nieuwe gaat het niet dacht ik. maar het wordt nog steeds geen echt geen echte goede meetmic.

wist je dat je met een kleine ingreep / simpele modificatie elke spotgoedkope chinese condenssator grootmembraam mic kan omtoveren tot een mic die precies dezelfde specs heeft als die van een neumann U87 ? !!!

en ja, nee, dat kan niet.....

een Richwood stratocaster lijkt net een Fender en klinkt bijna precies als een echte Fender...maar dat is grote onzin. niet te vergelijken.

voor kwaliteit moet je gewoon over het algemeen duur spul aanschaffen.

ben je budget bezig dan koop je goedkoper en heb je ook minder meestal. en met DIY is soms wel wat bij te schaven maar ook niet meer dan dat.

zo denk ik er tegenwoordig over na wat praktijkervaring

ik heb ook lang gelooft in dat soort mooie verhalen, maar na beter zoeken op internet en meerdere meetsessies kwam ik er achter dat de ECM8000 een leuke maar niet zo'n goede mic is.
je kan die panasonic capsule zelf kopen en je eigen microfoon bouwen. bespaard je zeker heel wat geld en de aanschaf van een hele dure ECHTE meetmicrofoon. maar zal geen earthworks mic opleveren denk ik..

de ECM8000 DIY ingrepen kan je vergeten. of je moet een oude versie van de ECM8000 in je bezit hebben. met de nieuwe gaat het niet dacht ik. maar het wordt nog steeds geen echt geen echte goede meetmic.

wist je dat je met een kleine ingreep / simpele modificatie elke spotgoedkope chinese condenssator grootmembraam mic kan omtoveren tot een mic die precies dezelfde specs heeft als die van een neumann U87 ? !!!

en ja, nee, dat kan niet.....

een Richwood stratocaster lijkt net een Fender en klinkt bijna precies als een echte Fender...maar dat is grote onzin. niet te vergelijken.

voor kwaliteit moet je gewoon over het algemeen duur spul aanschaffen.

ben je budget bezig dan koop je goedkoper en heb je ook minder meestal. en met DIY is soms wel wat bij te schaven maar ook niet meer dan dat.

zo denk ik er tegenwoordig over na wat praktijkervaring

Voor kwaliteit betaal je idd veel geld maar vanaf een bepaald moment verdubbeld de prijs voor minimale verschillen.. Ik denk dat de ECM8000 goed geschikt is voor room eq (nadat ruimte akoestisch is aangepakt) en dat je geen duurdere mic nodig hebt (tenzij je een studio met 1000k aan materiaal hebt :) en nog geld over hebt voor een dure meet mic).
Heb zelf de oude ECM8000 en ben hier best tevreden over, heb hem al vergeleken met enkele bruel & kjaer mic's en G.R.A.S. mic. oké die zijn idd beter maar naar mijn mening een te groot verschil in prijs t.o.v. prestatie.

het zou beter zijn als goede meetmicrofoons tegen schappelijke prijzen te huur waren. misschien kan dat ook wel.

je hebt zo'n mic toch maar een paar keer in je leven nodig.

misschien beter een echte mic een dagje huren voor 60 euro (?), dan een ECM voor 40 euro aanschaffen.

het zou beter zijn als goede meetmicrofoons tegen schappelijke prijzen te huur waren. misschien kan dat ook wel.

je hebt zo'n mic toch maar een paar keer in je leven nodig.

misschien beter een echte mic een dagje huren voor 60 euro (?), dan een ECM voor 40 euro aanschaffen.

Je moet je afvragen waarin verschild een dure meet microfoon van een goedkope.
Dan kan je gaan kijken naar de frequentie curves, wat ze bij RealTraps hebben gedaan. Zie mijn link. Even een belangrijke opmerking hier: Het gaat om het verschil, niet om hoe recht de curve is daar. Die is van een speaker in een ruimte. Niet zoveel verschil dus.
De aller beste meetmicrofoons hebben een frequentie bereik van 4Hz tot 100000Hz, 200V voedingsspanning, zeer lage ruis en een max spl van meer dan 160dB. Maar heb je dat echt nodig voor studio toepassingen? Nee, een Mitey-Mike is prima.

Je moet alleen niet afgaan op 1 meetplaats, je moet op meerdere plaatsen meten en dan een gemiddelde nemen, dat is het belangrijkste. Probeer maar eens te meten 20 cm van elkaar, grote kans dat je een compleet andere meting krijgt.

Als aller laatste: Het is onmogelijk om een vlakke frequentie curve binnen 1 a 2 dB te krijgen. Ga dat dan ook niet proberen, je krijgt er alleen maar meer problemen van. Houd de correctie eq voor je speakers klein!

kan je misschien ook met een goede condensator mic een beetje amateuristisch maar redelijk meten?

ter referentie speel je via een van de monitorspeakers een sinussweep (30 seconden ofzoiets) van 20 Hz tot 20 KHz af op laag volume. zet daar de mic heel dichtbij en neem dat op.

daarna speel je de sinussweep weer af maar op normaal volume (eerst ene monitor dan de ander?) en de microfoon nu op de hotspot afluisterplek van je monitoren.
dit neem je ook weer op via de mic. aan de eventuele afwijkingen van de 2de oname t.o.,v. de eerste zou je conclusies kunnen trekken.

of werkt dit niet?

maar het ging me niet om de kwaliteit van de meetmicrofoon, maar wel om dit: ik heb al het mogelijk gedaan om de akoestiek in mijn studio zo goed mogelijk te maken (en dit is goed gelukt: ik heb een retestrakke curve met bijna geen dips of pieken); maar indien ik het nog verder wil tweaken, lijkt eq me de goede oplossing en ik vroeg me af of ik er een software eq voor zou gebruiken of bv die behringer deq2496....

als je een retestrakke curve hebt in je studio, dan zou ik niet verder klooien met EQ en muziek gaan maken!

EQ is statisch en beweegt niet mee met geluid. onze oren horen anders bij verschillende frequenties en volumes.

onze oren kunnen die details toch niet horen en geluid is geen statisch iets...het leeft en beweegt. veranderd en reageert. is beter je oren te trainen om goed te luisteren dan de akoestiek 100% strak zien te krijgen.

EQ is statisch en beweegt niet mee met geluid. onze oren horen anders bij verschillende frequenties en volumes.
ja daar heb je wel een punt...
misschien moet ik het laten zoals het nu is.. pascal raadde krk ergo aan, maar vind ik vrij prijzig/ iemand er ervaring mee?

kan je misschien ook met een goede condensator mic een beetje amateuristisch maar redelijk meten?

Als je de frequentie curve weet van de mic, kan je er mee meten. REW bv heeft ook een functie om verschillende mic curves te gebruiken. De frequenties onder de schroeder frequentie zijn degene waar je het meest last van hebt en dat kan je met elke mic prima meten.

Een profesioneel zal omnies gebruiken die geoptimaliseerd zijn voor het type meting. Dichtbij de luidspreker heb je een andere mic nodig dan verder af. Of meet je in een reflectie arme ruimte of reflectie rijke ruimte, het maakt allemaal uit.
En wil je echt de laatste puntjes op de i zetten, huur dan een expert.

Ik denk dat ik toch maar gewoon muziek ga maken. en mijn speakers neer zet waar ik een populaire track van bijvoorbeeld Armin van Buuren lekker vindt klinken en zorg dat ik luister hoe dat klinkt. Speakers jaren laten staan en niet verschuiven meer. Zo kan je hoofd toch nooit wennen aan geluid, of ben ik nu gek?

Nu 1 deur open, 3 nieuwe deuren al in het vizier. Als ik 100% van deze materie begreep, was ik schatrijk geworden.

....er gaat niks boven een meetapparaat die ook bandjes weer geeft. Ik heb van alles geprobeerd op m'n werk, maar de PAA van Phonic is erg goed voor zijn prijs. Dat REW heb ik alleen maar ruzie mee gehad...

En nee acceptgiro, je bent niet gek. Zo zou het moeten kunnen werken. Wat Raphie probeert te creeren is wel erg handig, een zo recht mogelijke mix op de plek waar je zit. Als je een pand binnen wandelt waar ze net een groot PA neer hebben gegooid zou je dat ook moeten doen. Alles daarna zou een stuk gemakkelijker moeten zijn, vooral als alles wat er gedraaid word ook zo netjes recht is.

Is wel een goed idee, nog niet aan gedacht gek genoeg. Mijn zolder is echt volkomen RUK om te mixen. De wissel tussen koptelefoon/speakers en het wennen aan de ruimte heeft al wat opgeleverd, maar meten is weten heh :) Stom dat ik nog nooit m'n dB meter erbij gepakt heb....

Het is ook niet zo zeer dat ik het niet zou willen weten en dan toepassen, maar ik ken mezelf wel een beetje. Vroeger deed ik 1 ding en dat was muziek maken, nu ben ik veel meer bezig met hoe het moet klinken. Maar hoe moet het klinken? Ik merk dat wel met andere skills als beeldbewerker en ontwerper. Je kunt je daarin ook letterlijk volledig in beeldschermcalibratie en colormanagement storten. Ik heb dat geduld niet meer. Past gewoon niet meer in mijn hoofd er bij. Ik betaal dan liever iemand die mij het mondeling uitlegt een dag, dan dat ik zelf 30 uur bezig ben om enigsinds iets te begrijpen. Want als ik 30 uur hiermee zoet ben door te zoeken op internet heb ik 30 uur met een rendement van 2% en ben niet creatief bezig.

Dus, wie wil er mij tegen betaling een dag op locatie komen uitleggen hoe het werkt? :) En dan de kamer uitmeten, voor en na luisteren... Want discussies met mezelf starten doe ik niet meer.

+1 voor acceptgiro

Ik zou ook graag een uitgemeten studio hebben, maar de "how to" materie is me abracadabra.
Dus als iemand zich aanbied, graag :) tegen betaling uiteraard

Tjah, ik ben best druk meestal.. het is niet zo heel moeilijk, als je maar iets hebt om me te maten. Daarna EQ erop en bij stellen. En dan niet denken dat je alleen bandjes moet trekken, soms moeten er ook dingen bij.

Maar studio monitors zouden zo vlak mogelijk moeten weergeven. De ruimte doet wel een hoop met je geluid. Daarom is het ook beter om monitors thuis te testen eigenlijk, iedere speaker doet iets anders in jouw ruimte.

En een ding onthouden, je kan streven naar een perfecte ruimte en EQ instelling, maar echt perfect zal die nooit worden. Je kan het alleen zo goed mogelijk maken. Bijvoorbeeld, bij ieder temperatuur verschil van 5 graden heeft al invloed op de snelheid van je geluid. En als je dan ook al meerder monitoren gebuikt moet je deze eigenlijk ook gaan delayen om echt helemaal door te slaan :D

Zo, ik heb de topics effe op een hoop gegooid.

Maargoed, zo'n ARC setje kopen, is dat dan wat voor me? Mijn kamer is al behoorlijk aangepakt met 3,5 K aan HOFA accoustics.
8 basstraps, 5 defusers, 11 absorbers in 3,5 mtr x 4,75 mtr. met spits dak. Zolder dak isolatie AKOTERM D11/40. Locatie van de materialen zijn door HOFA gecalculeerd binnen s'ketchup.

Oja, net dus even gedaan wat ik zelf mooi vond. Trance 100- 2013, Vol 1. Spotify -> I'll Listen van Armin van Buuren en Ana Criado.

Laag zwemt mooi, nergens te zacht en vervelend. Stem mooi in het midden met heldere reverbs die passen. Ben zo eigenlijk wel blij ook wel weer. Dus tja, wat haalt zo'n ARC setje dan nog beter naar boven.

De avond begon met "ik koop wel ff een berhinger ???2000 microfoon, gooi met programma REWv5 aan en meet een keer. ".

Hoezo wisselvallig! :) Heerlijk :)

Back