rca vs jack

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb op mn zed tafel rca/tulp outputs voor de main mix en returns.
Dit viel mij tegen, ik vraag mij af, zijn jack outputs beter dan rca? Kwa geluidskwaliteit?
Het is voor mij toch een turn off om tulp outputs op een mixer te hebben.

Tja...

Originally introduced by the Radio Corporation of America in the 1940s to allow monaural phonographs to be connected to amplifiers, they later became widely adopted as a simple and inexpensive way to interconnect components in consumer audio (and later, video) systems. But was it a good choice?
While audio interconnects - especially the cables themselves - receive a good deal of attention from audiophiles who fret about such things as "skin effect" and wire and dielectric material, most audio design engineers recognize that the RCA connector itself is by far the more critical - and limiting - component. The parts suffer from several drawbacks:
1.) When making a connection, the ground connection is made *after* the signal connection (and vice versa when disconnecting). While this doesn't affect normal operation, if the connectors are connected/disconnected while the associated equipment is powered on this could result in amplifier and speaker damaging bursts of noise.
2.) Unlike the balanced connections used in most professional audio equipment, an RCA connection is unbalanced, resulting in more susceptibility to noise. While the typically shorter cable lengths used in consumer audio makes this less of an issue in most applications, noise is still a common enough problem that some might argue for balanced connections in consumer gear. But this would come at a cost - both in dollars and in circuit complexity.
3.) With RCA connectors, each signal requires a separate plug. This can obviously contribute to the familiar "rat's nest" of wiring, but in some cases can even create problems where the spacing of stereo input/output jacks on equipment is unable to accommodate some heavier-duty interconnects equipped with larger size cables and plugs.
4.) Some argue that the lack of a characteristic 75-ohm impedance is also an issue with RCA connectors. For analog audio this is hardly a problem, but for video and - maybe - digital audio, the point is more valid. In the latter case, almost all consumer digital audio equipment has adopted the use of the RCA connectors (along with the more expensive and less robust TOSLINK optical connector) for the S/PDIF interface - despite the fact that the interface standard calls for a 75-ohm impedance connection.
This could be achieved with 75-ohm BNCs, or even RF coaxial F-connectors, but no engineer familiar with transmission line design would specify an RCA connection here as an optimal solution. Ultimately, though, does it really matter? Not according to some, who point out that with a maximum bandwidth of about 12 MHz and a wavelength of about 10 ft, the S/PDIF signal simply won't be affected by typical RCA connector/cabling lengths. But the debate continues.

http://www.eetimes.com/electronics-...4033516/The-RCA-phono-plug-An-outdated-relic-

en nu de samenvatting ;)
RCA heeft gewoon helemaal niets te zoeken in een fatsoenlijke studio. Troep, ja ik moet echt mijn teleurstelling uitspreken over die zed.
Een hele matige tafel puur gericht op de grote consumer markt.

Nee, consumers motten niet zoveel met een mixer. RCA wordt veel gebruikt in broadcast en voor DJ dingen, dus vandaar zal je het veel aantreffen.
Dat het een onhandig formaat is ben ik met je eens, maar zelfs de mooiste broadcast mixers van bijv. Studer / Revox zitten er vol mee, dat degradeert ze niet meteen tot consumer crap... :D

Nee maar die Zed is wel echt een stierlijk vervelende tafel.
Geen 2 main outs, kan je nieteens en monitoren en opnemen, zit je weer met die rca dingen.

Waarom open je dan uberhaupt een topic over RCA vs jack en ga je niet gewoon meteen die Zed afpissen... :D

Op korte afstanden zal het niet zo veel uitmaken hoor. TRS is natuurlijk gebalanceerd maar als je geen hele einden hoeft af te leggen kan het ook met RCA.

Waarom open je dan uberhaupt een topic over RCA vs jack en ga je niet gewoon meteen die Zed afpissen... :D

omdat ik eerst wil weten hoe bout RCA is voordat ik de Zed af ga zeiken :W

1.) vind ik een beetje vage opmerking. Als je een jack inplugt zit je eerst je signaal met de aarde te verbinden. Ik plug liever een tulp in terwijl m'n volume open staat dan een jack. Er zijn niet voor niks silent jack pluggen met een magneetschakelaar die pas schakelt als de plug er helemaal in is geduwd.

Beshouw die RCA net als een unbalanced jack, maakt geen moer uit.

Goede kwaliteit kabels kopen/maken en niet kloten met verloopjes.

Laat je niets wijsmaken, rca is ok :biertje:

Waarom heb je 'm überhaupt gekocht dan..?

Eerst goed (laten) informeren kan tegenwoordig makkelijk via i-net.. :erm:

ik soldeer liever een jack dan dat gepiel met een rca.
ook is de klemming van de kabel bij jack beter/sterker, je trekt hem er dus minder makkerlijk vanaf/ steviger
heb zelf een soundtracs tafel die zowel jack alsook rca heeft , dat was ook zo bij de tascamtafels die ik had.
voor de geluidskwaliteit maakt het volgens mij niet uit, wel voor de betrouwbaarheid en zelf-repareerbaarheid

RCA wordt veel gebruikt in broadcast en voor DJ dingen, dus vandaar zal je het veel aantreffen.

Broadcast en dj dingen zijn wel heel verschillend, broadcast werkt volgens de hoogste normen, en is niet te vergelijken met 'dj dingen'.

Maar ze gebruiken/gebruikten allebei wel een behoorlijke mate van RCA stekkers, dat was m'n punt.

Maar het is niet waar, probeer jij in een broadcast omgevin maar een rca-tje te vinden. Altijd XLR en anders mischien lemo, maar nooit rca, op welk apparaat zou dat moeten zitten dan.....

Maar het is niet waar, probeer jij in een broadcast omgevin maar een rca-tje te vinden. Altijd XLR en anders mischien lemo, maar nooit rca, op welk apparaat zou dat moeten zitten dan.....

Studer A779

studer_a779_02.jpg

Sony MXP serie

sony_mxpp390_13.JPG

Dat soort spul bedoel ik Tactic.

Als een regeltafelfabrikant met een model voor de semi-prof wereld kampt met ruimte en kosten-problematiek op de achterzijde en het uitgangsnivo op -10 wordt uitgevoerd kiest hij voor RCA ipv Jack.

Professionele tafels of broadcast tafels hebben soms XLR maar vaker nog grote multiconnectors, omdat die toch met een patchveld worden verbonden voor de aansluitingen en deels vast worden bedraad.

Als er RCA op zit is het per definitie GEEN pro-end tafel omdat RCA lijnsignalen op -10 heeft en dat dus niet voldoet voor pro-end randapparatuur.

RCA is kwalitatief prima als connector voor hifi sets en kleine "muziek installaties" op semi prof nivo.
Zodra je echter een grote studio bouwt met RCA krijg je enorme problemen met aardlussen en brom en ruis problematiek als je niet weet wat je doet.
Lange kabels kunnen NIET met RCA en ook niet met JACK, daarvoor is GEBALANCEERD XLR de DE-FACTO standaard.

De ECHTE broadcast wereld (niet de lokale omroep...) heeft als GEEN ANDER te maken met lange verbindingslijnen van en naar onderlinge studio's, edit ruimten, spreekcellen en natuurlijk het zenderpark.

Als DAAR RCA zou worden toegepast zou radiomaken een ware HEL worden.

Broadcast tafels hebben meestal geen gebalanceerde inputs. Sterker nog ... ze voeren vaak wel een xlr input op de broodjes maar dan is het stereo op een xlr. Middelste pin is ground en de andere 2 voor L/R. Alleen de mic inputs zijn gebalanceerd. Multi connectors als EDACs kom je alleen tegen op pro studio concoles die naar een TT patchbay gaan. Op sommige kleinere broadcast tafels kom je wel multi connectors tegen maar zijn dan meestal SubD connectors waar alle input/output/on airlamp etc,etc op zitten. File transfers bij broadcast gaan gewoon via een netwerk en geen audio.

Back