Poly 800 tuning probleem

StiebZ

knob twiddlin'
Een vriend van me heeft een Poly800 dewelke zeer onstabiele oscillatoren lijkt te hebben

na enige minuten klinkt hij weer zo vals als het maar zijn kan.

dit lijkt mij toch een beetje bizar daar deze volgens mij digitale oscallatoren heeft, dewelke toch steeds stabiel horen te zijn...

iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ??

thx

merci voor de tips !

heb de poly eens tot bij mij gehaald om te onderzoeken.
probleem bleek de schuifpotmeter die in de loop der tijd wat uitgesleten/verbreed bleek te zijn en hierdoor af en toe geen kontakt meer doorgaf met een pitchverschuiving tot gevolg. Wat toeknijpen van de potschuif bleek het probleem op te lossen.

die shuifpotmeter blijft voor problemen zorgen op de poly 800, nu vraag ik mij hetvolgende af :

1) wat als ik deze zou verwijderen ?
- de poly heeft tenslotte dco's dus gestemd moeten die eigenlijk toch niet worden eens ze goed staan ? Of moet er dan een vaste weerstand in de plaats komen, kwestie van deze toch te tunen, maar hoeveel dan ?

2) misschien de schuifpotmeter vervangen door een gewone draaiknop-potmeter ? Iemand een idee of dit mogelijk is ( ik vermoed dat zo'n schuifpot een gelijkaardige potmeter is ? ) en wat de weerstands waarde zou moeten zijn ?

Je kan die schuif zeker vervangen voor een draaiknop. Je moet de schuif er even uitsolderen....dan kan je kijken welke waarde het ding heeft (dat staat er gewoon op). Let wel op of het een lineaire of logaritmische potmeter is (staat er ook op)!!! Je kan hem natuurlijk ook gewoon meenemen naar de electronica winkel en tegen de man achter de toonbak zeggen dat je zo'n zelfde wilt hebben.

Wist je trouwens dat het ook heel eenvoudig is om op een poly 800 een draaiknop te zetten voor resonantie en cutoff? Kwestie van 2 knoppen kopen en de draadjes rechtstreeks op de printplaat solderen en klaar is keer.

Succes ermee

Ik heb ook een poly-800.
Laatst had dat ding plotseling de afwijking dat ie spontaan begon te pitchbenden.Het leek wel of dat ding bezeten was. Toen heb ik er een keer heel hard op geslagen en toen deed ie weer gewoon.Echt waar niet gelogen. Dus als je wilt dat ik je poly800 ff kom reparen met m'n magic touch, stuur me maar een berichtje :D

Back