[nooit grappig] DJ les geven...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
vriend van me die eigenlijk helemaal niet mixen kan is op deze manier resident geworden ten koste van een technisch superieure dj......omdat hij gewoon precies de goeie plaatjes in goeie volgorde kan draaien..en daar gaat het uiteindelijk om...de rest is bijzaak

Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Achter de 4 en tegelijkertijd voor de 2 :D
Wellicht is mijn uitleg voor velen te hoog gegrepen. Ik ben nu eenmaal een intellectuele Muffin. Kan het niet helpen helaas...
ach kijk eens aan... muffin heeft vandaag ook ondenkt dat positie 5 overeenkomt met die van 1...
knap hoor intercontinentalelekkende muffin :D

enne...
Origineel geplaatst door thegreatmuffin
Onzin! Alles is te leren zolang je maar wil. Vanuit de basis jezelf verder ontplooien zal idd afhankelijk zijn van je talent. En om erachter te komen of je talent hebt ja of nee moet je de basis leren. Dat kun je zelf doen of door middel van het nemen van lessen.
als je gevoel voor iets hebt gaat alles bijna vanzelf en kun je je sneller toespitsen op je creativiteit...
iets aanleren werkt niet goed omdat je telkens terug valt in structuren die een ander je heeft 'wijsgemaakt'...

en idd muffin... we spreken nu alleen over een kunst en niet het calculeren van een jaaromzet... ;)

Origineel geplaatst door olafmol
vriend van me die eigenlijk helemaal niet mixen kan is op deze manier resident geworden ten koste van een technisch superieure dj......omdat hij gewoon precies de goeie plaatjes in goeie volgorde kan draaien..en daar gaat het uiteindelijk om...de rest is bijzaak

En zo hoort het ook. Om een goeie DJ te zijn hoef je helemaal niet te kunnen mixen. Muziekkennis, mensenkennis, en gevoel voor estethiek zijn de zaken die je moet beheersen. Zolang je geen stiltes laat vallen tussen de nummers, en je geluidsvolume een beetje stabiel weet te houden, is techniek zelfs volstrekt onbelangrijk. Dan mag je nog zo goed zijn technisch, maar als je een dansvloer niet vol weet te krijgen, en te houden, dan ben je een volstrekte onbenul als DJ. Vandaar dat ik DJ cursussen altijd belachelijk vindt, want goed draaien leer je alleen in de praktijk imho.

Meestal ontdek je in de eerste les al of een kind/beginner talent en rimtegevoel heeft. ALs iemand dat talent heeft is het lesgeven niet erg, maar anders... kan het idd een verschrikking worden!

Origineel geplaatst door kratarknathrak
Ik DJ zelf ook al meer als tien jaar, maar ik vind dit soort cursussen dus echt overbodig, omdat ze alleen maar gefoccused zijn op techniek, iets wat ik als redelijk onbelangrijk beschouw.

Ja ho zeg es even...

Die hele betreffende cursus waar ik het over heb is eigenlijk gewoon om die
gastjes eens kennis te laten maken met wat een DJ qua mix techniek nu precies doet.
Het zijn kids van rond de 15, die zien op TV allemaal DJ's en hebben gewoon interesse
om het technische gedeelte ervan te leren... Maar inderdaad: als je kunt mixen, ben je
nog geen goede DJ. Net zoals het perfect kunnen configureren van een studio setup je
nog geen goede muzilkant maakt.....bijvoorbeeld

Ik kan ze natuurlijk wel meteen gaan vertellen dat ze nog een hele lange weg te gaan
hebben en dat talent een pre is ....maar ja, dat zegt een gitaarleraar ook niet...hehehe

"nou jongen...ik ga je de techniek van het gitaar spel leren, maar knoop dit in je oren: je
hebt bakken met talent nodig en je moet tot bloedens toe oefenen om de nieuwe
Eric Clapton te worden"

Ik denk dat je het gewoon postitoef moet benaderen.... Mijn frustratie kwam eigenlijk gewoon
voort uit het feit dat veel van hun dachten "nou, dat ziet er zo makkelijk uit, dat doen we
wel ff !"

vindt het een leuk initiatief...en zou het nog leuker vinden als er bv ergens een P3 ofzo met Reason erop wordt aangeschaft voor zo'n soort cursus....we hebben volgens mij veel meer aan muzikanten dan aan DJ's....daar zijn er al zoveel van, en uiteindelijk moet er toch iemand de muziek maken ;)

Origineel geplaatst door fuse
Ze betalen er toch voor? :)
Hoeveel koters worden er niet naar de muziekschool geschopt en moeten van pa & ma niet met zo'n stom blaashout een 'stukje' doen op verjaardagen ed waarbij je je afvraag hoe het mogelijk is om zo slecht te spelen. ;)
...

En dan op Koninginnedag verplicht (door pa & ma) buiten op de stoep op de rommelmarkt 4 uur lang het voorbijkomende publiek mateloos irriteren met stomme melodietjes :)

'Om een goeie DJ te zijn hoef je helemaal niet te kunnen mixen. Muziekkennis, mensenkennis, en gevoel voor estethiek zijn de zaken die je moet beheersen. Zolang je geen stiltes laat vallen tussen de nummers, en je geluidsvolume een beetje stabiel weet te houden, is techniek zelfs volstrekt onbelangrijk.'

aldus Knathratakaktak (o.i.d.).

Wat is dit klinkklare onzin! Uiteraard onderscheid een DJ zich allereerst door de platen die hij of zij draait en in welke volgorde dat gebeurt. Wat is er echter mooier dan een DJ die bovenstaande onder de knie heeft, maar ook nog eens op mixgebied z'n mannetje staat? In mijn ogen is mixen geen toegevoegde waarde, maar simpelweg een basisvoorwaarde om DJ te zijn. Eigenlijk zouden we een onderscheid moeten aanbrengen tussen enerzijds radio- en skihut-DJ's, enz. en anderzijds DJ's die kunnen mixen.

Ik denk dat de waarde van goed mixen zwaar onderschat wordt. Ik ben me er bewust van dat veel mensen het niet eens merken als er gemixt wordt; meestal zijn dat echter dezelfde lui die het liefst naar DJ Boozywoozy en consorten luisteren...

Nou, dat is dus geen klinkklare onzin, want ik kan dat dus niet, maar mijn DJ agenda is lekker gevuld. :) En zo ken ik er nog meer. In mijn ogen is goed kunnen mixen een extraatje, maar absoluut niet van levensbelang. Goed kunnen draaien, en kunnen inspringen op wat er gebeurt op de dansvloer, dat is belangrijk. Verder zijn DJ's die mixen vaak enorm saaie DJ's. De hele avond op techno 140 bpm en zo. Ik kan tenminste van 100 BPM naar 200 bpm springen zonder blikken of blozen en heel extreem van stijlen wisselen. Van electro naar Breakcore, en van Darkwave naar ritmisch industrieel, alles in een tijdsbestek van enkele minuten.

Hoewel ik weet dat goed kunnen mixen inderdaad een aanwinst kan zijn, durf ik hier te betogen dat het tegelijkertijd je creatieviteit dusdanig beperkt dat je niet meer in staat bent om een daadwerkelijk spannende avond neer te zetten. Dat is ook de reden waarom ik nooit meer naar Drum&bass of techno feesten ga. Het is gewoon de hele avond saai beuken op hetzelfde tempo. En dat geldt zelfs voor de groten onder de DJ's. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik heb aardig wat feesten gechecked, en in het dance-circuit heb ik ze nog nooit gehoord.

HaHaHa..

HaHaHa..

WOW, succes Equate!! Ik heb af&toe al een hekel aan m'n neefjes/kids van kennissen en dan heb ik er niet eens (heel) vaak mee te maken, laat staan met muziek-zaken!!
Maar beter dat ze DIT leren dan hun tijd/geld in de nieuwste 'Beyblade'-rage steken!!!
Zo kunnen wij als we (nog) ouder zijn TOG nog als demente, irritante bejaarden gehuld in uitgaanskleding die in ONZE tijd nog hip (en SCHOON) was, naar de plaatselijke jeugdsoos gaan om onszelf (en 't verplegend personeel, die dan een avondje van ons verlost is..) al schuifelend en mompelend:"in MIJN tijd hadden we pas goeie, ruige muziek..", te vermaken!!
HULDE!! :okdan:

;)

Origineel geplaatst door Fokov
'Om een goeie DJ te zijn hoef je helemaal niet te kunnen mixen. Muziekkennis, mensenkennis, en gevoel voor estethiek zijn de zaken die je moet beheersen. Zolang je geen stiltes laat vallen tussen de nummers, en je geluidsvolume een beetje stabiel weet te houden, is techniek zelfs volstrekt onbelangrijk.'

aldus Knathratakaktak (o.i.d.).

Wat is dit klinkklare onzin! Uiteraard onderscheid een DJ zich allereerst door de platen die hij of zij draait en in welke volgorde dat gebeurt. Wat is er echter mooier dan een DJ die bovenstaande onder de knie heeft, maar ook nog eens op mixgebied z'n mannetje staat? In mijn ogen is mixen geen toegevoegde waarde, maar simpelweg een basisvoorwaarde om DJ te zijn. Eigenlijk zouden we een onderscheid moeten aanbrengen tussen enerzijds radio- en skihut-DJ's, enz. en anderzijds DJ's die kunnen mixen.

Ik denk dat de waarde van goed mixen zwaar onderschat wordt. Ik ben me er bewust van dat veel mensen het niet eens merken als er gemixt wordt; meestal zijn dat echter dezelfde lui die het liefst naar DJ Boozywoozy en consorten luisteren...

2 woorden: David Manusco

ohja..Larry Levan kon eigenlijk ook voor geen meter mixen.....

Olaf

Vier woorden: Wie is David Manusco?

---
@ Knathartakatik

Niet kunnen mixen is in principe een beperking; als je het mixen wel onder den knietjes hebt, dan kan je kiezen: wel mixen of niet mixen, en gewoon lekker van 100 naar 200 bpm gaan. Het is een beetje onzinnig om een beperking voor te stellen als een pre. Het wordt helemaal vreemd als je gaat veronderstellen dat mixende DJ's voor flink wat saaie avonden zorgen, doordat (aldus knathartaktak) ze door hun eigen instinct o.i.d. tot mixen gedwongen worden. Dat ze mixen enz. is natuurlijk een keuze.

Ik begrijp best welke richting je op wil met je standpunt, maar wat je nu zegt is wel erg scheef...

Jawel

Jawel

Dat klopt wel, maar al te vaak merk ik dat dat toch niet gebeurt. Het is wellicht andersom, dat je door het niet kunnen mixen, de zaken wat vrijer gaat aanpakken. Niet gehinderd door enige kennis, heet dat. Maar goed: Ik vind het kunnen mixen een overschatte status hebben, hoewel ik erken dat het zijn merites heeft. Maar vaak genoeg merk ik dat sommigen (beste stuurlui aan wal) anderen op hun mix-kwaliteiten beoordelen, terwijl desbetreffende DJ, een puike job doet op sfeer, en dansvloervulling gebied, en dat lijkt me geen eerlijke gang van zaken.

Misschien slim om ze eerst op blokfluitles te stoppen :)
zeer leerzaam om maatjes, toonsoorten etc te leren , gniffel

ps megalol @ die mp3

Origineel geplaatst door 6 trak
ick vin mooi... iz goed? k'ga danke dan he... tot zinaz! :D

< DJ CURSUS >

Ali is wel grappig, beetje fout dat wel. Maar die andere kant van de telefoon is zo diep en diep triest.

En als dat soort mensen dan (voor geld notabene) je een cursus moeten geven dan lijkt me dat zo zonde. Al die jonge puberzieltjes in de kiem gesmoord omdat zo'n arrogante cursuslijer verteld dat ze dom zijn en dat ze niets kunnen maar op een vervolgcursus nog meer 'fijne kneepjes' van het vak kunnen leren. Ben je dan blij met je Cursuscertificaat DJ?

Dan mogen ze heel blij zijn met maatschappelijk geengageerde mensen zoals Equate. ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back