C64 SID Composers

dat is het nu juist! ik heb XP en ga niet meer terug in de tijd. jammer vind ik bij die c64 emulators dat ik geen volledig scherm kan krijgen..blijft altijd in het midden of zoiets. bij de MSX kan ik mn hele scherm vol hebben.. trouwens k heb gisteren een MSX tracker gevonden... LOL.. trouwens qua emulatoren ruled MAME arcade toch. <<PENGO>> 32 kb!!!!!

maar zoals je zei, 6, het rete knappe is dat in die mooie tijd die programmeurs zoveel wisten te doen met zo weinig...niet alleen op de c64 maar op alle systemen toen, Atari, arcade. qua sound, EN qua programmeren. ik probeer wel eens in DirectX of OpenGL een klein spelletje te maken, maar die echte feeling ontbreekt. Nou ja. tegenwoordig zijn er ook wel schitterende spellen , de soundtracks.. af en toe een leuk muziekje. :D :D

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
maar zoals je zei, 6, het rete knappe is dat in die mooie tijd die programmeurs zoveel wisten te doen met zo weinig...niet alleen op de c64 maar op alle systemen toen, Atari....

de Atari was toch wel heel wat minder hoor... had nl. als standaard waveform blokgolf (zonder variabele pulsebreedte)
er was wel een truckje om doormiddel van een retriggerende envelope generator een zaagtand te maken maar daarmee hield het echt wel op qua synthese...
ik weet niet wat een standaard MSX kon (dus zonder FM pack) zeer waarschijnlijk ook alleen maar blokgolven?
de C64 met de SID blonk gewoon uit in mogelijkheden en liet andere 'home-computers' van die tijd ver achter zich...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
de Atari was toch wel heel wat minder hoor... had nl. als standaard waveform blokgolf (zonder variabele pulsebreedte)
er was wel een truckje om doormiddel van een retriggerende envelope generator een zaagtand te maken maar daarmee hield het echt wel op qua synthese...
ik weet niet wat een standaard MSX kon (dus zonder FM pack) zeer waarschijnlijk ook alleen maar blokgolven?
de C64 met de SID blonk gewoon uit in mogelijkheden en liet andere 'home-computers' van die tijd ver achter zich...
Jep, alleen blokgolven en ruis op de msx...ik heb ooit een halve maand zitten denken om een soort midipoot te maken aan de msx en deze met mijn studio te verbinden, maar de geluidsmogelijkheden waren gewoon te kaal...dan maar een c64....misschien dat je nog een redelijke square bass uit een msx kan halen (heb em wel intensief gesampeld met mijn amiga indertijd) maar echt vet of bizar (a l sid) wordt het nooit.

Standaard kon de MSX niet veel qua geluid. Niet echt te vergelijken met de C64. Maar toen de FM Pac kwam veranderde nogal veel. Maar de SID is idd wel cool.

Kort

Kort

Hehe.. Jeroen met kort haar.. het blijft wennen.

Het was een machtig mooie tijd.. met al die 64 party's.. Dat buurthuis in Utrecht was een mooie locatie (altijd wel weer een malloot die boven op die balken klom.. fijne illegale VHS'jes kijken (ik herriner me Terminator II.. ).. en alle.. werkelijk ALLE telefooncellen in de wijde omtrek onklaar maken.. dum de dum.. ).

De Mirage party's daar in de buurt van Tilburg waren ook altijd lachen.. en tja.. Venlo.. (de Staay).. dat was natuurlijk "high time".

Erm.. tja.. ga zo nog maar een uurtje door.. :D

Oooh man...

Vroeger, in '91 ofzo, toen had ik via 'golden disk 64' zo'n diskmag ofzo een padua music editor te pakken gekregen en daar werkte ik veel mee. Als ik nog es ergens een C64 kan regelen dan ga ik daar echt wel weer mee stunten :D.
sooo.. heeft iemand dr eentje slingeren?

Damn ik zat in zo'n superlame groepje op de havo. hehehe we gebruikten lunatic intromaker, demo demon en nog wat van dat soort troep. Door met een linker een intro voor onze demo te plakken hadden we dan ook zo'n 2delige demo :D
Met mijn final cartridge 3 was ik dr achter gekomen hoe je sprites kon editten voor lunatic intromaker, dus dan zat ik uren met " . " en " * " te kutten tot we ons groepslogo als bewegende sprites hadden.

Damn I sucked...

Maar ten 2e male.
Iemand een C64 te koop? (Ik heb hier nog 2 dooie C64's liggen)

-C-

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door funxiun
6 trak jongen... Je hoeft mij daar niets over te vertellen. Ik heb er nl. midden in gezeten.
Die X feesten waren georganiseerd door mijn crew (Silicon).
De Silicon parties werden van 1991 tot en met 95 gehouden in Buurthuis Einsteindreef te Utrecht. Berucht vanwege de stripteases (men hure een hoer...)
Rond 1994 werd deze party omgedoopt tot de X party.
Daarna zijn we met een PC groep in zee gegaan -> X-TakeOver parties. Later zijn dit de Takeover parties geworden (ruzie met die PC gasten)
De kampeerboerderij parties waren de X99, X2000 en X2001 ergens in de middle of knowhere. Ergens in de buurt van Hengelo.

Ach ja... die goeie ouwe tijd. =(

R.

ik ben nog op x'96 geweest :)
nature/\beat! :) was het groepke waar ik bij zat
ik ging voornameljik met destiny, blacktron en explizit/dementia etc om ;)

goede ouwe tijd.
c64 composing programma's heb ik nooit kunnen vinden helaas :(
sid rockt!

D'r wordt as. zaterdag (13 september) een feestje georganiseer in het Engelse Brighton waar een aantal componisten uit het C=64 tijdperk aanwezig zullen zijn zoals:

Rob Hubbard
Martin Galway
Fred Gray
David Whittaker
Ben Daglish
Richard Joseph

en nog vele andere. Hubbard zal een liveset spelen (op piano) van een aantal van zijn hits. De Deense band Press Play On Tape zullen ook een liveset doen evenals een gelegenheidsbandje bestaande uit oa. Ben Daglish en Reyn Ouwehand.

Meer info hier:
http://c64audio.valuehost.co.uk/live/bitl4/

Oh sorry, dat flapte er zomaar uit... Maarreh, kan er niemand hier zo'n c64 (bijvoorbeeld die van mij) midifyen en bestaat er niet een leuk programmaatje om geluiden te knutselen. Er was ooit toch zo'n keyboardje om op de cartridgeslot aan te sluiten. Dat moet je toch kunnen midifyen?

Origineel geplaatst door falafelbiels
Oh sorry, dat flapte er zomaar uit... Maarreh, kan er niemand hier zo'n c64 (bijvoorbeeld die van mij) midifyen en bestaat er niet een leuk programmaatje om geluiden te knutselen. Er was ooit toch zo'n keyboardje om op de cartridgeslot aan te sluiten. Dat moet je toch kunnen midifyen?
er bestonden/bestaan al kant en klare midi interfaces voor de C64.
Steinberg (jawel) heeft zelfs de allereerste versie van 'Cubase' getest/uitgebracht op deze fijne comp ;)
verder scheen er voor o.a. de SCI Six~Trak een speciale patch editor op de good'ol 64 te zijn geweest...

..."you may say we are grey but the C64 era was nothing but colourful..."
mega.gif

Aaaah... memories :D

Maar ik moet wel hard na gaan denken als ik al dat spul weer in assembler zie staan op me 64...

Van: een nog-niet-al-te-grijze SIDfan ;)

compleet overzicht van alle stem-registers...

Code:
            +--------+--------+--------+
            : Voice1 : Voice2 : Voice3 :
------------+--------+--------+--------+
     lobyte :    0   :    7   :   14   :
FRQ --------+--------+--------+--------+
     hibyte :    1   :    8   :   15   :
     lobyte :    2   :    9   :   16   :
PW  --------+--------+--------+--------+
     hibyte :    3   :   10   :   17   :
CTRL        :    4   :   11   :   18   :
ATT/DEC     :    5   :   12   :   19   :
SUS/REL     :    6   :   13   :   20   :
...in die typische 'Future Composer' layout ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door 6 trak
er bestonden/bestaan al kant en klare midi interfaces voor de C64.
Steinberg (jawel) heeft zelfs de allereerste versie van 'Cubase' getest/uitgebracht op deze fijne comp ;)
verder scheen er voor o.a. de SCI Six~Trak een speciale patch editor op de good'ol 64 te zijn geweest...

..."you may say we are grey but the C64 era was nothing but colourful..."
mega.gif

Wat!!???!!!
steinberg bracht de eerste cubase versie uit voor op C64??? dat is het eerste wat ik er van hoor!!
8D
het lijkt me wel een geniaal idee geweest te zijn... alleen hoe ging dat in zijn gang?
hoewel zo'n c64 enorm veelzijdig is... zijn daar ook massa's beperkingen toch tegenover die
nieuwere atari's die dan vervolgens nog steeds als sequencer gebruikt worden?

anyway, ik ben even overdonderd door de idee c64+cubase... :D

-greetz

cloudy

Origineel geplaatst door cloudman
Wat!!???!!!
steinberg bracht de eerste cubase versie uit voor op C64??? dat is het eerste wat ik er van hoor!!
8D
het lijkt me wel een geniaal idee geweest te zijn... alleen hoe ging dat in zijn gang?
hoewel zo'n c64 enorm veelzijdig is... zijn daar ook massa's beperkingen toch tegenover die
nieuwere atari's die dan vervolgens nog steeds als sequencer gebruikt worden?

anyway, ik ben even overdonderd door de idee c64+cubase... :D

-greetz

cloudy
"Cubase" bij wijze van spreken :)

vrij logisch dat Steinberg voor de C64 heeft gekozen aangezien deze DE meest verkochte en veel belovende homecomputer van dat moment was (1983).
hoe die programma's er uit hebben gezien is mij echter niet bekend. Je moet dus denken aan programma's met een zeer simpele notatie en een paar kanalen. maar goed, Midi kwam in die periode, net als de C64, nog maar net om de hoek kijken natuurlijk...

zie ook: Die Steinberg Story

Laatst gewijzigd:
Back