compressie technieken

SpaceAgent202

Sinds 2001
even een vraagje;

wat kan je met de verschillende parameters op een compressor?

wat ik ervan zie zijn het de volgende:

attack...
release...
threshold...
ratio...
level...

Daar zijn echt al heel veel artikels over geschreven. kijk eens op de website van SOS. ook op de FM website stond geloof ik een goed artikel daarover.

de reden dat ik het vraag is dat een intern effect op mijn an1x de compressor is, maar dat ik nauwelijks verschil hoor ook al luister ik zeer kritisch. :)

Bij de kwaliteit van dit soort compressors kun je vraagtekens zetten, maar probeer eens wat van die parameters van de compressor te veranderen en misschien ligt het ook aan het geluidje dat je het niet zo goed hoort, probeer eens een paar andere geluiden zou ik zeggen en dan maar spelen met die parameters tot je het geluid lekker vindt, blijft toch een kwestie van gewoon lekker draaien aan die knoppen!
Ian

In het kort:

attack == hoeveel milliseconden het duurt nadat de threshold is bereikt voordat de compressie op volle sterkte is
release == hoeveel milliseconden het duurt nadat het inkomde signaal weer onder de threshold is gekomen weer niet meer gecomprimeerd wordt
threshold == het aantal dB onder 0 waar de grens ligt voor compressie. Des te hoger de threshold des te eerder wordt er op het inkomende signaal compressie toegepast.
ratio == hoeveelheid van het signaal wat boven de threshold uit komt teruggegeven wordt. 1:20 (of was het nou 20:1??) of meer staat voor limiter, dat betekent dat er boven het threshold geen signaal meer uit komt.
level == aantal dB wat aan gain toegevoegd wordt, aangezien door compressie in principe het volume gereduceerd wordt (en de dynamiek verminderd) dien je altijd wat gain te geven zodat het signaal weer op gelijke sterkte er uit komt.

Back