[pc]gratis tikjes: continued> audiophile tikt

SpaceAgent202

Sinds 2001
goedendag mensjes.
ik heb weer eens een situatie die ik zo snel niet weet op te lossen.
na het opzetten van een ministudiootje van wat hogere kwaliteit hoor ik ineens allerlei bijgeluiden :)
scsikabel en compressor reeds onder de loep genomen

ik heb mijn pc nu dus net opnieuw geinstalleerd.
audiokaart zit netjes op 1 eigen irq (irq18, in win2000 met APIC IRQstructuur)
bij het afspelen van audio hoor ik bij het begin (klikken op play) een kort scherp tikje, af en toe tijdens het spelen ook, en ongeveer 5 seconden na het afspelen weer eentje, daarna is het verder stil.

kortom,,, ik hoor kleine maar zeer irritante tikjes bij het gebruik van mijn audiodriver, bij opstarten, tijdens gebruik, en nog 1tje na gebruik, verder stilte zoals het hoort

de tikjes zijn vrij willekeurig, maar hoorbaar in stille passages;
geluidkaart: m-audio delta audiophile, laatste drivers;
besturingssysteem: kaal geinstalleerd, win2000 of xp, geven beiden hetzelfde resultaat;
via chipset drivers geinstalleerd;
een eigen irq 18, niet gedeeld met andere apparaten;
buffergrootte staat op 1024; dus zeker genoeg om niet problemen te krijgen met latency;

iemand kritiek, vragen, tips?
(a.u.b. geen "een via chipset is slecht" opmerkingen, want daar kan ik toch niks mee. ik probeer het uiteraard op te lossen met de middelen die ik heb, en dus geen nieuw mobo. :))

IRQ18 is een software IRQ. Dat lijkt me niet goed.
Beter is als hij IRQ 5,7,9 of 11 krijgt. (begin bij het begin)

Waarschijnlijk staat Windows zo ingesteld dat deze de IRQ's voor jouw kiest. Zorg dat je dat in de BIOS kan instellen.
(Hierover is wel meer info te vinden als je daar even naar zoekt op het forum)

En het kan evt. ook helpen als je de grafische versnelling (advanced instelling van display) minder of uit zet.

En je mobo bios of zelfs grafische kaart flashen kan evt ook nog helpen.

Suc7

Re: [pc]gratis tikjes: continued> audiophile tikt

Origineel geplaatst door Roel

(a.u.b. geen "een via chipset is slecht" opmerkingen, want daar kan ik toch niks mee. ik probeer het uiteraard op te lossen met de middelen die ik heb, en dus geen nieuw mobo. :))

...maar via chipsets zijn nu eenmaal slecht....

Mijn Audiophile gebruikt ook IRQ 18(op een P4 1.8A systeem)
APIC werkt vind ik juist goed, nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb de DMA buffer op 512(=5ms) staan, das default. Werkt prima in Reason, ik kan zelfs nog naar 384(=3ms).
Bij 256(=2ms) krijg ik heel af en toe een tikje.

In Cubase krijg ik al tikjes bij 512, das wel vreemd vind ik.

Misschien moet je de optie Reset Rate When Idle uitvinken als dat aanstaat...
Ik gebruik de beta driver 5.10.00.0029x12.

Heb er ook nog een Audigy inzitten die doet makkelijk 7ms stabiel.
Maarja 24bit/96Khz klinkt ff wat beter dan 48Khz ;)

Je zegt dat je de Via chipsetdriver hebt geinstalleerd, maar heb je die van de cd bij je mobo geinstalleerd, of heb je de laatste 4-in-1 driver gedownload van VIA?
http://www.viaarena.com/?PageID=2

Heb je trouwens veel USB apparatuur geinstalleerd? Is je muis USB? Gebruik anders voor de grap eens een PS/2 muis...

nou jongetjes en meisjes...
daar gaan we dan...

apic uitgezet, dus nu alleen nog maar irq 0 tot en met irq 15
irq voor audiophile in bios handmatig op 12 gezet, audiokaart is de enige op dit irq
mijn peecee kaal opnieuw geinstalleerd met mijn oude vertrouwde win2000 versie, hal = standard pc
alle drivertjes erop
de nieuwste via 4in1 driver geinstalleerd
laatste niet-beta-driver voor audiophile geinstalleerd
getest zonder muis in mn usb poort

daarbij:
alle tips van forumleden hierboven verwerkt, en, zoals altijd alles tegenzit volgens murphy (ja er ging iets meer mis vandaag:P)... het bovengenoemd probleem is er nog! :(

verder geprobeerd:
ander irq in bios toewijzen + test = zelfde resultaat
een nieuwere beta driver installeren +test = zelfde resultaat

wat ik nog ga proberen:
1. windows xp voor de grap eens over 2000 heen installeren, kijken of misschien xp bij een bekende config wat beter met bronnen om kan gaan. (dat kan mooi tijdens mijn uurtje slaap)
2. backup terugzetten met win2000, dan apic weer aanzetten, kijken wat er dan gebeurt
3. audiokaart fysiek verplaatsen (maar dan gaat ie weer zn irq delen)

:gaap: tis nu al laat, morgen verder kijken dus....

p.s. kan die kaart ook gewoon kapot zijn??(lijkt me sterk, maar..?)_

Laatst gewijzigd:
Ik weet niet wat voor cpu, geheugen, enz. je in je computer hebt, en ik weet ook niet of je het al geprobeert hebt (waarschijnlijk wel), maar probeer je latency gewoon eens iets hoger te zetten?

je wil het niet horen, maar als je na 2 weken gekut nog getik hoort dan moet je dit ff lezen: koop een mobo met intel-chipset..... sorry! =)

maaaarrrrrrr..misschien heb je een groundloop? is er op een of andere manier een interactie met de muis en het getik? dus als je de muis beweegt of een knopje op je muis ingedrukt houdt, hoor je dan ineens meer of minder getik? if so, ff alle kabels lostrekken van je PC, en kijken of het dan nog steeds aanwezig is

hm ik heb die tikjes helemaal niet eerder gehad, maar nu na een herinstall van mijn pc hoor ik het ineens :(
ik verwachtte dan ook dat alles in 1 keer weer zou werken als eerst :|

nieuwste drivers gechecked, latency van heel hoog naar heel laag gezet,
heb een amd athlon xp 2000+ op een asus a7v333 met 512 ddr @133mhz
met muis, zonder muis....

ik heb nog 2 opties...

de usb 1.1 en 2.0 poorten met jumper uitzetten
de kaart fysiek verplaatsen

de kaart fysiek verplaatsen

dit lijkt mij de beste optie
als A C P I uitstaat gaat ie geen IRQ delen als 't goed is

verder, als je wilt weten welke chipset je hebt check dit programmaatje " cpu-z "

Attachments

• cpu-z-115.zip
    157,3 KB · Bekeken: 142
[edit]
de 2 weken zijn nog niet om :)de vraag was: waarom deed ie het eerst niet en na een her install wel? (heb altijd via chipsets gehad naar tevredenheid en zonder tikjes)

latency van 64 of 2048 geeft geen verschil, tikjes blijven, en zijn onregelmatig, dus wel tijdens afspelen audio, maar niet bij het gebruiken van apparaten zoals muis printer en dergelijke
usb poortjes uitzetten hielp ook niet....

kaart fysiek verplaatsen blijft als optie over

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bahamut
dit lijkt mij de beste optie
als A C P I uitstaat gaat ie geen IRQ delen als 't goed is

hmm in met hardware abstraction layer : standard pc deelt ie alles netjes... niet onafhankelijk dus

ik heb mijn audiophile verplaatst.
hangt nu op irq 12, samen met ethernetkaart, mijn via-usb controller, en mijn raid-controller.

en....hoe vreemd... het tikken LIJKT zelfs even weg! (ik roep niet graag te vroeg)

so
more testing on the way!
eerst eens irq weer handmatig instellen, kijken of ie m dan deelt

naja....

zoals gezegd... een en ander verplaatst in mijn peeceetje...
de audiophile heeft irq 5 gedeeld met wat andere apparaatjes, zie ook plaatje beneden
maar, het vreemde is, eerst heeft ie een eigen irq, en klikt aan alle kanten
nu heeft ie een gedeeld irq, en klikt niet...
ook niet bij het gebruik van mijn usb2poort met printer, het kopieren van bestanden via mijn raid controller, of netwerkgebruik... eigenaardig... maar het lijkt weer in orde nu, dat is het belangrijkste
:biertje:

Attachments

• sharedirqoverview.jpg
    sharedirqoverview.jpg
    41 KB · Bekeken: 127
opnemen op 16/20/24bit 88200 of 96000 hz > tik, tiktik, tik tik in mijn audio
opnemen op 16/20/24bit 48000 hz of lager > geen getik

hoe zou dat kunnen??

opnemen op 16/20/24bit 88200 of 96000 hz > tik, tiktik, tik tik in mijn audio
opnemen op 16/20/24bit 48000 hz of lager > geen getik

hoe zou dat kunnen??

VIA chipset...kan er echt nix anders meer van maken..klinkt nl als een overbelasting van je PCI bus...tenzij je CPU knalhard staat te maxen, dan is het latency, maar je gaf volgens mij aan dat je CPU load niet hoog is..

Ik denk dat het ook een overbelasting is van je PCI bus; wat echter een mogelijkheid zou kunnen zijn (maar wat ik ook echter alweer uitsluit), is dat de driver van M-audio niet helemaal top werkt bij sharing van de busmatering met andere apparaten. Heb je trouwens al die USB poorten ook echt nodig? Anders kun je makkelijk de extra controllers uitschakelen in je BIOS...

overbelasting pci bus

overbelasting pci bus

hij tikt in:
win2000 / winxp

*Ook in een 'lege' pc met alleen audiophile geinstalleerd,
*Ook met USB in bios uitgeschakeld,
*Ongeacht de gebruikte beeldkaart en of hier andere dan de standaard drivers voor zijn geinstalleerd,
*Ongeacht het IRQ wat de kaart vanuit bios heeft toegewezen gekregen (heb m op 5,7,12, en 18 gehad)
*Ongeacht de IRQ configuratie (IRQ < 15 of > 15 maakt niet uit)
*Ongeacht de plaats van de audiophile PCIkaart
*Met of zonder via 4in1 drivers geinstallleerd.

(goeiemorgen mijn pc onderdelen staan zelfs op de digidesign compability list :erm: )

Back