Highpass filter

Heel leuk om lekker te moduleren. een HPF kun je natuurlijk op veel leuke manieren inzetten. Het is een ideale korrektie tool als je materiaal aangeleverd krijgt waar bijvoorbeeld 50hz hum inzit. Of gebruik hem lekker artistiek net als als meerdere mensen hierboven beschrijven als effect of je drums, stemmen(in combinatie met een decimator ofzo)

Tja, ik denk er eigenlijk niet zoveel over na, meestal is het meer op het moment zelf dat je automatisch dat ding gaat gebruiken. Maar ja "There are no rules in audio!!!"

:smeris:
Een stand-alone HP filter is niet weg. Bij geluidsweergave kun je met HP wat extra hoog toevoegen en als je een stand alone filterbank hebt met HP, BP en LP dan kun je extra hoog en super laag toevoegen. Met super laag bedoel ik dan iets in de richting van tussen de 20 en de 100 Hz. Pas wel op: je versterker kun je overvoeren om maar niet te spreken van je speakers.

Inderdaad kun je met filters de basis golven flink bewerken, dat is wat een synth juist doet. Wanneer het filter ook nog eens zelf oscilleert wordt het nog gekker. De vroegere "sweepslagen" die je wel hoorde op de drumlijn van popmuziek waren gewoon zelf oscillerende filters die met een EG naar beneden werden gebogen.
Van mijn MS 20 werken de filters als kanonschoten, als laserguns ed. Ik heb er ook wel eens het startmoment van een F 16 mee gemaakt. Je weet wel, als de piloot vol gas geeft dan worden de nabranders aangezet. Daar wordt een mens echt niet goed van (wel eens gehoord van baanpersoneel met bloedende oren?).

pcoene

Origineel geplaatst door Mike-E
Ik kijk even naar je gear-list. Heb jij toevallig pas mijn Eurodesk overgekocht?

Nee, ik hem dat apparaat 5 jaar geleden nieuw bij Feedback gekocht. Had je er spijt van dat je hem hebt weggedaan ?

Origineel geplaatst door dextron
Nee, ik hem dat apparaat 5 jaar geleden nieuw bij Feedback gekocht. Had je er spijt van dat je hem hebt weggedaan ?

Nee hoor, heb nu een digitale mixer. Maar was gewoon effe benieuwd.

wat doe ik ermee?

wat doe ik ermee?

tsja das weer lastig uit te leggen.... De Voorman gaat het toch even proberen... Men neme een hihgpass en een lowpass. Belangrijk> eerste de volgorde> erst low dan high. low 80 % open(op een drumloop) highpass ook dan met je lowpass draaien en kijken wat er overall gebeurd als je dit tegelijk doet met twee handen(muis nerds der moeder aarde> laat hem los!) twee handen aan het stuur zij mijn opa altijd en dan lekker draaien...(geluiden tussen hoog en midden wegdraaien is ook hip op die manier en je kan zelf als je echt solide handen hebt een soort bandpass principe bereiken... ook leuk om je high pass voor je low pass te zetten...(met een va> een output naar je input routen van een andere Va en dan op allebei een andere filter instelling.....

deze laatste verzorgd een mooi pieuw geluid>

Are u still having fun...

Back