Waldorf en Acces: Zelfde fabrikant ?

Niels

Ouwe rot
Ik ben in het bezit van een Micro Q en een Acces Virus A. Veel presets van deze 2 bakken dragen dezelfde naam. Nou is dat voor een moog bas ofzo wel begrijpelijk, maar veel andere patches met veel exotischer namen komen dus ook overeen.

Qua klank zijn de 2 erg aan elkaar verwant. De filters van beide synths klinken wel totaal anders, maar als je niet al te extreme settings gebruikt voor de filters gebruikt lijken de 2 synths qua klank toch wel veel op elkaar.

Verder heb ik het idee dat de extra golfvormen in de Virus ook voorkomen in de wavetables van de Micro Q.

Die gelijknamige patches klinken echt nagenoeg hetzelfde, hetgeen mij aan het denken zet. Weet iemand toevallig of Acces synths en Waldorf synths door dezelfde fabrikant gemaakt worden ?

Als dit zo blijkt te zijn, zouden de 2 beestjes dan gedeeltelijk van dezelfde algorithmen gebruik maken, waardoor ze toch wel wat van elkaar weg hebben ?

Misschien zie ik wel spoken, maar volgens mij hebben ze wel iets met elkaar te maken...

Dus vertel, wie weet meer ?

Voor zover ik weet zijn Walforf en Access 2 verschillende bedrijven. Kan dat met die presets niets iets te maken hebben met de sounddesigners die de geluiden gemaakt hebben? Zelfde personen misschien?

Ik had inderdaad ook al die richting op gedacht. Maar voor zover ik weet heeft Rob (helaas) alleen soundsets gemaakt voor de Waldorf Pulse, en niet de (micro)Q.

Het kan misschien hier aan liggen : http://www.tsi-gmbh.de/

Toen ik ooit aan 't kijken was voor een vee-aatje en de Access Virus rack en de Waldorf Micro Q tot de keuzes behoorden mailde ik eens een stukje tekst naar de gasten van Access. Wie gaf er antwoord? Niemand anders dan Joerg Huettner. Die toevallig ook bij Waldorf zit.

Ik weet niet hoe 't zit met de geluiden van beide machines. Ik vind de presets van de Virus toch wat "analoger" dan die van Waldorf, die wat meer de experimentele/industriele kant uitgaan. Ze focussen zich een beetje op andere stijlen.

Maar ik zou graag een Virus willen :).

Ik heb Waldorf wel eens gemaild met de vraag of ze wat folders wilde opsturen van hun synths - voor mijn bescheiden foldercollectie :D - en toen kreeg ik uiteindelijk een envelop van (ik dacht) TSI met folders van Waldorf en Access. Ik heb er totaal geen verstand van, maar zou het niet mogelijk zijn dat TSI deze bedrijven financieert of iets dergelijks en dat ze daarom bepaalde medewerkers(/technologie/onderdelen/fabrieken???) gezamelijk delen om kosten te drukken of iets dergelijks?

Nogmaals dit is *puur* speculatie van mijn kant hoor...

Off-topic: Zat Quasimidi destijds ook niet bij TSI? Blijf het jammer vinden dat zij out-of-bussiness zijn geraakt...

Origineel geplaatst door ironfreq
maar zou het niet mogelijk zijn dat TSI deze bedrijven financieert of iets dergelijks en dat ze daarom bepaalde medewerkers(/technologie/onderdelen/fabrieken???) gezamelijk delen om kosten te drukken of iets dergelijks?

Ik denk dat TSI de distributie voor deze fabrikanten verzorgd. De fabrikanten zoals Access en Waldorf zijn niet van gelijke omvang zoals bv een Yamaha of Roland om zelf de distributie te regelen. Als 'kleine fabrikant' is het dus goedkoper en makkelijker om dit soort dingen uit te besteden.

Back