een mooi staatltje van RIAA redenering

Origineel geplaatst door fuse
DWij weten hoe zie dingen gemaakt worden. En om ze dan even in een paar minuten te rippen/dl'en is dan eigenlijk gewoon fout. En durf jij een van de SF leden recht in het gezicht te zeggen dat jij een van zijn/haar CD's/LP's hebt geript?

Het feit DAT ik ze rip voor mijn mp3 verzameling is gezien de prijs van CD's al een compliment...!
En als ik dan iets ECHT goed vind, koop ik de originele CD wel....8)

De originele cd's zijn kwalitatief beter. Zijn nog voorzien van extra laklaag. Tijdens het kopieren gaan bitjes verloren. Echte audiofielen gaan voor de originele cd's. Het verschil is eigenlijk alleen hoorbaar op top hifi, waarin de hele keten voorzien is van top apparatuur. Zoals bijv. elektrostaten en zeer dure kabels. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het verschil niet hoor. Bij Mp3 en mini-disc hoor ik het verschil wel. Ook zullen platenmaatschappijen ontzettend veel verdienen aan de cd-roms die verkocht worden (zelfde als toen en nu met het cassette bandje het geval was). Ik vind een externe hifi cd-recorder van pioneer en philips niet echt super klinken. Er lijkt een soort pompend effect te ontstaan. Ik heb een dure plextor voor de pc waarbij ik het verschil niet echt hoor. Ook hiel geldt volgens mij, hoe duurder de apparatuur des te beter de kopie.

Wat betreft de cd prijzen. Deze zijn veel te duur. De kostprijs voor het maken van een cd ligt rond de 25 eurocent, terwijl een grammofoonplaat toendertijd iets van 2 gulden was. Grammofoonplaten waren (zijn?) toch de helft goedkoper dan cd's. Rara hoe kan dit. Het is allemaal gewoon te ver opgeblazen.

Dat een platenmaatschappij baalt van het illegaaal kopieren kan ik begrijpen, maar toen het cassette bandje zijn intrede dee ging ook iedereen kopieren. Volgens mij als je toen fan van iemand was (nu kan natuurlijk ook)kocht je toch wel het origineel. Volgens mij zijn er tegenwoordig gewoon te weinig top artiesten. Neem abba, queen, the police e.a. Die muziek is blijvend. Kan je van de tegenwoordige produkties niet echt zeggen, hoewel bijv. U2, Robbie Williams e.a. ook wel blijvend kunnen zijn, maar die covers uit de jaren 80 (neem bijv. Sting, daar zijn nu 2 covers van), daar hoef ik geen origineel van te hebben. :Z :Z :Z

groet Erik

Nu een gewetensvraag voor al die mp3's downloaden etc.

Zou je daar voor willen betalen? En gewoon een redelijk bedrag. 2€ per mp3 album of zo.

Nu een gewetensvraag voor al die mp3's downloaden etc.

Zou je daar voor willen betalen? En gewoon een redelijk bedrag. 2€ per mp3 album of zo.

tim en ik willen onze tracks ook op onze website in mp3 gaan verkopen (staan er nu nog gratis op, full quality nog wel ;) ) ... we denken aan ongeveer 1,5 euro per track.....da's dan 3 euro voor 2 tracks waar je normaal in de winkel op vinyl ongeveer 9 euro voor betaald...

Nope

Nope

Ik wil niet betalen voor mp3's. Zelf koop ik al genoeg vinyl en CD's (gelukkig in DUitsland, waar de prijzen stukken fatsoenlijker zijn dan hier (15 tot 18 euro voor een CD)), dus hoef ik me over mijn morele hoedanigheid geen zorgen te maken, maar ik ga niet betalen voor een stukje gecomprimeerde audio.

mmm.. ik koop al genoeg dure artikelen in de supermarkt dus dan mag ik dat brood en WC-papier wel van mijn geweten meejatten ;)

Tsja Cyan,

Je weet gewoon dat met dit soort onderwerpen aan te snijden dat je de tongen los maakt. ;)

Origineel geplaatst door olafmol
mmm.. ik koop al genoeg dure artikelen in de supermarkt dus dan mag ik dat brood en WC-papier wel van mijn geweten meejatten ;)

Kan me geen hol schelen. Ik koop muziek alleen als het vast zit aan een hardware drager zoals een CD, of een LP. mp3's zijn uitstekend als promotiemateriaal, maar niet als product an sich. Dus ik betaal er niet voor. Simpel. :)

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Kan me geen hol schelen. Ik koop muziek alleen als het vast zit aan een hardware drager zoals een CD, of een LP. mp3's zijn uitstekend als promotiemateriaal, maar niet als product an sich. Dus ik betaal er niet voor. Simpel. :)

Je betaald wel op optredens te mogen zien en vooral horen? Da's ook muziek wat niet op een hardware drager staat.

Dubbele standaard, dubbele moraal. Hypocriet zijn we allemaal. (Leuke tekst voor een punkliedje ;) )

hahahahha

hahahahha

Jawel, maar niet teveel he? Maar bij live-optredens mogen we de creatieve geesten in het echt aanschouwen, en dat is ook al niet mogelijk bij een mp3. Verder wil het bij die optredens nogal eens gezellig zijn, wat ook al niet een van de sterkste punten van de mp3 is. En ook hebben wij bij optredens vaak de gelegenheid om MERCHANDISE te kopen voor een fatsoenlijke prijs (soms niet, maar naar die bands ga ik niet), iets wat ook al niet in de mogelijkheden van een mp3 ligt. Beste fuse: een spreekwoord gecentreerd rond de woorden "Appel" en "Peer" komt in mij op. :)

Re: hahahahha

Re: hahahahha

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Jawel, maar niet teveel he? Maar bij live-optredens mogen we de creatieve geesten in het echt aanschouwen, en dat is ook al niet mogelijk bij een mp3. Verder wil het bij die optredens nogal eens gezellig zijn, wat ook al niet een van de sterkste punten van de mp3 is. En ook hebben wij bij optredens vaak de gelegenheid om MERCHANDISE te kopen voor een fatsoenlijke prijs (soms niet, maar naar die bands ga ik niet), iets wat ook al niet in de mogelijkheden van een mp3 ligt. Beste fuse: een spreekwoord gecentreerd rond de woorden "Appel" en "Peer" komt in mij op. :)

we hebben ook gewoon vinyl hoor ;) hoeveel stuks wil je? ;)

de klant is koning, gewoon alternatieven aanbieden hehehe

Zo is dat. Als sommigen hun zuurverdiende centjes uit willen gevan aan nullen en eenen, dan moeten ze gewoon hun gang gaan. Dan ga ik wel voor zo'n analoge slinger-kloof op een schijf zwart plastic. :)

LOL

Als jij bij een festival achterom gaat en via een gat in het hek naar binnen komt en daar met je DAT en microfoon een bootleg van een concert maakt en dat vervolgens om zet naar mp3 en op internet voor geld aanbied lijkt me ook niet erg pluis.

Trouwens dat de overheid ook 19% btw vangt over die hoge prijzen is ook onterrecht. Terwijl er op boeken en andere kunst een lager BTW tarief geheven wordt. Dus de overheid heeft helemaal geen belang bij lagere prijzen.

Trouwens dat de overheid ook 19% btw vangt over die hoge prijzen is ook onterrecht. Terwijl er op boeken en andere kunst een lager BTW tarief geheven wordt. Dus de overheid heeft helemaal geen belang bij lagere prijzen.
Er was een tijdje terug toch sprake van dat ze dat miscchien zouden gaan veranderen, of dat er iig over gedacht werd? Zou wel weer wat schelen als het btw tarief 6% wordt... zo'n twee-en-eenhalve euro voor een cd van 21,99...

Maar zoals eerder gezegd, ik vind de prijs van cd's ook te hoog, wat niet betekend dat ik niet voor ga betalen, maar 21,99 is toch wel een beetje veel hoor.

Citaat: Grammofoonplaten waren (zijn?) toch de helft goedkoper dan cd's. Rara hoe kan dit. Het is allemaal gewoon te ver opgeblazen.

Ongelofelijk inderdaad als je je dat realiseert. Hoe de CD prijzen zo hoog gehouden worden terwijl er helemaal geen reden voor is. Ik hoop dat de verantwoordelijken <ongelofelijk> failliet gaan op een dag.. en nooit meer herstellen.

Laatst gewijzigd:
En voor de een echt goede CD heb ik wel wat over hoor. Bach, Beethoven, Varese, Michael Jackson, ik heb er vroeger veel gekocht voor 39,95 gulden per stuk. Ook Mike Oldfield, House CD's. En die draai ik nog met plezier!!

Maar de **crap die er nu uitkomt veeg ik m'n r**t niet eens mee af, het goedkoopste toiletpapier is nog interessanter [sorry, moest ik even kwijt].
Ik wil de artiest best steunen. Maar ik download liever een [legale] goede MP3 dan een saaie CD.

Als je legaal aan goede (electronische) muziek wilt komen moet je ook niet in de eerste de beste platenzaak zijn...

ik download ook wel eens een mp3'tje, meestal om te luisteren of 't in m'n straatje ligt en als ik 't tof vind dan koop ik de cd (of vinyl)...ook muziek die moeilijk of niet meer te krijgen is download ik

maar een gekopieerde cd mist toch echt wel wat charme vind ik...ik heb ook meerdere keren 40 piek neergelegd voor een nieuwe cd die ik thuis al gekopieerd had liggen..veel leuker

Back