Synth rechtstreeks aangesloten op soundcard, opname begint een fractie later?

Hoi,

Ik heb een synth (Yamaha AN1X) rechtstreeks aangesloten op mijn Echo Audiofire4, zowel de midi in/out als audio out (jack).

Als ik vervolgens iets speel op de synth, dan hoor ik hem direct over mijn speakers, zonder enige vertraging. Als in Cubase 4 opstart en het midi kanaal selecteer van de AN1X en een midi file afspeel (zie bijlage) dan loopt dit ook perfect zonder vertraging, mits ik in mijn Audiofire4 control panel de inputs aan heb staan.

Als ik vervolgens de midi file afspeel in Cubase en tegelijkertijd een audio spoor opneem van deze sequence via de Yamaha dan begint het opnemen net een fractie later (zie screenshot).

Wat kan hier aan de hand zijn?
Alvast bedankt!

Attachments

• audio.mp3
    185,2 KB · Bekeken: 86
  • midi.mid
    216 bytes · Bekeken: 87
  • screenshot_audio.JPG
    screenshot_audio.JPG
    154,8 KB · Bekeken: 117
En hoe staat de midi-echo op je track ? Of probeer anders eens zonder de midi in van de ANX te connecteren. Het kan ook een midiloop gedoe zijn ...

dan staat midi delay aan, het namelijk alleen maar latency of midi delay zijn
heb je geen latency compensation in je DAW?

Buiten de ander reeds aangegeven oorzaken (die directer met je probleem te maken hebben) nog dit :
De release velocity van elke noot in je sequence is 64, dat kan in uitzonderlijke gevallen (anx1 ?).
Als je anx1 daar echter niet op voorzien is kun je onvoorspelbare 'neven/nichten-effecten' krijgen (normaal is die release velocity 0 of toch variabel).
Toch ook dan zou het raar maar niet onmogelijk, zo'n tijdsvertraging kunnen veroorzaken (midi-buffer die voordien niet leeggemaakt werd).
Om zeker te zijn zet al die release velocity waarden eens op 0.

Als je met Cubase werkt, kun je dit oplossen door in je Device Setup onder VST Audio System bij de Advanced Options de functie Adjust for Record Latency aan te klikken, en eronder het aantal samples Record Shift in te stellen
(je buffer setting, verwacht ik, maar dan andersom. dus als je 96 samples buffer hebt in je driver, dan hier -96 instellen). Gewoon even testen of dit werkt. Hoe je dit veld exact in moet stellen, kon ik zo snel niet vinden in de Getting Started, en in de andere handleiding staat het sowieso niet.

Back