plugins gebruiken in logic

sebb1

Ingeburgerd
hallo ik heb sinds kort een mac en het is echt wennen.
Mijn setup is als volgt:
macbook 5.1 osx 10.6.4
edirol ua 101
logic
en veel randappratuur.

Ik heb ook al een aantal plugins gedownload en geinstalleerd.
Maar hoe kan ik ze gebruiken in logic, ik weet het is een noob vraag maar het is me nogal onduidelijk.
Hoe kan ik me au gebruiken?

Ik heb ook NI 4 geinstalleerd, ik wil de organ gebruiken, maar er staat nadat ik het heb geinstalleerd, can't find tonewheels heel appart iig.

Ook zou ik willen weten hoe ik mijn VST's die ik nog heb van cubase te gebruiken in logic!

Dus je koopt logic (toch een stukje software van zo'n 300,- minimaal) en flink wat plugins waaronder NI en je kunt ze niet eens draaiende krijgen?

Ik vraag het me af of het als een beginneling wel verstandig is om dit soort bedragen uit te geven als je er niet eens de basis dingen mee kunt uitvoeren.

Ik zou dan toch eerst met wat gratis software gaan werken. Die zal er toch ook wel voor de Mac zijn.

Verder is het misschien handig nu je toch de software al hebt om eens hoofdstuk 1: de basis door te lezen. Ik kan me niet voorstellen dat er nergens in de manual staat hoe je een VST moet instaleren en gebruiken.

Ook heeft elke VST een handleiding.

Succes en laat eens iets horen van je producties.

Paul

Heb je alle mac versies van de plugins gevonden (zoniet kunnen we je misschien wat alternatieven aanraden)? Meestal hebben ze dan een au versie, zoniet kan je de vst to au converter van fxpansion gebruiken http://www.fxpansion.com/ voor de meer 'speciale' plugins. Persoonlijk heb ik al hun vst to rtas converter gebruikt en dat werkte vrij goed.

Bij elke installatie van NI software is het aangeraden het Service Center te gebruiken voor updates en library installatie. Op die manier weet je ook meteen of je een deel van de library mist. Als je de software installeert, click op 'custom' in het installatievenstertje dan kan je selecteren welke plugin versies (vst-au-rtas) je installeert met of zonder library (je 'tonewheels' in dit geval).

Als je een nieuwe project aanmaakt, vraag de programma jouw wat voor track type je wilt aanmaken "AUDIO, MIDI, INSTRUMENTS" selecteer dan instruments, als het goed is kan je aan de hand van een drumstel of keyboard icoontje jouw gewenste instrument kiezen.

Ik heb jaren met cubase gewerkt, ik ken die seq erg goed. Maar omdat ik voor mijn opleiding volgend jaar met protools of logic moet gaan werken(pop academie, creative producing) was ik wel genoodzaakt om logic aan te schaffen.
Ik zie inderdaad bij het opstarten van logic new project, audio, instruments staan. Als ik instruments aanklik, dan moet het ook mogelijk zijn om audio tracks in die project toe te voegen neem ik aan?

Het verschil is met cubase, dat als ik een VST heb gedownload, dat ik het .dll bestandje in de VST map gooi, dat cubase automatisch gaat zoeken etc.

Als ik een AU met logic heb geinstalleerd, moet ik dan ook een bepaald bestandje in een map zetten?
Ik wil even dat proces weten van AU installeren, tot hem werkend krijgen in logic.

Ik heb logic niet gekocht, ik heb hem geleend van een vriend van mij, die had er jammergenoeg geen handleiding bij.

oke als ik een AU heb geinstalleerd komt hij te staan in progamma's. Moet ik dat mapje dan in components zetten? Want in dat mapje staat ook presets bijv, moet ik dat mapje dan niet in presets zetten en derest in components?

Ik heb NI 4 geinstalleerd! hij komt automatisch bij mij te staan in progamma's. Ik ga naar bibliotheek- audio-plug ins- components, staat er niks in! dus hij komt daar niet automatisch te staan. Wat ik dan doe: ik kopieer de map NI 4 vanuit progamma's naar de map components, dan open ik logic en kies instruments. vervolgens kan ik zoeken door zo'n browser, maar ik kan niks openen. Of ik doe het helemaal fout of...

Dat is het probleem niet. Ik heb nu via kvraudio.com http://www.martinic.com/combov/ deze gedownload.
Ik kies voor deze optie Mac OS X AU ZIP. heb ik hem gedownload, zie ik blbalbal.component staan, sleep ik dat bestand in plugins-components. open ik logic en dan kan ik hem niet eens in me browser vinden

kijk even in welke mapjes logic zelf de au plaatst, zal in de buurt van het component mapje zijn iig :D

Ik heb geen idee, kan het niet vinden. Ik dacht denet dat ik het had gevonden, want je kan in de bibliotheek komen op 2 manieren. als je de macintosh HD opent zie je bibliotheek staan en als ik naar dat huisje ga(logo) in finder en dan zo naar bibliotheek.
maar nee hoor heb ze gekopieerd van de 1 naar de andere bibliotheek nog steeds niks. Cubase was zo simpel, enkel .dll bestandje kopieeren en klaar.

och, bij mac is het echt niet ingewikkelder hoor, zelfde principe....

Library/Audio/Plug-ins/Components/ folder daar ergens, staan vast nog wel ergens AU files

dat heb ik gevonden ja. keek denet in een andere bibliotheek blijkbaar. ik open logic, ga naar mijn browser en ga naar het mapje waar ik die .component files heb zien staan, maar kan ze niet zien.

Back