Wisselende tonen (noten) vs statische Eq

Jayce

Niet-Betalend Lid
Dit is meer een gekke gedachtekronkel dan een probleem oid, dus ik hoop dat het hier op zijn plek is:

Ik zat weer eens wat te lezen over verschillende EQ ontwerpen, en de toepassing van EQ, toen ik realiseerde dat ik de toepassing EQ als een statisch iets zie. Dit terwijl het te bewerken geluid toch van toonhoogte wisseld (behalve natuurlijk de meeste drums/percussiel). Als ik de hoge frequenties van een lead synth zou willen veranderen, zouden deze bij hoge noten hoger moeten liggen dan bij lage noten toch? Maar in de praktijk stel je de EQ in voor een kanaal (en dus gehele performance), en varieert deze niet per noot.

Ik heb dit nooit als probleem ervaren, maar het is wel een interessant onderwerp naar mijn mening - en toch heb ik hier verder nooit iets over gelezen.

Zijn er EQ plugins die een soort keyboard follow hebben? Lijkt me leuk om verschil te horen (dat je bijv een lage c als basis neemt, eq toepast, en vervolgens dit relatief aan toonhoogte wordt toegepast over de overige noten)

Misschien moet ik toch eens minderen met de koffie :koffie:

Wat jij wilt is een soort EQ-synthese, maar daar gebruik je EQ niet voor.
EQ gebruik je voor de onderlinge afstemming van frequenties en die afstemming heb je niet nodig als je een bas en een hi-hat hebt: die zitten niet in elkaar frequentiebereik.
Pas als je geluiden hebt die qua toonhoogte (en dus frequenties) in elkaars buurt komen, wil je wat doen aan één van beide.

(Ik kan het verhaal nog langer maken, maar dat gaan anderen hieronder vast toch al doen ;) )

@AxiMaxi: Bedankt voor de reactie, maar ik weet hoe EQ doorgaans wordt gebruikt. Wat jij schetst is inderdaad hoe we het tijdens het mixen toepassen, maar daar heb ik absoluut geen vragen over. :)

Ik heb het in de eerste plaats over de interessante tegenstrijdigheid dat ons brongeluid van frequentie (toonhoogte) wisselt, en wij EQ eigenlijk voor een gemiddelde (de gehele tijdsduur van een nummer) hiervan toepassen. In de tweede plaats vind ik de theoretische toepassing van een dynamisch EQ (of EQ synthese, als je het zo wilt noemen) interessant vanuit een creatief oogpunt: bijvoorbeeld dat het hoog wegfilteren een evenredig effect heeft op lage tonen als hoge tonen.

Ik kan je er helaas geen antwoord op geven omdat ik alleen met hardware werk en dus niets weet van plugins, maar op zich vind ik je gedachtekronkel niet zo gek. Mijn ervaring is echter dat, als er in een bepaalde partij storende of overheersende frequenties optreden, dit meestal is bij 1 of 2 noten (bijvoorbeeld bij een bassline). In deze gevallen voldoet een statische eq natuurlijk prima. Hetzelfde geldt eigenlijk als er sprake is van twee partijen die elkaar qua frequenties "in de weg zitten" en je dit wilt oplossen met eq.

Ik denk eerlijk gezegd dat als het probleem zich voordoet over het hele bereik van de gespeelde partij, dat je het dan het beste kunt oplossen vanuit je synth zelf (door bijvoorbeeld je patch/geluid aan te passen of een ander geluid te kiezen). Voor zover ik weet bestaan dynamische eq's wel (ook in hardware uitvoering), maar deze reageren op volume en niet op bepaalde frequenties of keyboard positie. Nogmaals, ik kan me vergissen want ik ken die markt niet. Sidechain compressen werkt natuurlijk ook niet zoals jij het wil in dit geval, omdat dit weliswaar frequentieafhankelijk is, maar ingrijpt op het totaalvolume (alle frequenties).

@Hooihuis. het is zoals ik al zei ook geen probleem, maar meer een creatieve toepassing van EQ (in theorie) die ik nog niet ben tegengekomen. Ik zie het ook meer als uitbreiding op de individuele synthese / geluidsbewerking.

EQ met keyboardtracking, dus, zeg maar?
Dan moet je het geen tegenstrijdigheid noemen.

EQ met keyboardtracking, dus, zeg maar?
Dan moet je het geen tegenstrijdigheid noemen.

Dat bedoelde ik idd met "EQ plugins die een soort keyboard follow hebben" in mijn eerste post.:D
De tegenstijdigheid (inderdaad misschien niet het juiste woord) ging om het verschil tussen de dynamiek van het brongeluid en de statische EQ toepassing. Mijn excuses als ik het verkeerd verwoord heb. Het gaat hier dus om een een out-of-the-box gedachte, en creatieve toepassing op individuele geluiden - en in eerste instantie niet zo zeer om de toepassing hiervan voor het mixen.

Als ik de hoge frequenties van een lead synth zou willen veranderen, zouden deze bij hoge noten hoger moeten liggen dan bij lage noten toch? Maar in de praktijk stel je de EQ in voor een kanaal (en dus gehele performance), en varieert deze niet per noot.
Als ik dit lees, krijg ik het idee dat je niet helemaal begrijpt wat normaal een EQ doet.
Bij lage noten, tonen liever, is de grondtoon de meest hoorbare. Daarnaast is er een aantal harmonischen die hogere frequenties hebben. Deze filter je er dan uit, als je de hoge frequentie's weg zou filteren. Het geluid klinkt dan doffer.
Zou je de onderkant, de lage frequenties wegfilteren, krijg je een droger geluid.
Is dat iets dat je ermee wil bereiken?

het bestaat gewoon al :
een vc LPF, een vcHPF , een vcBPF, en zelfs ( oa van de roland modulairs sytem100m dacht ik en misschien ook wel van doepfer) een vc parametrische eq.
gebruik als controlvoltage , je keyboard , gebruik eventueel meerdere vcBPF en je hebt wat je vraagt.
meestal heb je aan 1 genoeg en meestal is dat ook nog een vcLPF, tja zo werkt dat in de praktijk, simpeler dan we ons soms voorstellen.

de statische eq's gebruiken we meestal niet voor sounddesign in striktere zin, maar eerder om te zorgen dat geluiden een plaatsje tussen andere geluiden krijgen en elkaar niet in de weg zitten. dat zou erg lastig worden als alle geluiden in de mix bij voortduring allemaal veranderen, klinkt erg onrustig.
daarom is het meestal handiger ze geoown statisch een beetje te verdelen in het frequentiespectrum.
natuurlijk kun je ook bv een solo van klank veranderen dmv automatisering in je daw, geen probleem

Grappig! liep de laatste weken met precies hetzelfde in m'n hoofd.. wat als.. :)

Los van het nut ervan, bestaat zo'n filter natuurlijk al.. een BP (of notch) filter met keyboard tracking aan. Als je die mee laat lopen met je synthlijn heb je zo'n beetje bereikt wat je wilt.

Het eerste probleem wat zich denk ik voordoet, is dat je brongeluid zelf deels statisch/dynamisch is.
Denk bijv. aan de opbouw van een FM geluid uit een DX7... voor een klankkleur kan je een operator statisch/fixed instellen, terwijl de andere operator wel mee beweegt met het klavier.

Zo geldt dat volgens mij ook voor echte instrumenten, de klankkleur (zoals gitaar-kast) blijft redelijk constant terwijl de gespeelde noten varieren; daar kom je met een dynamisch EQ mee in de problemen.

Toch zie ik er zeker ook wél nuttige toepassingen voor.

alles lekker vocoderen , lijkt ook wel wat op de richting die topicstarter bedoelt

Dit lijkt me wel een mooie EQ : http://www.voxengo.com/product/glisseq/

Is een dynamische EQ alleen eentje die de 'transients' volgt ipv de frequentie zoals je aangaf. Toch een leuke plugin mss.

Bedenk me dat een keyboard-follow EQ, zeker op meerdere banden tegelijk, mss toch een beetje vreemd gaat klinken.. alsof iemand met een notch-filter zit te spelen ofzo (blijf wel nieuwsgierig hoe het dan precies zal klinken)

Het is een interessante gedachtenkronkel.
Ik heb hem zelf ook eens gehad en kwam toen op het volgende:

EQ als onderdeel van het instrument (filter/vocoder enz enz) kan mee veranderen.
Je kan EQ ook zien als onderdeel van de omgeving van het instrument (de ruimte, andere instrumenten enz.)
De omgeving verandert niet als je een andere toon op je instrument speelt dus moet de EQ ook niet mee veranderen.

Dit is natuurlijk veeeeel te kort door de bocht, maar ik vond het wel een zinnige aanvulling op deze thread.

och als we toch eens gek gaan doen, ben nu bezig met uitgang ringmod weer terug op de vcofreq van 1 van de oscillatoren, maar da's inderdaad een beetje offtopic

Als ik dit lees, krijg ik het idee dat je niet helemaal begrijpt wat normaal een EQ doet.
Bij lage noten, tonen liever, is de grondtoon de meest hoorbare. Daarnaast is er een aantal harmonischen die hogere frequenties hebben. Deze filter je er dan uit, als je de hoge frequentie's weg zou filteren. Het geluid klinkt dan doffer.
Zou je de onderkant, de lage frequenties wegfilteren, krijg je een droger geluid.
Is dat iets dat je ermee wil bereiken?

@Ursamajor; Dank je voor je reactie! Laat ik voorop stellen dat ik niet een specifieke toepassing voor ogen heb, en het zoals ik aangaf meer om een creatief experiment gaat. Daarnaast begrijp ik wat een EQ normaal doet - ik heb redelijk wat theorie tot mij genomen in de loop der jaren, en zeker de nodige praktijk ervaring. Echter geeft je uitleg over grondtonen en harmonischen wel enig inzicht in het basis principe waar ik op doel. :okdan:

Als je hogere frequenties in de EQ op een kanaal enigzins afzwakt, en je stuurt hier een hoge noot en lage noot doorheen (piano, synth etc maakt niet uit), dan zal bij de hoge noot de grondtoon meer worden aangetast dan bij de lage noot (waarbij enkel de bovenste harmonischen bijv worden aangetast).

Mijn dynamische EQ gedachte zou dus enigzins controle geven over de harmonischen, evenredig aan de toonhoogte/noot. Dit is dus een wezelijk andere toepassing idd dan normaal EQ gebruik.

Ik krijg nu inmiddels ook de overige reacties te zien (cache probleem oid?). Grappig mijn gedachte vond zijn oorsprong bij de EQ op een mixer, maar inderdaad is een filter(=eq natuurlijk) aan keyboard tracking ongeveer wat ik bedoelde :D waarschijnlijk zal ik met een combinatie van filters aan het werk moeten gaan dan. Mijn oorspronkelijke interesse was de eq instellingen zoals op een mixer, icm keyboartracking ipv alleen lp hp of bp - ik denk zoals Sander02 ook beschrijft!

Realistisch geluid is verder niet echt een doel voor mij :)Heeft iemand hier al iets dergelijks gedaan?

Kan natuurlijk goed zijn dat het resultaat vervolgens nauwelijks hoorbaar is!

lijkt ook een beetje op de morphing filters van bv de emu samplers ( oeaaheeh etc )

Bedenk me net wat evt wel een leuke toepassing zou zijn.. met een "key-follow EQ/filter" kan je ook tonaliteit aanbrengen in geluiden die a-tonaal zijn.

Je kan bijv. ruisachtige geluiden -of een beat- die op de achtergrond zitten, enigzins mee laten doen met de melodie. Als je die geluiden door je "key-follow EQ/filter" gooit waarbij één of meerdere banden (in octaaf / kwinten gestemd) met een nauwe Q/band met de melodie meegaan.

Zoiets lijkt me wel grappig.. en idd dat neigt eigenlijk al aardig in de richting een vocal filter

Back