Tips bij anschaf Emu E6400? En nog wat vragen

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Zojuist heb ik via internet voor weinig een Emu E6400 op de kop getikt, die ik morgen op kan halen.
Gewoon voor de leut, want ik heb al een Emu ESI-32 en kom niks tekort...

Op internet is er zo beroerd weinig te vinden over die E6400, dus hulp wordt op prijs gesteld :)

Ik las wel ergens hoe je het OS Flash geheugen kan checken, om te zien tot welk OS je kan upgraden.
En bij het booten valt wel te zien wat er nu in zit en of hij überhaupt opstart, gezien een oud draadje hier op 't forum.

Zijn er nog zaken waar op gelet moet worden, voordat de deal definitief is?

Leest dat ding trouwens ook dezelfde sample CDs als die in mijn ESI-32 werken?

Ik heb zelf een jaar een E6400 Classic gehad en was er zeer tevreden over. Enkel de opportuniteit om een EIV XT Ultra te kopen, heeft me doen besluiten om de E6400 weg te doen.

Persoonlijk vind ik volgende zaken belangrijk:
OS EOS 3.00 volstaat voor de meeste toepassingen.
128 MB intern geheugen is aan te raden.
De kaart voor 16 extra MIDI kanalen is nogal overbodig omdat hij 64 stemmig polyfoon is.
Een kaartje voor een QWERTY-keyboard is wel een handige uitbreiding. Kan je je patches via een PC-keyboard ingeven (geen USB maar PS2 dacht ik).

Voorts op zoek gaan naar S1000 of EMU libraries. Daar zitten echt geweldig goeie soundbanken tussen.

Succes met je aankoop.

:doei:

Nog geen idee wat er aan uitbreidingen in zit, dat zie ik zometeen wel.
Maar als er geen 128MB in zit, wordt het behoorlijk zoeken naar de juiste repen SIMM, heb ik al gezien.
16MB is zo voor een paar euro te vinden, maar 64MB is zelfs op eBay niet dik gezaaid.

De flop met EOS 3.0b heb ik al van 't net geplukt.

Dank voor de info, ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is :)

Goed, hij's binnen, de E6400 classic.
Hij heeft 128MB intern, maar voor de rest geen uitbreidingen.
De fan maakte wel een daverende herrie, maar die heb ik inmiddels vervangen.
Stom toeval dat ik nog precies zo'n fannetje had liggen, moest alleen de stekker vervangen.

Nu een kabeltje bouwen voor de HDD voeding en we kunnen van start!

Nou, zelfs met een nieuw fannetje vind ik het geluid toch best wel overheersend.
Is dat bij jullie ook zo?
Misschien dat ik er maar even een andere voor moet halen.
Sharkoon heeft een wel een lief exemplaartje :luv:

Die is wel 'slechts' 5,9 m3/uur, terwijl de oude bijna 9 m3/uur doet.
Zou 't een groot risico zijn?

Oh, en de schroefgaten in de behuizing waar de harddisc tegenaan geschroefd kan worden zijn zo groot, dat ik extra ringen moet gaan kopen om de boel vast te krijgen... :stupid

*klaag* *klaag* :P

Ik heb zelf de E64 daar heb ik de fan vervangen door een SilenX iXtrema PRO IXP-13-14 , tevens zou ik de harddisk Extern houden aangezien deze ook lawaai maakt intern.
Je kunt het beste een MO-Drive gebruiken of een Jaz drive voor het opslaan van je geluiden.

Ok, daar komt dus gewoon een stiller fannetje in, we zien nog wel precies welk type.

Wat betreft opslagmedia: ik heb een hele zware 19" SCSI behuizing met ZIP, CD-Rom en harddiscs, die eigenlijk heel weinig geluid maakt (puur door z'n massa).
Probleem is dat daar m'n andere sampler al aanspraak op maakt, dus ik moet 's kijken of ik daar niet nog een SCSI-plug in kan bouwen. Is een rotklus om die kist uit 't rack te halen, dus tot die tijd wilde ik maar gewoon 's een oude harddisc in de E6400 gooien.

Dank voor de info!

Zojuist heb ik een andere fan gemonteerd en wat onderdelen uit de Sharkoon silencer kit toegepast.
De harddisc hang nu geïsoleerd aan de kast omdat de schroeven door rubber dopjes heen gaan. Daarmee was ook gelijk het probleem van de veel te ruime gaten opgelost.

De schroefgaten voor de gemonteerde superstille Sharkoon case fan (40x40x20mm, low noise) heb ik voorzien van schuimrubber ringetjes, zodat er nagenoeg geen contact is tussen de fan en de behuizing.
Die fan hoor je dus echt helemaal niet meer nu! :z

't Was een mooi moment om m'n ZIP-drive weer 's af te stoffen, om de sampler te vullen met wat geluid.

Nou, deze jongen is dik tevreden met z'n (ongeplande, onbedoelde) nieuwste aanwinst! :halleluja
Misschien dat ik m'n ESI-32 weg doe, maar ik kan slecht afscheid nemen van spullen... :D

Oh, gelijk 's ff de draad met 'nieuwste aankopen' bijwerken :)

P.S. ik heb nog onderdelen uit de silencer kit over, als er mensen interesse hebben.

Mjah... is van 8.8 naar 6 m3/uur gegaan.
Maar ik heb verder geen uitbreidingen in de sampler en ook de harddisc is vrij licht, dus de voeding krijgt het niet zo zwaar te verduren.
Daarnaast komt 't zeer zelden voor dat de sampler langer dan een uurtje of 4 aan zal staan.

Ik gok erop ;)

Kan iemand een floppy image van EOS v3.0b uploaden/mailen?
De file op EmusOnAcid doet 't niet :(

Graag iets wat ik in een Windows of MS/DOS omgeving weer naar flop kan zetten.
Ik heb geen Mac of Linux ter beschikking ;)

Probleem al opgelost, ik heb mij laten misleiden door het feit dat er een DOC bij zat met informatie over een Roland sample converter... hoe kon ik zo stom zijn? ;)
Alles werkt, de sampler draait nu v3.0b.

Back