[Hardcore] Mastering feedback gevraagd

Nee, ik lees wel goed
maar als jij ergens na advies ergens 8db moet bijprikken, (mix of master) dan ben je of doof, of je afluistering is kut of je kan niet mixen. In ieder van deze gevallen is het niet handig om je met mastering bezig te houden maar kan je beter eerst de andere verbeterpunten aanpakken.

Nee, ik lees wel goed
maar als jij ergens na advies ergens 8db moet bijprikken, (mix of master) dan ben je of doof, of je afluistering is kut of je kan niet mixen. In ieder van deze gevallen is het niet handig om je met mastering bezig te houden maar kan je beter eerst de andere verbeterpunten aanpakken.

Hele goede tip!
Alleen ga je voorbij aan het feit dat ik geen goede referentienummers had en dus niet wist hoe ver je kon gaan met dat laag.
Maar je wilt vooral zeggen dat ik me vooral niet met masteren bezig moet houden... Dat is duidelijk nu ;)

Nee, dat zeg ik niet. Iedereen die niet doof is kan mastering leren.
Het is alleen geen "one size fits all" riedeltje
En minstens net zo belangrijk er zijn "randvoorwaarden" die eerst op orde dienen te zijn voordat je succesvol aan de slag kan. Als je daar eerst op focussed dan komt de rest vanzelf.

Nee, dat zeg ik niet. Iedereen die niet doof is kan mastering leren.
Het is alleen geen "one size fits all" riedeltje
En minstens net zo belangrijk er zijn "randvoorwaarden" die eerst op orde dienen te zijn voordat je succesvol aan de slag kan. Als je daar eerst op focussed dan komt de rest vanzelf.

Nogmaals, waar zeg ik dat er een one size fits all riedeltje is??
Rob Acid zegt alleen dat hij standaard bij elk nummer dat hij mastered onder 30 en boven 17k weghaalt.

En mijn randvoorwaarden zijn prima. Ik heb monitoren die op de juiste afstand van de muur staan en op de juiste manier naar mij toekijken etc. Allemaal uitgemeten.

Klopt, of db meter. monitoren zet je namelijk niet neer op het oog, maar op het oor ;)
en een beetje inzicht in hoe je kamer klinkt, staande golven, reflecties e.d. maakt het mixen al zo ontzettend veel makkelijker, daar kan geen instructie video tegenop.

je kan een sine sweep of white noise opnemen met een measuring mic op listening position en dat op een analyzer weergeven.
je kan ook de snelheid van geluid (rond de 340 m/s) delen door 2 keer de lengte van je kamer om je eerste standing wave te berekenen. (dat is een halve wave)
elke dubbeling van die frequency is een standing wave in je ruimte.
je kan dit oplossen door op een kwart van de volledige wavelengte van die frequency een absorber te plaatsen die bestemd is voor die frequency.
het volume en de Rt60 van je ruimte bepalen tot welke frequency jij de meeste problemen door standing waves in je ruimte hebt.

je kan een sine sweep of white noise opnemen met een measuring mic op listening position en dat op een analyzer weergeven.
je kan ook de snelheid van geluid (rond de 340 m/s) delen door 2 keer de lengte van je kamer om je eerste standing wave te berekenen. (dat is een halve wave)
elke dubbeling van die frequency is een standing wave in je ruimte.
je kan dit oplossen door op een kwart van de volledige wavelengte van die frequency een absorber te plaatsen die bestemd is voor die frequency.
het volume en de Rt60 van je ruimte bepalen tot welke frequency jij de meeste problemen door standing waves in je ruimte hebt.

En met welke frequency had jij de meeste problemen?

das de hondenbrigadefilm met James Belushi
imgres

Die heeft het enkel over K-20, K-14 en K-12.
Het feit dat je daar zelf blijkbaar nog 3 dB RMS bij doet, heeft toch weinig met Bob Katz te maken?

wat zijn de afmetingen van je studio en wat is je Rt60?
en wat bedoelen jullie met k-9 k-14 en k-20?

s het niet gewoon een trucje om de totale mix wat op te krikken qua volume?
Aangezien de lage tonen al snel je mix in dB laten toenemen.

dBwat? :) maar nee, dat is geen trucje. het heeft te maken met de fysieke beperkingen van vinyl.

En dat de meeste speakers deze frequentie toch niet aan kunnen?
Al weet ik niet wat een speaker die vanaf 50 Hz weergeeft doet met signalen daaronder...
Kan het zijn dat die speakers dat signaal vervormen of negeren ze die frequenties?

ze negeren het idd, door middel van een cross-over filter voor de speaker die alle frequentieinhoud onder een bepaalde frequentie laat 'afvloeien'.

Dit is vast al een aantal keer tegen je gezegd, maar als ik jouw was zou ik werken op een hogere BPM :P De gemiddelde mainstream hardcore track zit toch wel rond de 180 bpm. oh en verder zou ik niet de freqs boven de 17k weghalen.. Rob babicz mastered waarschijnlijk geen hardcore :D

Back