Hulp benodigd: paraphonic patch op Clavia G2 ??

Sander02

Gepokt en gemazeld
Hoi, ik wil graag het Synthgeluid maken uit "Have a Cigar" van Pink Floyd, voor een optreden december dit jaar.

Het is -om te horen- een oersimpel geluid, ik dacht dat doe ik wel even op de Clavia G2X waar ik best wel lang mee werk.
Tot mijn verbazing krijg ik het gewoon niet voor elkaar :D of eigenlijk, half voor elkaar.

Ik denk te horen dat de synthsound een paraphonische patch is, alsin: Als Richard Wright 1 toets indrukt hoor ik Unison (zeg, 2 oscs), als hij 2 toetsen indrukt hoor ik polyfonie van 2 noten.
Kortom, zoiets als een patch op een Korg Monopoly in "unison/share" mode.
Google geeft aan dat hij een Minimoog gebruikt bij dit nummer, ik vermoed dat het Studio album gelayered is opgenomen.. dan is het geen paraphony.

Dat neemt niet weg, hoe Richard het ook gedaan heeft, dat een dergelijke patch toch moeten lukken op zo'n beest van een G2X ??

Wat gaat er goed:
- De Patch staat op "Mono"
- Ik heb 2 oscillatoren, met elk hun Envelope en filter
- Ik heb 2 Mono Key modules: Een op LOW-Note naar Pitch van Osc1, de ander op HIGH-Note naar Pitch van Osc2
1790330313233.png

In principe werkt het, ik druk 1 key in en krijg Unison, bij 2 keys heb ik 2-note 'polyfonie'

Wat gaat er mis:
- Zodra ik de 2 toetsen loslaat, floeptie gelijk terug naar Unison. Ik heb op de Amp Envelope de Release hoog staan, om z.s.m. mijn handen vrij te hebben. Want met m'n linkerhand, speel ik ook nog de Wurlitzer op een Nord Stage :P Ik wil dat ze netjes Releasen in de 2 Note Polyfonie, maar dat gebeurt helaas niet.
- Het klinkt heel Glitchy, het geluid is instabiel.
- Als ik Glide modules toevoeg (die is nodig bij Have a Cigar!) dan is de pitch instabiel bij het loslaten van de keys

Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Thoughts welcome! :)

Wat heb ik al geprobeerd:
- Track & Hold module
- Combinatie met Logic Inverters

Niets levert een Glitch-vrije oplossing op helaas, het wiebelt, hikt en krijgt ook nog vertraging door de Logic modules :(

Work-around: Ik kan terugvallen op een split.. 1 Patch voor de 2-note stukken, en 1 Patch voor de Unison. Maar dit brengt bij Live optreden (en het feit dat ik ook Wurlitzer speel) wel complexiteit mee.
Of, ik accepteer een heel dun geluid bij de Unison parts... en je weet, de G2X klinkt al niet als de dikste, dat is echt heel dun lol

Laatst gewijzigd:
Back