Synthesizer calibratie - welke apparatuur?

voor het analoge gedeelte is audio range voldoende.
als je aan de processor wilt meten, hoewel mij dat niet nodig lijkt, voor de scoop minstens 20MHz

:mega:

Inderdaad, het gaat om het audio gedeelte. Fluke 124 gaat tot 40MHz, meer dan voldoende dus, maar ik zie zo 1-2-3 ook niet in waarom ik rond de CPU zou willen gaan meten in dit geval.

En die apparatuur komt straks weer van pas bij de Eminent :)

de filter kan je heel makkelijk op het gehoor goed zetten, geen meetapparatuur nodig.

Dit is geen goede methode. Op die manier zit je er veel te veel naast. Op het eerste zicht lijkt je juno juist gestemd en afzonderlijke noten zonder veel resonance klinken goed. Als je echter noten met veel resonance bij constante vcf freq op elkaar legt of in unison speelt, zal je juno belange niet zo vol klinken dan als hij perfect gestemd is.
Filters afstellen doe je met een frequent teller of chromatische tuner.

Dit is geen goede methode. Op die manier zit je er veel te veel naast. Op het eerste zicht lijkt je juno juist gestemd en afzonderlijke noten zonder veel resonance klinken goed. Als je echter noten met veel resonance bij constante vcf freq op elkaar legt of in unison speelt, zal je juno belange niet zo vol klinken dan als hij perfect gestemd is.

Goed dat ik het weet, verwacht de frequentie counter volgende week binnen :okdan:

dat is een prima methode als je het een beetje met zorg doet.
en je moet het natuurlijk wel kunnen horen.
met een freqteller gaat beter, maar ik denk niet dat mijn klanten op de extra kosten zitten te wachten wat die methode met zich meebrengt.
er zijn er al zeker meer dan 100 op die manier gedaan, ik heb nooit klachten gehad.

Een chromatische tuner kan je kopen voor nog geen 10EUR en het afstellen daarmee gaat sneller dan op het gehoor. Waarom zou dat duurder moeten zijn?
Ook kan je een paar Hz verschil niet horen in dat frequentiegebied. Het is nodig dat die vcf frequenties zo dicht mogelijk bij elkaar liggen. Dit zorgt ervoor dat je mooie traag varieerende zwevingen krijgt in unison ipv een lelijk tril effect dat niet constant is over de freq range.
Heel die callibratie procedure staat er niet voor niks in de service manual.

in de praktijk ben je er gauw een uurtje exra mee bezig, en bovendien is de expo omzetting van de filters niet je van het.( niet TC) dus het blijft een momentopname.
en als je dat dan ook goed wilt hebben, dan ben je al gauw een halve dag extra aan het klooien.
helaas, ik heb er erg veel gerepareerd, alles allang ervaren en uitgeprobeerd.

en wat ik al zei, ook al staat het in de service manual, de praktijk bleek nogal anders.

in theorie is het altijd beter zorgviuldig af te regelen, natuurlijk.
maar in de praktijk maakt het dus niet zoveel uit.

het blijft een muziek instrument, geen wiskundig verantwoord apparaat.

:koffie:

Een halve dag? Jezus man...
Het ding 20 minuten laten aan staan om op temperatuur te komen en dan is het een kleine 10 minuten werk om heel die calibratie te doen.
Die expo converise heeft idd een afwijking, maar deze is wel gelijk voor al die voices. Temperatuurs compensatie zit er ook op. Niet in die 80017A's maar op de printplaat, naast de 80017A's.
Eens je ze allemaal gelijk hebt gestemd blijven ze gelijk.

Het is idd een muziek instrument. 1 dat naar behoren gestemd moet worden.

ik snap echt niet waar je jezelf druk om maakt.
ik heb een paar uitstekende oren aan m´n kop, en ben prima in staat om een ruisbandje op een tiende noot zuiver te zetten met een andere.
ik had al gezegd dat het met een freqmeter nog beter gaat, maar meer tijd, dus geld kost.
verder is het enkel een verschil van inzicht en smaak hoe je een en ander afregeld.

dus niet echt de moeite waard om daar verder over door te zeiken, lijkt mij.

ik denk trouwens ook niet dat mijn klanten erg vrolijk er van worden als hun karaktervolle scheurbak, waar ze al veel jaren aan gewend zijn, opeens zuiver getuned terugkomt.
ik repareer die dingen al sinds de tijd dat ze nog nieuw in de winkel stonden.
de filters stonden van fabriekswege uit alijd al in een soort kermismineur stemming, uitzonderingen daargelaten.
ik wil best met een freqmeter alles zuiver zetten, maar er moet dan wel om gevraagd worden.

Laatst gewijzigd:
*topic drift alert*.

Heren jullie hebben duidelijk jullie eigen ideeën/methodiek om synths af te regelen, prima natuurlijk! Ik houd het zelf even op de service manual, dus met de gevraagde apparatuur op de gevraagde waarden. Gezien ik totaal geen ervaring met een Juno heb lijkt me dat een uitstekend uitgangspunt.

Wel interessant natuurlijk om de diverse inzichten te lezen en leren begrijpen natuurlijk, maar bij deze voor beiden een :mega:

Pas gewoon alle methoden even toe ;-)
Zo doe je ervaring op :biertje:

ik snap echt niet waar je jezelf druk om maakt.
Waar ik mij druk om maak is:
Dat ik als producent van vervang onderdelen voor de Juno-106, die in service centers overal ter wereld, inclusief die van Roland zelf, gebruikt worden, af en toe klachten krijg van mensen dat die chips die ze bij mij aangekocht hebben toch niet 100% juist klinken. Steeds blijkt dat de adjustment procedure niet of niet juist uitgevoerd is.

Waar ik mij druk om maak is:
Dat ik als producent van vervang onderdelen voor de Juno-106, die in service centers overal ter wereld, inclusief die van Roland zelf, gebruikt worden, af en toe klachten krijg van mensen dat die chips die ze bij mij aangekocht hebben toch niet 100% juist klinken. Steeds blijkt dat de adjustment procedure niet of niet juist uitgevoerd is.

Je hebt het zwaar,... maar die komen niet bij mij vandaan.
ik heb 1 x jou vervanger gebruik, en daarna volledig gecalibreerd, met freqmeter, op verzoek van de gebruiker.
die daarna tevreden was.
en nog een maal, onlangs ( die klant had zelf al de vervanger bij jou gekocht) en was erbij toen de vcf´s afgeregeld werden.( deze keer op gehoor), en was ook tevreden.

ik heb net vorige week de laatste originele roland vcf in een juno gezet.
( dat klopt, de laatste voorraad originele vcf´s had ik)
dus het lijkt mij sterk dan mijn klanten naar jou gaan om te klagen over de rotte vcf afregeling.
je maakt trouwens uitstekende vervangers, goed gedaan, dat is zeker.
maar ik ga niet ongevraagd een synth volledig calibreren, als alleen om vervanging van de vcf chip gevraagd wordt, dan regel ik alleen de vervangen vcf af.
zodanig dat hij goed in de feeststemming die de synth origineel al had, past.
ik ben nog nooit een zuiver gestemde , qua vcf´s dan, juno106 tegengekomen, zodoende.
het is altijd ongeveer.

dus, wat dat betreft ben je toch echt aan het verkeerde adres om zo uit de hoek te komen.
het sterft van de hobbyisten die zelf vervangen, dus ik denk toch echt dat je daar moet gaan klagen.

Ik zeg helemaal niet dat die klachten van jouw klanten komen. Ik kan er gewoon niet hard genoeg op hameren dat die afregeling goed moet gebeuren.

Back