UAD -vs- Roland Space Echo

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
In de chatroom hebben we gesproken over een UAD -vs- Roland Space Echo vergelijking.
Net zoiets als eerder is gedaan met de EMT plate 140.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115859

Ik heb stereo files gemaakt met links het droge signaal en rechts 100% wet signaal.
Ik heb een RE301 gebruikt omdat ik mijn RE201 aan iemand heb uitgeleend.
De RE301 klinkt (afgezien van de extra mogelijkheden) identiek aan de RE201.

De eerste is een gitaar met lange tonen.
De spring reverb staat uit. De EQ in het midden en je hoor 1 enkele kop.
(het is een mp3 omdat hij anders te groot zou zijn voor synthforum)

Attachments

• Guitar-legato-Delay.mp3
    416,3 KB · Bekeken: 153
Tweede file:

Gitaar staccato gespeeld.
Zelfde delay settings als de vorige file:

Attachments

• Guitar-staccato-Delay.mp3
    675,1 KB · Bekeken: 155
Derde file:

Klarinet met delay en reverb tegelijk aan:
(kort bestandje dus kon in wav blijven bestaan).

Attachments

• Klarinet-Delay-Reverb.wav
    2,1 MB · Bekeken: 188
Vierde file:

Ook weer klarinet, deze keer met enkel spring reverb.
Geen delay.

Attachments

• Klarinet-Reverb.wav
    2,5 MB · Bekeken: 191
KorgKonijn gaat deze files door de UAD space echo trekken.
Ik zal ik de toekomst nog wat dingen doen met synths of drumdoosjes.

misschien ook met wat losse drum geluiden proberen ofzo... ik vind vooral de reverb echt niet goed uitkomen in de geluidsvoorbeelden, je hoort bijna niks van de karakteristieke klank van de 201 het klinkt allemaal zo netjes. Ook de delays eerlijk gezegd. :(

Ik ga de samples ook door een paar eff x halen en vergelijken. Als ze kunnen concurreren dan post ik deze ook even

misschien ook met wat losse drum geluiden proberen ofzo... ik vind vooral de reverb echt niet goed uitkomen in de geluidsvoorbeelden, je hoort bijna niks van de karakteristieke klank van de 201 het klinkt allemaal zo netjes. Ook de delays eerlijk gezegd. :(

Ik heb expres niet lopen freaken met de machine omdat het vergelijken dan erg lastig gaat worden.
Uiteraard maak ik met alle plezier een uitgebreide psychedelica/freak file bij wijze van showoff :D

Sterker nog....ik heb spontaan zin om dat NU te gaan maken :D

Ow, wat klinkt zo'n gitaar toch lekker door zo'n space echo zeg! Geweldig! Ik vind de reverb ook niet zo lekker doorkomen, in tegenstelling tot de delay. Misschien leuk om tóch even wat met die chorus te laten horen, dan weet een ieder die de re-301 niet heeft wat hij/zij mist:D

Laatst gewijzigd:
Ik heb expres niet lopen freaken met de machine omdat het vergelijken dan erg lastig gaat worden.
Uiteraard maak ik met alle plezier een uitgebreide psychedelica/freak file bij wijze van showoff :D

Sterker nog....ik heb spontaan zin om dat NU te gaan maken :D

Is het nog wat geworden? :D

Het gaat ook niet zozeer om het freaken, als je een klarinet neemt heb je maar een klein gedeelte van het geluidsspectrum (de grondtoon + oneven boventonen, bij wijze van spreken) en omdat je lange tonen speelt hoor je de pure galm minder goed.
Als je een snare drum zou pakken zit daar een flinke ruis component in, waardoor je een breder deel van het spectrum in de galmstaart betrekt, en omdat het een kort geluid is kan je daarna naar de galm alleen luisteren. Dan zou je in principe een betere vergelijking moeten kunnen maken.

Back