Hardware realtime resampler-bitcrusher?

Heb nog wat research gedaan en er is wel degelijk een verschil tussen bitcrushen en downsamplen.
bitrate vs. samplerate.
Verklaart ook meteen waarom ik het één (bitcrushen) dus lelijk kan vinden en downsamplen vaak mooi.

Van Gearslutz:
Digital signals are quantized in both time and amplitude. For example, CD-quality signals have a samplerate of 44.1 Khz, which means they contain 44100 sample values per second per channel, but each value is quantized to 16 bits, so that there are only 65536 possible amplitude levels for each value.

Downsampling degrades the signal's quality by reducing the sample rate, thus introducing aliasing. Bit crushing reduces it by lowering the number of bits used to represent each sample value, which introduces harmonic distortion.

Ik vind van al die hardware-oplossingen die Geigercounter het mooist klinken (gebaseerd op youtube). Jammer dat ie duur is en mono.

Heb zelf een s950 gekocht enkel voor het 12bit geluid. Dit is op geen enkele manier vergelijkbaar met een bitcrush of downsample effect, het is meer het 'convertor' geluid. Maar ik zou het wel geweldig vinden als iemand een bakje zou uitvinden enkel met het geluid van convertors (sp12, sp1200, s900, s950, mpc 60). btw in de nieuwe battery heb je zo'n 'fx' optie, maar moet het nog uittesten... Ook goldbaby (http://www.goldbaby.co.nz/) heeft een sample pack met drums die door de verschillende convertors zijn gehaald...

kheb heb laatst de mpc60 vol1 en vinyl drummachines van goldbaby gekocht. Lekker grondig aangepakt, maar verre van bitcrushen. Misschien dat je in een s950 met een paar keer resamplen (at half bandwidth) eerder in de buurt komt, maar dit is geen realtime gebeuren.

d16 heeft presets in zijn decimator fx pluggin zitten die oa "mpc 60" heten. Maarja, das soft.

TS> bitcrush en downsampling = alesis bitrman.
Enige wat je dan nog nodig hebt is een filtertje (akai mfc bv ?).

nord micromodular is misschien een idee, omdat je daar ook filters in hebt.

heb idd ooit mn s900 verkocht aan een hiphop producer die hem enkel als effect wilde omdat zn andere samplers niet zo klonken als die vertrouwde s900. hoe dat werkt weet ik niet (ik gebruikte hem als sampler :P). gewoon audio in en gedownsampled uit??? dan heb je toch minimaal een latency nodig om dat het origineel bewerkt te hebben?

Back