nieuwe macbook air 13" OK voor Logic?

lowieken

Stamgast
Hallo,

is de nieuwe macbook air volgens jullie geschikt om Logic/Ableton of gelijk welkek sequencer met een paar vsti's te draaien? Hoe zit het met de latency van die macbook air onboard geluidskaart? Is een usb audio interface aangewezen?

groeten

lowieken

Er zitten 2 usb poorten op zo'n ding. Je wilt ook nog een muis neem ik aan?
Natuurlijk zijn er interfaces via usb, maar ik zou liever PCI of FW hebben, of usb3.0 over een tijdje.
Je kan best wel een DAW erop zetten, maar je voor een beetje performance wil je ook 4GB ipv die 2 standaard.

Koop een macbook pro ... of gewoon een normale notebook dat spaart je veel geld uit.

Hallo,

is de nieuwe macbook air volgens jullie geschikt om Logic/Ableton of gelijk welkek sequencer met een paar vsti's te draaien? Hoe zit het met de latency van die macbook air onboard geluidskaart? Is een usb audio interface aangewezen?

groeten

lowieken

Zou het niet doen. Ga lekker voor een gewone MacBook, qua onderdelen een stuk beter, en meer dan voldoende om te Logic'n. Werken met de ingebouwde soundcard kan prima bij die krengen alleen voor een echt goed resultaat zou ik naar een goede middenklasser kijken voor een externe. Neem geen budget spul want qua geluidskwaliteit schiet je er dan niets mee op, alleen qua mogelijkheden hahaha

Air zou voor mij een no zijn. Je kunt ook 2e hands kijken naar de vorige generatie MacBooks of Pro's. Die zwarte MacBookjes met firewire, die laatse generatie daarvan kan je ook voor 3x niks kopen en zijn super, en veel meer waar voor je geld dan zo'n air, die er overigens wel HELEMAAL TE GEK uitzien vind ik hahaha

Er zitten 2 usb poorten op zo'n ding. Je wilt ook nog een muis neem ik aan?
Natuurlijk zijn er interfaces via usb, maar ik zou liever PCI of FW hebben, of usb3.0 over een tijdje.
Je kan best wel een DAW erop zetten, maar je voor een beetje performance wil je ook 4GB ipv die 2 standaard.

Koop een macbook pro ... of gewoon een normale notebook dat spaart je veel geld uit.

Een MUIS?! Uit welk jaar kom jij? Of pc gebruiker? LOL (grapje grapje, rustig maar!)

Ene qua aansluiting, FW of USB 2 kan je soms nog beter voor USB gaan verder zijn beide prima. PCI is te gek voor je thuis systeem afhankelijk van wat je er aan hangt, het heeft niet per definitie voordelen als je kijkt naar soundkwaliteit en mogelijkheden.
4GB is lekker, 8 ook...alleen draaien er genoeg mensen nog met PC's van 5 jaar terug met daarin 1 of 2 gig misschien en probleemloos rollen de mooiste dingen eruit.

Mensen worden tegenwoordig een beetje gek van alle specs. En natuurlijk is een zo dik mogelijke bak voor binnen je budget altijd te gek maar afhankelijk van de situatie vaak niet eens nodig. Geef je geld uit aan wat belangrijk is. Een goede soundcard, goede bekabeling, misschien 1 goede externe preamp en dan een computertje erbij.

goed plan een normale notebook. ideaal voor logic ;).
ennuh muis... : magic mouse :P (super fijn) draadloos.

maar zou ook eerder een macbook of macbook pro aanschaffen voor betere performance...

Hahaha inderdaad een dikke nieuwe Vaio met Logic Audio 3, wel tof!

Ik zeg echt ff om je heen kijken en mensen tekkelen die altijd het nieuwste van het nieuwste moeten hebben, en dan voor een prikkie hun ouwe bak overnemen voor weinig. Bij PC's nam ik dat risico nooit maar ik heb hier meerdere Apples draaien en mijn Powerbook G4 17" draait nog prima hoor als ik iets moet tracken. Geen punt, tig tracks audio in 1x, wat plugins no prob, virtuele instrumenten op het podium no prob, Live voor backingtracks no prob. Alleen niet de nieuwste versies van alles en niet zo snel als mijn nieuwe bak...maar nogmaals dat is echt relatief allemaal en zwaar afhankelijk van wat je gaat eisen van je systeem

jullie vergeten 1 ding te vermelden: portabiliteit! zo een Air op een podium is wel lekker licht he :)
2GB vind ik geen argument want ik zou de 4GB versie nemen. muis etc -> magic mouse, trackpad of midi controller.

:D daarom ... ben ook al jaaaren dikke apple fan :D... heb zelfs nog een ibook g4 van 8 jaar oud en draait nog steeds (na dagelijks intens gebruik) ... en dan zeggen sommige dat een apple duur is... mwa als je die kosten deelt door 8 jaar... is ie best goedkoop ;).

maar wat betreft de keuze van lowieke, tis maar net wat je wil doen: logic --> mac, en dan kijken voor de kracht van de diverse modellen.... en aan de hand daar van kiezen ... zou die keuze niet af laten hangen van de dikte van een behuizing. (is gelijk t bewijs voor de mac-haters dat de vormgeving van een mac toch echt ondergeschikt is aan het gebruikersgemak voor mij :P,... heb ook nog op beige pc-kleurige macs gewerkt namelijk :P )

jullie vergeten 1 ding te vermelden: portabiliteit! zo een Air op een podium is wel lekker licht he :)
2GB vind ik geen argument want ik zou de 4GB versie nemen. muis etc -> magic mouse, trackpad of midi controller.

vind je 1.06 / 1.32 kg (macbook air) tegenover 2,04 kg (13 inch macbook pro) nou echt een overweging waard? zou bang zijn dat ie van t podium zou waaien eerder :P

Jij vergeet 1 ding: stabiliteit/zekerheid! Dat is wat je nodig hebt onstage, trust me.
2GB was of is geen argument maar alleen maar om te zeggen dat je je daar niet blind op moet staren. Afhankelijk van wat je wilt doen hoef jet geen 50GB RAM te hebben en een 268 core systeem.
Je moet eerst goed op een rijtje hebben wat de toepassing gaat zijn, dan budget, dan gaan zoeken. En ik zeg vanuit mijn ervaring kies niet voor de Air maar ga voor de componenten in de MacBook serie. En of iets nou een halve kilo weegt of 2...zoek dan een andere hobby.

waait zo je airbook van het podium af wanneer de rookmachine aangaat :D

als je live gaat zou ik voor een gewone macbook gaan omdat deze veel steviger gebouwd zijn, wij gebruiken zelf een macbook 15" inch en die is echt niet zwaar tenzij je een watje bent. de prestaties zullen niet van elkaar verschillen voor wat jij er mee wilt gaan doen.

:D daarom ... ben ook al jaaaren dikke apple fan :D... heb zelfs nog een ibook g4 van 8 jaar oud en draait nog steeds (na dagelijks intens gebruik) ... en dan zeggen sommige dat een apple duur is... mwa als je die kosten deelt door 8 jaar... is ie best goedkoop ;)

Ik heb een tijdje terug voor een vriend nog een prepro setje in elkaar geflansd met mijn Powermac G4 dual 450mHz met volgens mij 700-en-nogwat RAM. Moet zeggen, en nee je moet het niet vergelijken met een dikke 8-core met 16Gb en weet ik veel wat...maar je poept er zo een productie uit hoor qua audio, wat mixen intern, pluginnetje hier en daar, echt no prob. Met de PC's uit die tijd doe je niets.

En ik ben geen PC hater en geen Mac fanboy alleen moet iets bij mij werken, lekker werken op de manier waarom ik dat wil en ik heb feeling met Mac producten en niet met PC's. Dus please geen fanboy opmerkingen hahaha, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje

Kennelijk heb je je zinnen er al op gezet ;)

Ik zou ook eerder een MacBook Pro nemen, vanwege de firewire uitbreidings mogelijkheden (niet alleen handig voor geluidskaarten maar ook voor externe opslag), de mogelijkheid om het werkgeheugen tot 8gb uit te breiden en de snellere processor. Die voordelen heb je al vanaf de goedkoopste 13" Macbook Pro modellen. De Air heeft wel SSD waardoor die langzamere processor niet perse een nadeel is, maar daar staat weer tegenover dat je in de MacBook Pro ook een SSD kunt zetten. En vergeet niet, die Macs gaan wel een paar jaar mee, het is niet onverstandig om toch een beetje rekening te houden met toekomstige updates en upgrades. De optie om uit te breiden is naar mijn idee een geruststellend gegeven, en zou mijn keuzen wel positief beïnvloeden.
M.i. zijn er in ieder geval belangrijkere overwegingen dan het platte, iets lichtere ontwerp.

Ik moet bekennen dat ik voor live ook naar de Air zit te kijken, zeker als je veel vliegt is anderhalve kilo en ruimte in je handbagage echt wel een enorm voordeel. En de nieuwe generatie usb-kaarten(RME, Apogee) zijn echt net zo goed als hun fw-broertjes. 4G kan ik mee leven en qua specs is het niet heel vet, maar ook niet mager. Afdoende zou ik zeggen. Het belangrijkste nadeel is toch echt de prijs, goedkoop issie niet...

13" is ook wel erg klein

En dan heb je 11 of 13" en dan gaan mensen weer zeuren over het schermoppervlak en dat ze te weinig kunnen zien, dat ze pijn in hun ogen hebben etc hahaha dan gaat er uiteindelijk weer een los scherm mee

Ik moet bekennen dat ik voor live ook naar de Air zit te kijken, zeker als je veel vliegt is anderhalve kilo en ruimte in je handbagage echt wel een enorm voordeel. En de nieuwe generatie usb-kaarten(RME, Apogee) zijn echt net zo goed als hun fw-broertjes. 4G kan ik mee leven en qua specs is het niet heel vet, maar ook niet mager. Afdoende zou ik zeggen. Het belangrijkste nadeel is toch echt de prijs, goedkoop issie niet...

De oude generatie USB kaarten waren al in sommige gevallen net zo goed als hun FW broertjes. En 4GB is meeeeeer dan voldoende voor wat je doet als je muziek maakt en daarmee veel vliegt.
Je mixt namelijk niet hele projecten met 96 audio tracks met alleen maar plugins en vituele instrumenten onstage.

En qua prijs als je dan toch voor een nieuwe Mac gaat en je die Air niet goedkoop vind kijk dan wat je hebt als je hetzelfde of net ff iets meer uitgeeft aan een 13" MacBook Pro en wat je daar dan meer voor krijgt.

Ik heb een 15", het gaat net, maar het is proppen. 13" scheelt wel, maar die Air is wel echt erg veel dunner en lichter hoor. Als je die met zo'n kleine Apogee combineert is de controller eigenlijk nog de enige bottleneck.

bedankt voor jullie zinnige reakties mannen, met speciale vermelding voor Chinetti en 154 ;)
Ik hou het nog even in beraad en ga nog wa gelijk een idioot specs vergelijken!

Hahaha @ lowieken: lulde ik niet genoeg mee in je straatje?

Ik zeg: succes met zoeken. En een mooie nieuwe portable gaat het toch worden welke je ook kiest. Alleen kies verstandig en dat berust vaak niet op gemak!

Specs vergelijken, die ken ik. Zit gelijk op 1689,- met die grappen haha

Back