Hi,
> ik haddut vout geskrefun. moet ntuuluk Rogue sijn..
No nitpicking intended, je snapt ;-)
'Vout'.... hadden we vroegen in de Taptoe/Okki niet ene Jaack van de fautsgreifers-klup ?
Is dat dus misschien de J. van Jaack ?!
> bij mijn weten is die efm de enige ongeveer 1op1 copie.
Okido, dank je, goed te weten. Daar moet toch een print voor te scoren zijn. En anders is de component-opstelling al een beetje 'n vliegende start.
> zo ongeveer alle zaag/blok vco´tjes op dit ontwerp lijken.
't Blijft me inderdaad verbazen dat dit soort synthesizers
nog zoveel verscheidenheid kunnen geven. Dat moet ik anders zaeggen,
want met alle fratsen zijn de mogelijkheden natuurlijk vrij uitgebreid...
ik bedoel: dat het toch maar tof is dat dit soort circuits muzikale doeleinden te gebruiken zijn...
't Zijn tenslotte maar veredelde functiegeneratoren, of zeg ik nu iets ergs ?! :-)
> dit is trouwens een synth die je prima op veroboard kan bouwen.\\
Daar was ik al bang voor ! ;-) Ter zelfbescherming wilde ik eerst eens kijken of er een vlottere route was
via al (deels) beschikbare ge-etste PCBs maar 't is inderdaad een relatief beperkte hoeveelheid onderdelen,
zeker als ik aanvankelijk er een extern filter aanplak (tijd om de Oakley-versie van het ladder filter eens
wat meer signaal te laten zien).
> met een 3046 zitten klooien
Ja dat moet destijds wel een dure zijn geweest ;-)
Als het allemaal niks mocht kosten hadden ze de aan/uit-switch ook nog wel weg kunnen laten.
Die paneel-positie vraagt er trouwens om om voor wat zinnigers ingezet te worden.
Zo vraagt dit schema er natuurlijk om om elke oscillator gewoon een eigen waveform-keuze te geven
en zo zijn er nog wel wat toevoegingen te verzinnen die prima afbreuk kunnen doen aan de aantrekkelijke eenvoud van deze synth ;-)
Ik zal 'm ook eens vergelijken met het Taurus II schema, zien of het nu helemaal dezelfde core is of dat er
her & der wat waardes anders zijn. De lage F van de Rogue kan wat mij betreft wel wat lager, misschien
het ding meteen maar eens een octaaf lager inschieten.
Hoe zit het nu eigenlijk met de envelopes op de Rogue (& MG-1)? Is het zo dat de Decay-slider tegelijk
ook de Release bepaalt ? (net zoals op een MiniMoog zoals ik begreep)
Vraagje nog m.b.t. synth-specifieke componenten, wat zijn de handigste plaatsen om te shoppen ?
Ik weet de weg wat betreft gtr-FX-sites, zijn er die ook in synth-smaak ?
Ik zag al dat er in het Oosten een vervangings-set te krijgen was waarmee je meteen alle switches & sliders hebt,
maar een tips voor een handig adres voor tempco-weerstanden, modulatie-wielen, etc welkom.
Grtn !
Peter
oooops,
ik haddut vout geskrefun.
moet ntuuluk Rogue sijn..
bij mijn weten is die efm de enige ongeveer 1op1 copie.
hoewel ik denk dat als je gaat vergelijken zo ongeveer alle zaag/blok vco´tjes op dit ontwerp lijken.
alleen de expoconverter is speciaal bij de rogue, daarbij hebben ze net zolang met een 3046 zitten klooien dat je er maar een nodig hebt om 3 dingen (2 vco een vcf) aa te sturen.
maar de vco core, die dus de klank bepaald, is een rechttoe ontpwerp, en volgens mij niet van moog.
ik denk eerder een fabrieks applicatie die uitgewerkt is.
( chip fabrikanten geven bij het uitkomen van een nieuwe chip, in dit geval de opamp, bijna altijd een lijst met applicaties, ; schema´s wat je er allemaal mee kunt bouwen)
dit is trouwens een synth die je prima op veroboard kan bouwen.\\