zelfgemaakte basstraps

nielsderckx

chaoz please...
afgelopen zaterdag in elkaar gezet, tien stuks basstraps/breedband absorbers.

Ik ben absoluut geen handig persoon ( i'm more of a thinker :geslaagd:)
maar ik vind het resultaat niet al te slecht, ga ze vanavond in de studio plaatsen, fotos daarvan volgen.

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    53,7 KB · Bekeken: 151
  • 2.jpg
    2.jpg
    62,3 KB · Bekeken: 98
  • 3.jpg
    3.jpg
    64,7 KB · Bekeken: 100
  • 4.jpg
    4.jpg
    59,9 KB · Bekeken: 103
  • 5.jpg
    5.jpg
    76,9 KB · Bekeken: 104
en de laatste!

Attachments

• 6_.jpg
    6_.jpg
    140,9 KB · Bekeken: 91
  • 7.jpg
    7.jpg
    112,8 KB · Bekeken: 124
  • 8.jpg
    8.jpg
    55,3 KB · Bekeken: 102
Netjes! Nog enige toelichting misschien mbt gebruikte onderdelen ?? (bijv. die klemmen die je gebruikt om het wol vast te zetten in plaatje 3 )

oh ja tuurlijk:

ik heb in totaal 8 traps van elk 1.2x0.6 meter gemaakt

opbouw:
-mdf plaat
-lijm+bevestiginspinnen
-rockwool (10 cm dik, densiteit 70 kg/m³)
-Stof er om heen, aan de achterzijde vastgelijmd en geniet. (in het stof zit een beetje "stretch" zodat het netjes aansluit, en dit ook blijft doen als het goed is)

ik heb in elke trap 4 ringetjes gemaakt tbv ophanging, een gedeelte "hang" ik zo in de hoeken van de ruimte, en 1 of 2 komen aan het plafond te hangen. ik ga dus haakjes in de muren en plafonds bevestigen waar ik de traps middels kettinkjes aanhang/opspan, kettinkes met een kleine schakel zodat ik deze als stelmogelijkheid kan gebruiken. Op deze manier doe ik zo min mogelijk "definitieve" aanpassingen aan de ruimte en kan ik de traps makkelijk mee verhuizen over een tijdje.

de "pinnetjes" heb ik via een relatie van het werk, deze lijken op bijgaande afbeelding, alleen is het pinnetje dan een soort van metalen stripje dat je om kunt buigen als het bevestiginsplaatje erop geschoven zit. De pinnetjes zijn middels schroef en lijm verbining op het hout aangebracht.

materaal heeft in totaal zon € 140,- gekost, lijkt me heel netjes voor 8 traps :yamaha:

Attachments

• untitled.bmp
    317,3 KB · Bekeken: 132
Was het niet mooier geweest als je er ook nog een rand omheen had gemaakt met hout.
Dan werd het doek niet zo bol met het strak spannen. En je plet de lucht niet uit de isolatie.
Wel een hele mooie kleur stof! Mijn complimenten!

jup, daar heb je helemaal gelijk in! Alleen was het een beetje een trial en error verhaal. De rockwool die ik heb gebruikt is heel "vast" en zou in theorie niet vervormen door het omtrekken van de stof. Dus dan zou het vanzelf al vrij strak zijn.

in de praktijk bleek dat de randen van de rockwool platen iets "zachter" reageren dan daar waar de platen meer volume hebben (midden) dus te randen worden daardoor toch iets afgerond, lijkt nu meer op een kussen zeg maar.

Dus dat weten we voor de volgende keer! ik zou voor het oog als nog een lijst/kader/bak eromheen kunnen maken.

Maar ik ga ze eerst zo even ophangen, ben nl erg benieuwd naar het akoestisch resultaat (en daar gaat het uitendelijk toch om)

Ja je hebt gelijk, maar ik ga/kan het stof nu niet meer los halen. Dus dat is een les voor de volgende keer inderdaad!

Nu vanavond maar eens ophangen die hap!

Zien dr strak uit.
Ik ben benieuwd hoe straks het akoestische resultaat is. Ze lijken me voor een bass trap wat dun maar tis maar net hoeveel je moet corrigeren natuurlijk.

Post als je wilt ook een foto als je ze hebt opgehangen.
:okdan:

ik heb eigenlijk geen idee hoe het stof heet!.., ben naar een locale stoffenwinkel gegaan. heb gezocht naar soepele dunne stof met stretch, voldoende open voor doorlating geluid, voldoende gesloten voor binnenhouden rokwool vezels/stof. Beetje op gevoel (en prijs :)) afgegaan ..

Ik heb e.e.a. laten bekijken door iemand van Rockwool, op basis van mijn studio-layout (zie ook mijn draad aangaande "plaatsen monitoren". Deze persoon heeft dat intern opgenomen met de speciale afdeling hiervoor (akoestiek), en daaruit kwam dit materiaal en deze dikte (10 cm) uit voort, dus ik ga er van uit dat het goed/voldoende is!?

oh, en voor de oplettende luisteraar, ik heb het in mijn eerste post over 10 stuks, en later over 8, maar het zijn er dus 8 geworden uiteindelijk ivm een klein tekort aan materiaal :)

Zie ik het goed en heb je een achterplaat ook van mdf ? de makkelijkste manier (en beste heb ik me laten vertellen) is om gewoon een frame te bouwen en daar de Rockwool in te klemmen...dan de traps op een afstandje van de muur ophangen...zo heb ik ze ook gemaakt...

Maar ziet er verder netjes uit hoor...

ja zo had ik het ook altijd begrepen, maar zo zou het in mijn situatie moeten voldoen volgens de mensen die er voor door gestudeerd hebben.
Wellicht dat het mdf wat dunner had mogen zijn ( ivm de theorie dat de plaat mee trilt en zo het geluid "opvangt" en afdraagd aan de isolatie (ofzoiets), of geperforeerd voor doorlaat geluid.

Mocht ik niet voldoende tevreden zijn over het resultaat, dan heb ik altijd nog de optie om aan de achter zijde (mbv van bijv een "zevengatenboor" oid) een gaten-patroon te maken, dan is het principe meer gelijk aan een open kader...

een plaat dik 10 cm met een densiteit van 70 kg gebruikt, de precieze naam staat op de verpakking, zal vanavond even kijken.

en die heb ik bij Rockwool vandaan :)

Ziet er goed uit ! Ik heb zelf ook nog 12 platen steenwol liggen waar ik een frame voor wil maken en bespannen met doek.

Mag ik vragen wat voor lijm je hebt gebruikt?

Ziet er netjes uit! Ben benieuwd hoe in welke mate je ruimte straks beter zal klinken :okdan:

kritisch puntje vanuit m`n eigen interesse:
Ik vraag me alleen af of het niet beter was geweest om er geen MDF plaat achter te hebben. Voor zover ik me erin verdiept heb, heb ik begrepen dat je de losse platen (zonder MDF) een stuk van de muur kunt hangen, zodat lagere frequenties gedempt kunnen worden. (hoe verder van de muur, hoe lager de frequentie die gedempt kan worden ivm golflengte). Nu lijkt het erop alsof dit effect teniet wordt gedaan doordat de houten plaat het geluid terugkaatst en je eigenlijk het effect hebt alsof ze direct op de muur geplaatst zijn.

Back