Ik was in een ver verleden ook altijd van het principe dat de goedkoopste kabels meer dan goed genoeg zouden zijn, maar ik heb toch mijn mening moeten bijstellen. Voor gewone mono gitaar kabels kocht ik vroeger de goedkoopste uit de muziekwinkel, maar ik merkte wel dat deze zeer snel kapot gingen: geen geluid, krakend geluid, "de draad even weer goed moeten draaien", ...
Nu koop ik niet de zeer dure kabels, maar gewoon de goedkoopste die er degelijk uitzien. Dat valt meestal wel snel te zien aan de bouwkwaliteit. Ze kosten niet zo veel meer, maar gaan wel veel langer mee. Eigenlijk heb ik alleen nog maar goedkope kabels gehad die kapot zijn gegaan. De 'duurdere' gaan allemaal nog mee. Daarbij merk ik ook dat ze veel minder last hebben van storingen van elektriciteitskabels of radiogolven. Met onze band repeteren we vlak bij een zendmast, dus dan valt dit laatste wel direct op. Dat geldt ook voor kabels met dezelfde lengte, dus het is niet enkel de golflengte die dan anders is.
Voor gebalanceerde kabels is dit minder belangrijk en ik heb bovendien de indruk dat, in een muziekwinkel, de goedkoopste stereo kabels van een betere algemene kwaliteit zijn dan de goedkoopste mono kabels. Hiermee heb ik dan ook nog nooit echt last gehad. Daarbij heb ik natuurlijk ook niet de gewoonte om wild rond te springen met een synth in de hand, terwijl dit met een gitaar wel eens kan gebeuren.
Dit gezegd zijnde ben ik persoonlijk zeer tevreden van de kabels van Cordial en sinds laats koop ik overwegend kabels van het goedkope huismerk van Thomann (The Sssnake) en ik moet zeggen dat ik daar zeer tevreden over ben.