Wave files kopen op Beatport, Junodownload etc.

Rutger

Continuous Learning
Ik ben sinds een week rustig begonnen met het kopen van wave files van nummers op de verschillende bekende verkoopsites zoals Beatport, Junodownload.com en Hardtunes.
Doel is om goede referentie tracks te hebben in goede kwaliteit.
Wat ik daar tegenkom is echter zeer belabberd...
Ik heb twee screen prints toegevoegd om aan te geven dat sommige wave files echt niet als referentie gebruikt kunnen worden.
Er is amper dynamiek te bekennen door verregaande limiting.
Ook is er niet eens de moeite genomen de bestanden niet te laten clippen.

Als ik opnamen maak van vinyl dan mis ik misschien een hoeveelheid aan hoge frequenties, maar ik heb dan niet het idee dat ik zoveel dynamiek mis.
Kan me ook niet voorstellen dat zulke wave files naar de platenpers gaan?
Daar zullen ze dan wel andere masters voor hebben??

Attachments

• Arkus.jpg
    Arkus.jpg
    239,4 KB · Bekeken: 160
  • Sven.jpg
    Sven.jpg
    238 KB · Bekeken: 117
Ja, helaas verdwijnt nog steeds de dynamiek uit veel muziek.... Er zijn meer mensen die hier veel moeite mee hebben, waaronder ik.

Offtopic: Er gaan dus doorgaans ook .wav files naar de platenpers? Is dat dan niet per definitie een verslechtering van de kwaliteit van die tracks? Ik bedoel als je de muziek van tape naar vinyl overzet, dat vind ik logisch. Maar als je een bestand wat digitaal is en dus qua kwaliteit niet achteruit gaat als je het letterlijk kopieert, overzet naar een analoog medium, is dat dan niet wat onhandig? Misschien kan iemand mij dit uitleggen, vind het wel interessant.

Leuk heh. Is op zich wel fijn als je geluid doet op die feesten. Je hoeft je nergens meer druk om te maken. Alles gaat even "hard". De ene plaat is precies net zo hard als de andere, alles op max! Maar ja, vroeger had je wel eens 'n schelle HH. Of 'n snare die alle kanten op gaat. Maar da is niet meeer. Alles is lekker vlak.

Vind dat wel mooi in het tracks gedeelte van SF. Daar ie je die discussie ook regelmatig voorbij komen. Moet bekennen dat ik tegenwoordig ook multiband comp. op de eindmix doe met m'n laptop. Want tjah, m'n referentie kader, de PA van Doornroosje, daar hoor ik normaal dance op 103 dB voorbij komen. En dan wil ik toch dat mijn track ook zo klinkt. En niet dat ik denk, waaaaar gaat m'n kick heen?!!??!!!!

Moet je trouwens eens iets van Justice bekijken. Is helemal zorgelijk. Maar is dan ook wel helemaal kapot gecompressed.

Leuk heh. Is op zich wel fijn als je geluid doet op die feesten. Je hoeft je nergens meer druk om te maken. Alles gaat even "hard". De ene plaat is precies net zo hard als de andere, alles op max! Maar ja, vroeger had je wel eens 'n schelle HH. Of 'n snare die alle kanten op gaat. Maar da is niet meeer. Alles is lekker vlak.

Vind dat wel mooi in het tracks gedeelte van SF. Daar ie je die discussie ook regelmatig voorbij komen. Moet bekennen dat ik tegenwoordig ook multiband comp. op de eindmix doe met m'n laptop. Want tjah, m'n referentie kader, de PA van Doornroosje, daar hoor ik normaal dance op 103 dB voorbij komen. En dan wil ik toch dat mijn track ook zo klinkt. En niet dat ik denk, waaaaar gaat m'n kick heen?!!??!!!!

Moet je trouwens eens iets van Justice bekijken. Is helemal zorgelijk. Maar is dan ook wel helemaal kapot gecompressed.

Helder verhaal. Alleen...
Waarom juist multiband compressie :?

Ik zat naar de zwarte lijn / 'wave' te kijken in het midden, en vroeg mij af wat voor muziek/stilte je hebt besteld... "is het mono? .. gek dat eronder en boven ook wat staat.. . owwww wacht even.. " :D

Ziet er op eerste gezicht inderdaad uit als bagger, zit je daar als artiest nou je best voor te doen met je mooie mixen en masteren enzo. Kun je zelf de verschillende formaten aanleveren, of gaan ze er altijd mee knoeien?

Helder verhaal. Alleen...
Waarom juist multiband compressie :?

Omdat er standaar bij je MacBook geen ander ding als de multiband comp. zit.

Ik doe er ook verder nix an. Neem op met Amadeus Pro, aan het end doe ik NORMALIZE, en dan die comp. erop en klaar. Bakken en draaien.

En ook omdat er met m'n hoog zelden iets mis is. En zo'n multiband dingetje pakt dan vooral alleen m'n laag aan, daar waar het meestal altijd mis gaat bij me.

Ziet er op eerste gezicht inderdaad uit als bagger, zit je daar als artiest nou je best voor te doen met je mooie mixen en masteren enzo. Kun je zelf de verschillende formaten aanleveren, of gaan ze er altijd mee knoeien?

Als artiest heb je tegenwoordig weinig te zeggen. De label managers willen hun nummers allemaal geboost hebben. Volgende week komen er vier nummers uit van mij. Een daarvan is zo gigantisch hard door de limiter gegooid dat het eigenlijk gewoon lelijk is. Maar ja... Kuddevolk... Iedereen doet het dus dan moet de rest volgen...

dan breng je het daar toch niet uit, heb 1x een vernaggelde release gehad, zulke klojo's zijn je tracks niet waard.

Volgende week komen er vier nummers uit van mij. Een daarvan is zo gigantisch hard door de limiter gegooid dat het eigenlijk gewoon lelijk is.

het is toch jouw muziek? jij hebt een vetorecht lijkt me.

een van de manieren om dit soort gedrag van labels te omzeilen is letterlijk gaan voor een distributiedeal, en zo afspreken dat het label inhoudelijk niks mag doen. moet je wel je tracks gemasterd en wel aanleveren natuurlijk, en dat zelf betalen. artistieke vrijheid is kost ook wat...

Kan je dan niet beter die distributie laten zitten en meteen alles zelf doen? Tegenwoordig is dat DIY gedoe wel weer aan het terug keren, zelfs in sommige hoeken van de dance scene.

Totaal geen probleem lijkt me, eerder alleen maar goed :P

Dat is i.d.d. wel het punt, er zijn tegenwoordig te veel "labels"
Is natuurlijk prima als je voor je eigen distributie een eigen label opzet, maar je hebt zo veel van die prutsers die daannaast ook heel pretenieus zich naar buiten profileren, alsof ze de volgende Armada, Blackhole of Anjuna zijn.

Iets laten uitbrengen is tegenworodig geen kunst meer. Een label vinden met naam, netwerk, talent en de juiste resources is een ander verhaal.

Ik zou mij zelf altijd afvragen of je bijv. wel wilt releasen bij een prutser met een BeatsDigital account. en labels die zelf nog even "masteruh" gooien alles gewoon blind door Ozone heen, daar wil je uberhaupt niks mee van doen hebben. Een goed label zal jouw haarfijn vertellen wie voor hun de mastering doet en de contactgegevens delen. Op het moment dat dat moeizaam gaat, of het is een "handige buurjongen" die het voor 10,00 euro doet, dan weet je genoeg.

Hmm, je kan toch ook zelf je CD uploaden naar bijvoorbeeld I-tunes of dergelijke? Het lijkt mijzelf niet nodig als het enkel om een digitale release gaat jezelf te binden aan een label waar je ook nog eens niets te vertellen hebt. Als het nou om een CD met grote oplage en internationale distributie ging ala....

Hoe dat bij beatport zit weet ik niet precies maargoed. Volgens mij is ook heel die muziek industrie ingestort dus kun je het alsnog beter in eigen beheer doen, ben je wel een stuk zekerder want jij bepaald.

Maar als het goed begrijp zijn het in principe de labels die je nummer met een hamer laten bewerken, en niet zo zeer beatport en dat soort distributiekanalen? Ik dacht dat zij dat misschien deden in een kwaadaardig one-setting-fits-all masterplan. Vraag mij ook af hoeveel als mp3 aangeleverde nummers zijn omgezet naar losless audio :D

wavfiles bij Juno zijn wel degelijk wav files en geen MP3 conversies. Ik verkoop daar ook en moest wav files aanleveren die ze zelf ook als 320 en 256 kb MP3's aanbieden. Op I tunes moet je wel MP3's aanleveren (off lossless appleformaat)

Maarre masteren door eerst te normalizen en alleen multiband compressie??? Normalizen is echt de meest onzinnige functie die ik ooit gezien heb.
Overigens is de brickwall limiting momenteel weer terrein aan het verliezen. (gelukkig maar)
Toch zie ik zoveel producers die hun individuele tracks al dusdanig compressen dat er eigenlijk al geen ruimte meer is om te masteren en dan is de brickwall limiting nog de enige optie.

Ben wel benieuwd wat PMX daarop te zeggen heeft. Ik compress echt alleen de dingen die het nodig hebben. Er zijn er veel die gewoon per definitie een compresser op alles zetten zonder te luisteren.

Laatst gewijzigd:
@ dubcreator; Doet Juno echt alleen pure conversie (dat hoop ik wel), of vindt er wat normalizing plaats?

Back