Moog Rogue clone - onderdelen, info...

clintrubber

Ouwe rot
in de ban
Hmm ja, 'door omstandigheden' dit maar eens gaan proberen te maken ;)

Zonder toetsenbord, gewoon als losse CV-gestuurde module. Houten zijkantjes nog misschien, maar eerst de electronica.

Schema & service-doc aanwezig, maar een scan/tekening/wat-dan-ook van de hoofdprint zou tof zijn ! Heeft iemand iets toevallig ?

Als losse delen kan natuurlijk ook, iemand toevallig nog een EFM VCO-3D print liggen ?

En wat is de 'to-go' plaats voor modulatie-wielen etc ?

Alle tips & info welkom.

Grt !

Peter

Hallo,

Ja, omdat alles ineens me (zelfs met de hele winter nog voor de deur) toch een niet al te realistisch plan lijkt... dacht ik zo dat ik het beter in delen kon doen.

Bovendien heb ik in andere apparaten al 'ladders' zitten, dus door nu eerst eens met die EFM VCO 3D te starten zit ik relatief sneller in de buurt van compleet.

Een kant&klare PCB-layout natuurlijk het fraaist, maar een volledige pic van component-plaatsing is ook al een goed begin. Heb wel diverse pics gezien waar men die 'teerlaag' tussen kast & PCB weghaalt, maar dat brengt de hele hoofdprint niet compleet in beeld.
Too bad dat de service-doc niet gewoon even een de layout/plaatsing aan boord had... 8) alhoewel de online service-doc niet persé compleet hoeft te zijn...

Enig idee waar ik nog aan die EFM-printen kan komen ? Google geeft me nog niets.
Of zijn er toevallig andere 'clones' die van de Rogue-oscillatoren uitgaan ?
Ik ga voor iets wat er zoveel mogelijk op lijkt, maar op z'n tijd een bocht afsnijden is OK. Ik gebruik het tegelijk voor het 'gebruiken' van losse al aanwezige printen - zo ga ik bijvoorbeeld niet dat obscure ruis-IC zien te vinden, maar gebruik ik een print waarop ik zelf al een random-generator heb zitten.

Enzovoorts ! :) Tips, aanraders, afraders, roept maar, kan allemaal interessant zijn.

Groet !

Is dit machien trouwens ook echt een tijdje onder de naam 'Rouge' uitgekomen ? Heb tot zover alleen met zoekterm 'Rogue' over interweb rondgecrosst, maar heb 't op meer plaatsten gezien ... dan moet ik die andere spelling ook nog maar es....

Oja FWIW.... de Rogue handleiding is dus vrij spoorloos... ook van de ~identieke Taurus II. Iemand toevallig een linkje of rondslingerende file ?

Grt !

Rogue betekent schurk, rouge is Frans voor rood. Net zoals weird/wierd, wiener/weiner is het een spelfout.

oooops,
ik haddut vout geskrefun.
moet ntuuluk Rogue sijn..

bij mijn weten is die efm de enige ongeveer 1op1 copie.
hoewel ik denk dat als je gaat vergelijken zo ongeveer alle zaag/blok vco´tjes op dit ontwerp lijken.

alleen de expoconverter is speciaal bij de rogue, daarbij hebben ze net zolang met een 3046 zitten klooien dat je er maar een nodig hebt om 3 dingen (2 vco een vcf) aa te sturen.
maar de vco core, die dus de klank bepaald, is een rechttoe ontpwerp, en volgens mij niet van moog.
ik denk eerder een fabrieks applicatie die uitgewerkt is.
( chip fabrikanten geven bij het uitkomen van een nieuwe chip, in dit geval de opamp, bijna altijd een lijst met applicaties, ; schema´s wat je er allemaal mee kunt bouwen)

dit is trouwens een synth die je prima op veroboard kan bouwen.\\

:koffie:

Rogue betekent schurk, rouge is Frans voor rood. Net zoals weird/wierd, wiener/weiner is het een spelfout.

Ha ja, Wien bridge, Wein bridge....

Ik kan me er niet druk om maken, heb al andere stokpaardjes ;-)

Okido, via 'Rouge' gaat het me geen missing documenten opleveren ;-)
Opmerkelijk dat deze synth redelijk bekend is, service-doc ook al in tig smaken de lucht, maar nergens een F'Manual te bekennen...
Die van de MG-1 comes close, maar daar gaat het allang niet meer om :-)

Hi,

> ik haddut vout geskrefun. moet ntuuluk Rogue sijn..

No nitpicking intended, je snapt ;-)

'Vout'.... hadden we vroegen in de Taptoe/Okki niet ene Jaack van de fautsgreifers-klup ?
Is dat dus misschien de J. van Jaack ?! ;)

> bij mijn weten is die efm de enige ongeveer 1op1 copie.

Okido, dank je, goed te weten. Daar moet toch een print voor te scoren zijn. En anders is de component-opstelling al een beetje 'n vliegende start.

> zo ongeveer alle zaag/blok vco´tjes op dit ontwerp lijken.

't Blijft me inderdaad verbazen dat dit soort synthesizers
nog zoveel verscheidenheid kunnen geven. Dat moet ik anders zaeggen,
want met alle fratsen zijn de mogelijkheden natuurlijk vrij uitgebreid...
ik bedoel: dat het toch maar tof is dat dit soort circuits muzikale doeleinden te gebruiken zijn...
't Zijn tenslotte maar veredelde functiegeneratoren, of zeg ik nu iets ergs ?! :-)

> dit is trouwens een synth die je prima op veroboard kan bouwen.\\

Daar was ik al bang voor ! ;-) Ter zelfbescherming wilde ik eerst eens kijken of er een vlottere route was
via al (deels) beschikbare ge-etste PCBs maar 't is inderdaad een relatief beperkte hoeveelheid onderdelen,
zeker als ik aanvankelijk er een extern filter aanplak (tijd om de Oakley-versie van het ladder filter eens
wat meer signaal te laten zien).

> met een 3046 zitten klooien

Ja dat moet destijds wel een dure zijn geweest ;-)

Als het allemaal niks mocht kosten hadden ze de aan/uit-switch ook nog wel weg kunnen laten.
Die paneel-positie vraagt er trouwens om om voor wat zinnigers ingezet te worden.

Zo vraagt dit schema er natuurlijk om om elke oscillator gewoon een eigen waveform-keuze te geven
en zo zijn er nog wel wat toevoegingen te verzinnen die prima afbreuk kunnen doen aan de aantrekkelijke eenvoud van deze synth ;-)

Ik zal 'm ook eens vergelijken met het Taurus II schema, zien of het nu helemaal dezelfde core is of dat er
her & der wat waardes anders zijn. De lage F van de Rogue kan wat mij betreft wel wat lager, misschien
het ding meteen maar eens een octaaf lager inschieten.

Hoe zit het nu eigenlijk met de envelopes op de Rogue (& MG-1)? Is het zo dat de Decay-slider tegelijk
ook de Release bepaalt ? (net zoals op een MiniMoog zoals ik begreep)

Vraagje nog m.b.t. synth-specifieke componenten, wat zijn de handigste plaatsen om te shoppen ?
Ik weet de weg wat betreft gtr-FX-sites, zijn er die ook in synth-smaak ?
Ik zag al dat er in het Oosten een vervangings-set te krijgen was waarmee je meteen alle switches & sliders hebt,
maar een tips voor een handig adres voor tempco-weerstanden, modulatie-wielen, etc welkom.

Grtn !

Peter

oooops,

hoewel ik denk dat als je gaat vergelijken zo ongeveer alle zaag/blok vco´tjes op dit ontwerp lijken.

alleen de expoconverter is speciaal bij de rogue, daarbij hebben ze net zolang met een 3046 zitten klooien dat je er maar een nodig hebt om 3 dingen (2 vco een vcf) aa te sturen.
maar de vco core, die dus de klank bepaald, is een rechttoe ontpwerp, en volgens mij niet van moog.
( chip fabrikanten geven bij het uitkomen van een nieuwe chip, in dit geval de opamp, bijna altijd een lijst met applicaties, ; schema´s wat je er allemaal mee kunt bouwen)

oooops,

leuk leuk heb me mg1 verkocht [almost]
leuk project ga dat simple diikke bas soundje wel missen denkik

let the winter begin....en de pcb come in

:bekdicht::halleluja

leuk leuk heb me mg1 verkocht [almost]
leuk project ga dat simple diikke bas soundje wel missen denkik

let the winter begin....en de pcb come in

:bekdicht::halleluja

Awel + haha, die MG-1 machine is er nog maar wordt al gemist ?!?
Dan snel uit de verkoop ermede... toch ? :erm:

PCB... ja, als we nu met een hele klup waren konden we er werk van maken en een stapel Rogue-PCBs proberen te fabrieken... :-)

De service-doc van je MG-1 laat dan weer wel de printlayout zien, ik moet eens zien of die soms geschikt is als snelle start.

Awel + haha, die MG-1 machine is er nog maar wordt al gemist ?!?
Dan snel uit de verkoop ermede... toch ? :erm:

PCB... ja, als we nu met een hele klup waren konden we er werk van maken en een stapel Rogue-PCBs proberen te fabrieken... :-)

De service-doc van je MG-1 laat dan weer wel de printlayout zien, ik moet eens zien of die soms geschikt is als snelle start.

heb de mijne helemaal grondig moeten schoonmaken ,....van binne ist een egt simple synth met veel ruimte

de mg1 gaat weg vanwege ..cash nodig modulairtje [choices haha]

heb de mijne helemaal grondig moeten schoonmaken ,....van binne ist een egt simple synth met veel ruimte

de mg1 gaat weg vanwege ..cash nodig modulairtje [choices haha]

Oei, heeft die MG-1 soms ook die olie... teer-ramp van binnen ? ;{

Gruwelijke plaatjes gezien van Rogue-printen... dode vogels uiteraard veel erger dan wat switches & sliders onder de teer, maar toch....

Hebben je sliders het wel overleefd of heb je ze allemaal moeten vervangen ?

wel eens een printje zelf gemaakt?
de rogque is nou niet bepaald rocket science.

ik was trouwens ergens in de verte nog bezig met een upgrade voor de rogque, zal hem eens uit het stof trekken.
een van de upgrades was:
het dakje van de zaagtand verwijderen zodat ik er ook een tri en sinus van kan shapen.
dan gaat ie al een beetje op een mini lijken.

kut, nou hebbik het alweer fout geschreven..................
:mega:

wel eens een printje zelf gemaakt?
de rogque is nou niet bepaald rocket science.

Da's voor hobby weer even terug maar ja, heb gedaan. 'k Probeer sindsdien ready-made of designs 'in de buurt' te vinden en die dan aan te passen, want voordat ik het weet komt er weer 'electronica-via-CAD' aan te pas en dan is het alsof ik op m'n werk zit ;) Rare gedachte wellicht, maar zo zit het denk ik...

Maar vandaar dat ik nog wat aan het freewheelen & hardop aan het denken ben.

Tof trouwens de respons van iedereen hier, bedankt ! 8o

ik was trouwens ergens in de verte nog bezig met een upgrade voor de rogque, zal hem eens uit het stof trekken.
een van de upgrades was:
het dakje van de zaagtand verwijderen zodat ik er ook een tri en sinus van kan shapen.
dan gaat ie al een beetje op een mini lijken.

Feel free to uitbreiden this thread ! Leuk idee. Begrijp ik het goed dat je die dingen als een modifcatie van je eigen Rogue wilt doen ?

Ik zag dat die Rogue die door 'Oakley' in een 19" unit is gestopt ook wat tweaks heeft:

http://www.cykong.com/Synths/Moog%20Rogue%20%28Oakley%29/MoogRogue%28Oakley%29.htm

Kijk als we van dat grote lichtbruine ding hieronder nu eens een fraaie complete scan hadden dan was de kickstart een feit :D

Oakley%20Moog%20Rogue3.jpg

kut, nou hebbik het alweer fout geschreven..................

Ja inderdaad, het is cutoff-freq, geen kutoffzoiets 8)

Grt !

Peter

ik vind die oakley wel gelijk het allerlelijkste ding wat ik van ze gezien heb.
hebben zij geen pcb?

die rook,( zow, nu tenminste ghelemaal foeut geschreven), heeft z´n charme natuurlijk ook vanwege z´n opbouw (routing) en formaat.
ik vind persoonlijk de vco´s niet echt een interessant iets om na te maken,daarom wilde ik de mijne ook wat verbeteren.
het is een origineel, mag niets kosten ontwerp van moog, dus inclusief off the shelf , ze doen het wel, vco´s.
dat was de opzet van deze synth, een moog voor iedereen.
oma een moog, ik een moog, en nou wil mijn dochter ook al een moog.
kan dus voor een paar kwartjes een stuk beter.
ik zal morgen het schema eens doorspitten.

Hi,

Haja, 'MyFirstMook'(TM)

Lelijkste, als in een niet bij deze synth passende look ? Kan ik inkomen; de kast & lettering vind ik wel OK (alhoewel ander sfeertje - en dacht ik eerst dat er een Uli B.-box hergebruikt was ;-), maar dit soort knoppen zal ik nooit mooi gaan vinden.

Awel, ja, dit lijkt me een 'wan-off' door Tony A., maar wie weet heeft 'ie er nog documentatie van. Ik heb in het verleden wel es wat PCB-spullen van 'm gekocht, ik ga 'm es mailen.

Wat las ik nu, op de Voyager een knop die per oksellator traploos door de cholvformen morfffft...
dat is leuk...

... en passant zag ik dan ook nog dit:
http://www.till.com/articles/VariableSaw/index.html

Maar laat ik om een beetje kans op uiteindelijke afronding te houden eerst maar eens starten dichtbij 't origineel; aldoende duiken de modificaties wel op. Maar laat weten wat je bevindingen zijn, altijd interessant.

Grt !

ik vind persoonlijk de vco´s niet echt een interessant iets om na te maken,daarom wilde ik de mijne ook wat verbeteren.

Tips voor een toffere oscillator-set ?

Als er dan toch iets vanaf scratch gemaakt wordt kan het natuurlijk ook een ander design zijn.
Het gaat onvermijdelijk toch een niet-precies-het-origineel volgende mutatie worden.

How about die VCO's van de Prodigy ? Schematisch overeenkomsten.
Een webfilmpje wat de Rogue & Prodigy vergelijkt vond ik in het voordeel
van die laatste uitpakken.

Speaking of mutanten, zoals als dit is dus niet de bedoeling ! ;-)

http://4.bp.blogspot.com/_FMBJEkaC8Lw/SAQsiCmpi4I/AAAAAAAASUY/hknet92kK7Y/s1600-h/a9d3_1.JPG

http://2.bp.blogspot.com/_FMBJEkaC8Lw/SADrsNffBQI/AAAAAAAASIc/UPAl9_CmXgE/s1600-h/DSCF9793.jpg

volgens mij haalt oakley de print compleet uit een moogrook,
op de print staan de fadertjes en pots, en de instelpotjes
achter op de print lijkt erg op rogue

Yep, wie weet is dit een print die uit de originele kast is gehaald voordat
die tussenliggende mat raar ging doen ?

En ik heb in deze kleur ook nooit Oakley-printen gezien. Er is dus nog ergens een lege Rogue-kast ;)

Back