Hoe werken VCFs en informatie over Korg VCF 35 en VCF 35 mod

heiko

abc
Hey,

Ik heb een stukje geschreven over het Korg VCF35 filter met een inleiding over hoe VCFs elektronisch werken. Voor de geinteresseerde zelfbouwers zit hier vast nuttige informatie in over VCFs en de Korg VCF 35 module en de Korg MS-10 HPF/LPF mod.
Veel leesplezier en laat in het draadje weten wat je er van vind (ook bij fouten)

Greetz,
Heiko

Attachments

• Hoe werken VCFs elektronisch en details over Korg VCF35 filter en filter mod.pdf
    562,9 KB · Bekeken: 94
Geweldig! Ik krijg echt zin om nu zelf hier mee te gaan experimenteren.

Het enige wat ik nog wel even zou doen als ik jou was is het opnieuw tekenen van de schakelingen die nu in balpen zijn uitgevoerd met een CAD-programma (wellicht http://www.advancedcircuits.com/free-pcb-layout-software/ of zo)

Minder kans op fouten omdat 't wat beter leesbaar is ;)

Daar moet op gedronken worden :biertje:

edit:
net het document doorgelezen.....
zover ik begrijp worden mn eerdere vragen over hoe een cv input toe te voegen beantwoord :)
als ik weer ga DIY'en zal alles opnieuw lezen geen kwaad kunnen :)

Laatst gewijzigd:
Bedankt Heiko!

het lezen zeker waard. Wil wel even opmerken dat er meermaals staat dat de Moog filter een diodeladder is, dat is niet waar. Moog is juist van de transistorladderfilter. Moog had ook patent op de transistorladderfilter, en om dat te omzeilen zijn andere bedrijven (waaronder EMS). De eerdere filters van ARP waren ook transistorladders, later zijn zij met het OTA filter gekomen.

Mooi artikeltje! :okdan:

Alleen denk ik wel dat het symbool voor spanning 'U' is ipv 'V' (pagina 4).

Iedereen bedankt voor jullie reacties! Leuk om te horen dat jullie iets aan het stukje hadden.
Ik ga nog kijken om een verbeterde versie te maken met betere schema's en correctie van het diodeladder Moog filter.

Ik hoorde ook van renepela dat er in het Korg schema van deVCF35 ergens een condensator getekend staat waar dit niet hoort. Ik zal dit ook nog eens uitzoeken. Ik ben sowieso bezig met een klein hobbyprojectje om het Korg VCF filter te klonen dus dan pak ik dat meteen mee.

Voor de mensen die geinteresseerd zijn in wat meer theorie heb ik nog twee patentnummers die je kunt lezen via google patents:
Moog transistor ladder filter: US3475623
ARP OTA filter: US4011466

Thanks for the comments! :-)

Heiko

CV input toevoegen

CV input toevoegen

@SMS303: ik las je comment over een CV input toevoegen. Als je een CV input wilt toevoegen naast een bestaande CV input verbinding dan doe je dat normaal met weerstanden op een zogenaamd sommeerpunt (summing point). Je kunt dit mooi zien in de Korg MS reeks schema's. Er komen meerdere CV bronnen binnen via hun eigen weerstanden. Op deze manier worden de signalen bij elkaar opgeteld of afgetrokken en je kan de 'weegfactor' van het CV signaal instellen met de waarde van de weerstand...

Heiko

Ik hoorde ook van renepela dat er in het Korg schema van de VCF35 ergens een condensator getekend staat waar dit niet hoort. Ik zal dit ook nog eens uitzoeken. Ik ben sowieso bezig met een klein hobbyprojectje om het Korg VCF filter te klonen dus dan pak ik dat meteen mee.

Die info heb ik weer van J.Baars gehoord. Daar was ik van de week even over de vloer i.v.m. de reparatie van mijn minikorg 700 en toen kwam ook het MS-20 filter ter sprake. Jeroen vertelde me dat er ergens in het handgetekende schema van Korg een condensator staat waar het eigenlijk een weerstand zou moeten zijn.
Meer weet ik er ook niet van. Ik denk dat je dat het beste kunt vragen aan Jeroen.

Ik heb dat schema van Korg even bijgevoegd als pdf. Volgens Jeroen zit de fout op de vierde pagina.

Attachments

• KORG35.pdf
    396,1 KB · Bekeken: 209
@SMS303: ik las je comment over een CV input toevoegen.
Op aanraden van Demian heb ik onlangs ik het boek: Elektronica, echt niet moeilijk deel 1 t/m 3 gekocht.

Doordat het een boek is loop ik min of meer vast.....
Ik ben niet zo'n lezer..... zien, doen en met de nodige uitleg werkt voor mij een stuk beter...

Jouw artikel is meer toegespitst op hetgeen wat ik wil begrijpen en maakt wat ik heb gelezen een stuk logischer. In het boek werden na introductie van de gangbare componenten direct al met formules gesmeten en dit stompte me af.

Sowieso heb ik geen ambities om ontwerper of een diepgravende techneut te worden. Het belangrijkste wat ik wil leren is schema's lezen, pcb's stucken en evt. storingen opsporen/oplossen. Zodat het gemaakte kitje iig wel werkt :)

Ik wil graag cv's op het Velleman robotvoice kitje, Hilltree- en Too Many Knobs filter zetten.... :)

Die reeks heb ik eens uitgeleend in de bibliotheek. Het is een goede basic inleiding maar veel delen zijn erg verouderd. Zo gaat deel 3 volledig over TTL-logica, iets wat eigenlijk niet meer bestaat sinds CMOS.

Let wel, ik had een druk uit de jaren '80. Ik zie dat er een nieuwe versie van die reeks is sinds 2007, ik neem aan dat die flink geüpdatet is. Wat ik herinner aan die oude druk is dat ik het wat jammer vond dat er geen enkele formule in te vinden was...?

Ik bedenk me trouwens net dat de Hilltree Filter een pot naar ground gebruikt voor zowel cutoff als resonance. Is het in theorie niet mogelijk parallel of met een wisselschakelaar (cv input on/off) een transistor te schakelen met de collector het bovenste punt van de pot, de emitter naar ground en een cv input op de basis (met weerstand weliswaar)? En anders een vactrol natuurlijk.

Hey,

Ik heb een stukje geschreven over het Korg VCF35 filter met een inleiding over hoe VCFs elektronisch werken. Voor de geinteresseerde zelfbouwers zit hier vast nuttige informatie in over VCFs en de Korg VCF 35 module en de Korg MS-10 HPF/LPF mod.
Veel leesplezier en laat in het draadje weten wat je er van vind (ook bij fouten)

Greetz,
Heiko

hey heiko wilje zeggen dat int oudere ms10 filter ook een high pas zit watje bv naar buiten kan brengen ...o0kdan !

zo uit mń blote hoofd,,,.... pin 5,.. C2 moet een R van 1 M zijn.

dat is, in de handgetekende korg pdf, het 35 testschema.

de pdf van Heiko is perfect, erg goed.

nu kan iedereen z´n eigen korgfilter maken.

:koffie:

Die info heb ik weer van J.Baars gehoord. Daar was ik van de week even over de vloer i.v.m. de reparatie van mijn minikorg 700 en toen kwam ook het MS-20 filter ter sprake. Jeroen vertelde me dat er ergens in het handgetekende schema van Korg een condensator staat waar het eigenlijk een weerstand zou moeten zijn.
Meer weet ik er ook niet van. Ik denk dat je dat het beste kunt vragen aan Jeroen.

Ik heb dat schema van Korg even bijgevoegd als pdf. Volgens Jeroen zit de fout op de vierde pagina.

Goede schema van de mod

Goede schema van de mod

Hey,

Er zat helaas toch een foutje in het schema van mod. Ik heb het correcte schema hier als jpg ge-upload. Als ik het document nog wat netter maak en bijschrijf zet ik daar het correcte schema ook nog in maar in de tussentijd...

Heiko

Attachments

• KORG MS10_20 VCF35 LPF HPF MOD.jpg
    KORG MS10_20 VCF35 LPF HPF MOD.jpg
    51,8 KB · Bekeken: 84
Back