Roland sh /juno/jx ???

R-ond

Gepokt en gemazeld
overleden lid
ff een paar vragen voor de roland freaks onder ons
[ik was nooit zo,n fan van R. ]
hierkwam ik achter omdat ik al veel heb gehad , en het allemaal weer heb verkocht,
en van de meeste dingen nirt eens spijt ,omdat ik er weer [dacht ik]
FAtturu spullen voor terug kocht ,
mc202/sh101, juno 1062x, tb 303 en syst100 101+104,
waar ik wel weer spijt van heb , tja geld he ,..

ff de vraag ; omdat ik nu een jx8p + programmer de pg800 heb gekocht [
waar ik trouwens erg tevreden over ben ,....
is mn vraag over de jx synths ,is de jx nou een hybride juno
of een opvolger van de jupiter
- ik geloof dat dat de bedoeling was van roland ,..
want eerst had je sh synths bekende sh101/sh1/mc202 ; dezelfde structuur
allemaal 1osc vco, vca, vcf, lfo en klaar met je sound
toen had je de junos 6/60/106
allemaal dezelfde structuur asl de sh synths
alleen de vcos werden dco [en de 106 kreeg midi ]
dus je hebt met een juno eigenlijk 6 x een sh 1 vco synth
juno 60/106= sh synth met 6x dco met geheugens
mee eens ,....?.niet,.... lees opnieuw !!!
zoja dan gaan we verder,
toen was er de vraag om 2 osc.
en er kwam een jupiter op de markt [of die was eral ,ik weet niet precies war er eerder was !]
2osc geheugens vcos jaja,.....en midi althans de juup 6
[volgens mij is dit de synth die het eerst communiceerde met de prophet 600, dmv midi ]
iid geval de jx synths ,jx3p/8pen jx 10 ook de mks 70 kwamen na de juupies en de junos

waren het nou verbeterde juupies ?meer geheugen ,betere midi-implementatie
ik bedoel de jx8p scheurt meer ,naar mijn mening, dan een juno [oftie nou ...FATTUR is dan een juup?]
door de 2 dco s die ook nog gesynced kunnen worden [osc-sync wat trouwens ook op de juupies zit]

de jx10 is 2x een jx8p,
12 voices x 2 dco,s ,erg breed
dat weer in unison ,whoooOOO, onder een toets 24 oscillators ,yeahhhh

welke synth kan dat nog meer ,.......[oberheim matrix 12 ]
mijn point is dus ; waar ligt de jx eigenlijk ????
tis geen upgrade-juno
maar ook net geen juup,

ff een linkje voor degene die dus een jx8p en gen programmer [jammer joh] hehe...]
http://machines.hyperreal.org/categories/software/DOS/pcjx8p23.txt
daar kunje een ...software sysex programmer halen

- thnx for space ....ron

:walker:

Attachments

• roland_jx8p.gif
    roland_jx8p.gif
    42,3 KB · Bekeken: 189
Last edited by a moderator:
Ga anders even bij www.vintagesynth.org kijken staan alle leeftijden sh>juno>jupiter>jx ff s,moges vroeg uit hoofd.
het zijn series juno, sh en jx dus het over lapt me kaar in productie jaren.

Je verhaal klopt wel volgens mij. De jx serie is volgens mij de opvolger van de jp serie. Ik vind de jx10 bijv heel erg op de jupiter 8 lijken. Zaten allebei in dezelfde prijsklasse. De juno serie is heel lang meegegaan, maar altijd de budget lijn geweest... De sh serie is van vroeger, toen polyfony nog niet was uitgevonden.... Grappige aan de jx serie, is dat een jx10 minder kost als een juno106!!!

jx 10 goedkoper dan ....juno???

jx 10 goedkoper dan ....juno???

Origineel geplaatst door maxdox
Je verhaal klopt wel volgens mij. De jx serie is volgens mij de opvolger van de jp serie. Ik vind de jx10 bijv heel erg op de jupiter 8 lijken. Zaten allebei in dezelfde prijsklasse. De juno serie is heel lang meegegaan, maar altijd de budget lijn geweest... De sh serie is van vroeger, toen polyfony nog niet was uitgevonden.... Grappige aan de jx serie, is dat een jx10 minder kost als een juno106!!!

Een jx 10 goedkoper dan een juno ???
Waar ga ik er meteen een halen [ik heb al een pg800...dan heb ik 2x een jx 8p ]
[idd er stond er laats een voor 350.- op mp,...]
en junos gaan soms van 250.-tot [ze durven we l;] soms 500.-,...de 106 heb ik het over!!!

ik heb nog nooit een jupiter gehoord ,en junos en sh tjes wel
aleemaal zelfde laken een pak ,...
maar als de jx serie een opvolger moet zijn van de jupiter ,
wil ik reacties van jupiter en jx eigenaren
ok ceen ya ron

Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Origineel geplaatst door rondroyd
Een jx 10 goedkoper dan een juno ???
Waar ga ik er meteen een halen [ik heb al een pg800...dan heb ik 2x een jx 8p ]
[idd er stond er laats een voor 350.- op mp,...]
en junos gaan soms van 250.-tot [ze durven we l;] soms 500.-,...de 106 heb ik het over!!!

ik heb nog nooit een jupiter gehoord ,en junos en sh tjes wel
aleemaal zelfde laken een pak ,...
maar als de jx serie een opvolger moet zijn van de jupiter ,
wil ik reacties van jupiter en jx eigenaren
ok ceen ya ron

:peukie: Ja... die jx10 voor 350,-E doelde ik ook... Belachelijk trouwens dat die juno106 opeens 350/400/450,- pleurops, moeten kosten. De jx10 is duidelijk een voorbeeld voor ondergewaardeerde synth's. De jx10 is trouwens ook meer hi-fi als de jx8p, veeeel minder ruis en meer dynamiek!

Of de jx10 nou werkelijk de jupiter8 opvolgt is natuurlijk niet waar. Toendertijd was die alpha dial, stabiele dco's en menuutjes zonder draaiknopjes je-van-het. Nu weet me gelukkig beter ;)

Trouwens, die jx-3p is ook een aanrader! Echt leuk ding, doet vrijwel niet onder de jx8p (personelijk vind ik de jx3p beter), maar heeft helaas weinig midi, behalve basic note/on enzo (jx3p is, met de pro-one de eerste synth met midi!). Hij heeft wel een gave step-seq die met gate te syncen is! De pg200 voor de jx3p is trouwens ook veel beter als de plastic pg-800... Maar goed, ik heb nu ook alleen nog maar de jx10 met een beetje gare pg800..

Ik heb ondere andere een jd800, jx10+pg800, juno-2+pg300, een jupiter-6 en een SH-5. Ik heb het al vaak gezegd op dit forum. De jx10 is een van de meeste ondergewaarde synths die er is. De reden is duidelijk. Bij de eerste indruk is het geluid is niet overdonderend en de midi is beperkter dan op de jx8, en niet te vergeten zonder de pg800 heb je alleen een alpha-dial om aan de draaien. Maar, voor mij is hij is echt heel goed in mooie, ik zou bijna zeggen lieve, string geluiden. Hij is niet zo rauw als de jupiter-6 en zeker niet als de SH-5. Ergens zit het geluid tussen rauw analoog en de sample-play back synth jd800 in. Ik denk dat hij in een track "zachtjes" op de achtergrond het beste tot zijn recht komt. Je merkt er eigenlijk niets van totdat je de schuif dichtdraait, en dat zijn vaak de beste geluiden die er zijn. Tenslotte de jx10 heeft ook een zeer goed klavier.

kijk dat helpt ,....

kijk dat helpt ,....

Origineel geplaatst door dekzster
Ik heb ondere andere een jd800, jx10+pg800, juno-2+pg300, een jupiter-6 en een SH-5. Ik heb het al vaak gezegd op dit forum. De jx10 is een van de meeste ondergewaarde synths die er is.

@ zou ik ook denken als mensen af en toe gewoon nog 500 eu vragen voor een juno106 [soms ook vor een j6 4-500

- Hij is niet zo rauw als de jupiter-6 en zeker niet als de SH-5. Ergens zit het geluid tussen rauw analoog en de sample-play back synth jd800 in.
-Tenslotte de jx10 heeft ook een zeer goed klavier.

@ ik had een mastekeys ,weer, nodig en kwam toevallig hier op uit de jx8p +prgm dus
twijfelde [omdat ik alle rolands die ik ooit kocht, net zo hard weer de deur uit deed ]
redlijke prijs en bonus op de top mastekeyss een dijk van een sound wollig zwaar
en met de programmer
met het grootse [2 osc gemak] dikke brall-leads ,...waar bij ik bij de juno soms in unision moest werken
met de chorus erop
mooi om een comment te hoern van iemand die een sh5 heeft [whaaa jaloers ]
en een juup
want dei verschillen heb ik nog nooit gehoord
top dxtahhhh

Re: Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Trouwens, die jx-3p is ook een aanrader! Echt leuk ding, doet vrijwel niet onder de jx8p (personelijk vind ik de jx3p beter), maar heeft helaas weinig midi, behalve basic note/on enzo (jx3p is, met de pro-one de eerste synth met midi!). Hij heeft wel een gave step-seq die met gate te syncen is! De pg200 voor de jx3p is trouwens ook veel beter als de plastic pg-800... Maar goed, ik heb nu ook alleen nog maar de jx10 met een beetje gare pg800.. [/B][/QUOTE]

correctie sorry ; maar de jupiter 6 samen met de sequential-circuits-prophet 600 [pfhoehe wat een lang woord ]
waren de synths die samre uitgerust met een midi inteface opgestelt waren op een NAMM show in 1900 en zoveel
jullie weten wel waneer toch ,toen alles nog analoog en zo tien stands breed op namm stond
maar nu ben ik ook benieuwd geworden naar de jx3p
[want die gaan soms voor 200a250eu
prgrm erbij ,.....iemand ...!!!
ister ook een rack versie van ala mks 30[nee he dat was toch zo,n piano module
latert tha R.

Dat valt wel onwijs mee. Maar dan moet je er maar net 1 tegen komen MET programmer. Dat zie je ook niet heel vaak.

"Dat valt wel onwijs mee. Maar dan moet je er maar net 1 tegen komen MET programmer. Dat zie je ook niet heel vaak"

inderdaad...gelukkig was het mij 1,5 jaar geleden wel gelukt :D

de JX10 is inderdaad een van de MEEST ONDERGEWAARDEERDE synths :halleluja

je kunt 'em zowel als een 12 stemmige of als twee 6 stemmige (da's 2x JX8P) gebruiken..
(om van de UNISON2-mode nog maar niet te spreken)

kortom: AANRADER :biertje:

(jx3p is, met de pro-one de eerste synth met midi!). Hij heeft wel een gave step-seq die met gate te syncen is! De

Een Pro One heeft geen midi.

ken je synth

ken je synth

Origineel geplaatst door sander

de prophet 600
samen met de jupiter
waren de eerste synths die gepresenteerd waren op de ??? NAMM ofs oiets
ken je synth-schiedenis
later tha .

Re: Re: Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Origineel geplaatst door rondroyd
Trouwens, die jx-3p is ook een aanrader! Echt leuk ding, doet vrijwel niet onder de jx8p (personelijk vind ik de jx3p beter)...

de 3p is iets anders qua para's dan de andere JX-en, ik denk aan traploos HPF en het alleen maar aan of uit zetten van de LFO mod... maar is zeker een erg loike bak...
de 8 vind ik beter qua sysex en natuurlijk de 2 envs... de 10 is natuurlijk helemaal top vanwege de layer, unison etc...

ik heb zelf nog in een ver verleden een JX-1 gehad... een preset bakkie maar de geluiden zijn nog redelijk loik aan te passen met attack, release, filter, reverb etc... * slipperman weet er meer van... ;)

Re: Re: Re: Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Origineel geplaatst door 6 trak

ik heb zelf nog in een ver verleden een JX-1 gehad... een preset bakkie maar de geluiden zijn nog redelijk loik aan te passen met attack, release, filter, reverb etc... * slipperman weet er meer van... ;)

Jups, de JX1 is denk ik nogal onderschat. Je kan er zo enorm veel mee voor zo'n simpele bak toch. Ik kan er toch de gekste pads mee maken, hele goede leads, goede bassen maar ook gewone sounds als strings, piano's (die vallen beetje tegen) en brassen. De layer functie is echt een van de redenen waaromik het ding had gekocht. En als ik er zo eens op terug kijk. Dit is denk ik de beste bak die ik nu bezit. Heel gemakkelijk editen, licht gewicht, heel lekker spelende toetsen (aanslag gevoelig), snelle editing, goede midi implementatie en hele goede sounds. Ik zal wel eens wat samples trekken uit dat ding...

Origineel geplaatst door sander

offtopic
Volgens mij vergis ik mij inderdaad..... wel was de jx3p één van de eerste, en er was één fabrikant eerder. Weet iemand welke?
offtopic

Tja de jx-1... die heeft dan ook helemaaaaal niks met de rest van de jx serie te maken! Is niet eens een synth (performer synth... right!) gewoon een keyboard met een cutoff slider.....

offtopic
Volgens mij vergis ik mij inderdaad..... wel was de jx3p één van de eerste, en er was één fabrikant eerder. Weet iemand welke?
offtopic

<edit>
rondroyd: psies :) de prophet 600 was het :stupid
<edit>

Tja de jx-1... die heeft dan ook helemaaaaal niks met de rest van de jx serie te maken! Is niet eens een synth (performer synth... right!) gewoon een keyboard met een cutoff slider.....

Re: Re: Re: Re: Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Re: Re: Re: Re: Re: jx 10 goedkoper dan ....juno???

Origineel geplaatst door Slipperman
Jups, de JX1 is denk ik nogal onderschat. Je kan er zo enorm veel mee voor zo'n simpele bak toch. Ik kan er toch de gekste pads mee maken, hele goede leads, goede bassen maar ook gewone sounds als strings, piano's (die vallen beetje tegen) en brassen. De layer functie is echt een van de redenen waaromik het ding had gekocht. En als ik er zo eens op terug kijk. Dit is denk ik de beste bak die ik nu bezit. Heel gemakkelijk editen, licht gewicht, heel lekker spelende toetsen (aanslag gevoelig), snelle editing, goede midi implementatie en hele goede sounds. Ik zal wel eens wat samples trekken uit dat ding...

Er zitten ook nog wat effectjes op, en de pads op deze machine kicken bijna de ass van die van Korg. De monoleads zijn bijna net zo goed. In ieder geval een lekkere performance synth.

Ik heb de JX-10 in ruil voor een PSR-keyboard gekocht, en toen weer voor bijna het dubbele verkocht. Van de winst heb ik me m'n monitors gehaald. De JX is gaaf, maar de beste geluiden komen toch uit de 4-osc modus, en de envelopes zijn helaas een beetje sloom. Je kan er wel stukken gavere geluiden mee bouwen dan met de Juno - 4 oscs, (de)tunable, en een aparte ADSR voor de filter.

Jammer dat je niet op een of andere manier de software envelopes kunt overclocken.. als daar een mod voor was ging ik gelijk op jacht naar zo'n JX, want een gave machine is het zeker. Jammer alleen van het gebrek aan directe PWM (tenzij je truukjes gaat uitvoeren met xmod).

Back