Zelfbouw lineare voeding

Syntax

Sound is more than a combination of noises
De C-64 voeding voor mijn MBSID heeft het waarschijnlijk begeven en aangezien ik toch al niet tevreden mee was, heb ik besloten zelf een voeding te bouwen. De voeding specs 5VDC 3A en voor het gemak 9VDC 3A. Hebben jullie ervaring met een goede spanningsregelaar die dit aan kan? Zelf zit ik te denken aan een LM350 die dus in te stellen is qua voltage output en dus voor beide kan gebruiken. Ik wil overigens wel 2 gescheiden circuits bouwen mbv een ringkern trafo met 2x secundair. Iemand nog suggesties?

Heb zelf uit een dumpster dive actie een hoop boards gevonden met LT1083CP, dikke regelaars. Volgens mij niet heel erg low noise, maar wel 7,5A. Volgens mij nieuw wel een beetje duur.

3 ampere, dat is nogal wat. Heb je zoveel eigenlijk wel nodig?

Het is leuk dat de oude voeding zo zwaar was, maar als je het voor je toepassing niet nodig hebt dan kan je zelfbouwvoeding een stuk eenvoudiger, kleiner en goedkoper worden.

3 ampere, dat is nogal wat. Heb je zoveel eigenlijk wel nodig?

Het is leuk dat de oude voeding zo zwaar was, maar als je het voor je toepassing niet nodig hebt dan kan je zelfbouwvoeding een stuk eenvoudiger, kleiner en goedkoper worden.

In de mbsid 6582 wordt nogal wat vermogen opgeslurpt door tig leds (wit hoge lichtopbrengst, die dan weer met voorschakelweerstanden wat minder fel worden gemaakt :P) en 8 stuks Sid chips. Zeker goed voor 1,5 A. Ik heb dan liever een voeding die wat ruimer in zijn jasje zit dan weer veels te krap. Maar wat minder dan 3A zal geen probleem opleveren. De standaard 78xx zijn echter met 1A te klein. Daarnaast wil ik het printontwerp zo eenvoudig mogelijk houden =zo weinig mogelijk componenten.

Ik zag je post op Midibox forum Syntax. Leven je SIDS nog? Ik zit zelf een beetje met hetzelfde probleem.
MB-6582 is bijna klaar. Maar heb toch al een aantal keren gelezen dat de C64 PSU niet zo betrouwbaar is. Na het lezen van jou verhaal, zat ik ook te denken om toch maar wat zelf te gaan bouwen.

Ik heb echter nog niet echt over het ontwerp nagedacht. 3A lijkt me wat aan de hoge kant. De C64 PSU levert maar 1.7A 5V en 1.0A 9V. Dus je zou ook voor een ontwerpje met een 78S05 en een 78S09 kunnen gaan, dan zit je al boven de specs van de C64 voeding.

Ik zag je post op Midibox forum Syntax. Leven je SIDS nog?

Dat weet ik nog niet. Ik heb zo geen andere voeding om wat te testen. Het zou wel flink balen zijn, zeker omdat het aanbod SIDs nu niet al te groot meer is

3A lijkt me wat aan de hoge kant. De C64 PSU levert maar 1.7A 5V en 1.0A 9V. Dus je zou ook voor een ontwerpje met een 78S05 en een 78S09 kunnen gaan, dan zit je al boven de specs van de C64 voeding.

Ik ben van plan de 9VAC meteen gelijk te richten en door te sluisen naar de MB dan kan de spanningsregelaar daar er ook uit. Ik geloof dat de 9V ook niet zo zwaar wordt belast als de 5V. Wat betreft het amperage is 3 mogelijk wat te veel. Het display backlight vreet overigens ook aardig wat. Ik zal eens naar de 78S kijken.

Ik zag je post op Midibox forum Syntax. Leven je SIDS nog?

Ik hoop het voor jou! Maar als ik hiervoor waarschuwde, werd ik zowat gelynched op dit forum want C64 voedingen waren o zo betrouwbaar...Voor de duidelijkheid: als een C64 voeding het begeeft, krijg je vaak de 9VAC op de 5VDC lijn. Niet goed.

Om je goede moed te geven: toen er (weer eens) een C64 voeding het begaf in mijn setup, sneuvelde heel de C64 behalve de SID. (die SID was een paar maanden later alsnog overleden, maar ik weet niet of dat er iets mee te maken had). Later heb ik nog eens hetzelfde gehad: DC lijn doorgeslaan op AC lijn, heel de C64 stuk, maar SID leefde nog. Die doet het nu nog steeds. Ik werk nog steeds met originele C64 voedingen; met exemplaren die blijkbaar wat degelijker in elkaar zitten en nooit langer dan 1 uur. In mijn ervaring slaan ze namelijk door als ze een tijd aanstaan.

Wat een nieuwe voeding betreft: ik ga ook bouwen met 78**S omdat die meer dan 1A kunnen leveren. Let er wel even op dat je brugcelletje dat ook aankan, anders kan die wel eens gelanceerd worden. :)

Ik vind het geen probleem om even een schema in elkaar te zetten en desnoods een printje. Ik heb al iets liggen wat er veel op lijkt.

Heb jij al een Transformator op het oog?

Ik vind het geen probleem om even een schema in elkaar te zetten en desnoods een printje. Ik heb al iets liggen wat er veel op lijkt.

Heb jij al een Transformator op het oog?

Ik heb een ringkern trafo Toroidal transformer,120VA 2x15V of Toroidal transformer,120VA 2x12V op het oog. Zelf neig ik naar de 2x15V dan heb ik genoeg reserve voor de 9V.

Ik weet ook niet of 2A van de 78S echt voldoende is. Hij zal aardig in zijn max. zitten, dus dat wordt stevig koelen.

Tof dat je schemaatje wilt maken, doe je dit in eagle oid?

Ik hoopte eigenlijk dat je iets gevonden had met 2 ver schillende secundaire spanningen.

Als je een 78S05 12 Volt AC gaat voeren, moet ie veel te veel warmte verstokken. Met als gevolg dat de het max te leveren Amperage weer omlaag zakt.

15 Volt is echt overkill om de 78S09 te voeden. De 78 serie heeft ongeveer 3 Volt extra nodig om te regelen.

Schema via Eagle inderdaad.

De trafo's die ik op het oog heb zijn kleine dingetjes, maar het is ook voor een toepassing die eigenlijk maar een paar honderd mA trekt (veertank). Da's dus net even een andere toepassing.

Als je een 78S05 12 Volt AC gaat voeren, moet ie veel te veel warmte verstokken. Met als gevolg dat de het max te leveren Amperage weer omlaag zakt.

Volgens de specs valt dit volgens mij wel mee zie Vi-Vo verus max current grafiek.

15 Volt is echt overkill om de 78S09 te voeden. De 78 serie heeft ongeveer 3 Volt extra nodig om te regelen.

Je moet ook rekening houden met 1.4V verlies over de gelijkrichtbrug, dan hou je bij 12V geen 3V verschil over om 9V te maken.

Weet iemand het verschil tussen 78S05 en 78S05C?

Volgens de specs valt dit volgens mij wel mee zie Vi-Vo verus max current grafiek.

Je moet ook rekening houden met 1.4V verlies over de gelijkrichtbrug, dan hou je bij 12V geen 3V verschil over om 9V te maken.

Weet iemand het verschil tussen 78S05 en 78S05C?

Was ik zeker niet vergeten. Maar ik denk dat jij wel wat vergeten bent :).

VDCpeak=12x 1,414-1.4=15,6V

Je moet de 12Volt nog wel gelijkrichten. Daarna de verliezen van de diodes eraf halen. Bij een tranformator van 15V is het verschil tussen Vin en Vout +/- 10 Volt. Als je dat maal 2A doet, moet de 78S09 bijna 20 Watt aan warmte kwijt. Dat lijkt me toch geen goed idee.

Zie datasheet voor de 78S05C:
Operating Junction Temperature Range
for L78S00 -55 to 150 °C
for L78S00C 0 to 150 °C

Ik heb even snel wat inelkaar gedraaid qua schema:
mb6582-psu.png

Ik heb nog even opgezocht en op de 9V lijn verbruikt de MB6582 vol bezet ongeveer 320mA. Dus eigenlijk is een 78S09 overkill en kan je met de normale variant toe. Gezien SIDs CMOS technology zijn heb ik extra diodes toegevoegd in het schema. Dit als protectie tegen het fenomeen latchup. Roland doet dit ook in zn Analoge Synths dus lijkt me een goed idee.

Was ik zeker niet vergeten. Maar ik denk dat jij wel wat vergeten bent :).

VDCpeak=12x 1,414-1.4=15,6V

Ja ben uitgegaan van RMS :D idd moet de peak gebruiken

Je moet de 12Volt nog wel gelijkrichten. Daarna de verliezen van de diodes eraf halen. Bij een tranformator van 15V is het verschil tussen Vin en Vout +/- 10 Volt. Als je dat maal 2A doet, moet de 78S09 bijna 20 Watt aan warmte kwijt. Dat lijkt me toch geen goed idee.

Het is een optie om voor de 78S nog een weerstand (in TO220 package kan dan ook op een koellichaam) te zetten die wat vermogen (woordspeling) verbruikt om de 78S te ontlasten.

Een andere optie is een 2e trafo (ringkern van 9VAC) er bij te plaatsen maar dan zit je met 2 verschillende formaten in diameter omdat de trafo van 12VAC groter is.
Kan je die overigens stapelen? Lijkt mij wel hetzij goed afgeschermd van elkaar.

Een derde optie is een andere trafo secudair 1x12 en 1x9 oid. Ik ben deze in ringkern variant nog niet tegengekomen.

Ik heb nog even opgezocht en op de 9V lijn verbruikt de MB6582 vol bezet ongeveer 320mA. Dus eigenlijk is een 78S09 overkill en kan je met de normale variant toe. Gezien SIDs CMOS technology zijn heb ik extra diodes toegevoegd in het schema. Dit als protectie tegen het fenomeen latchup. Roland doet dit ook in zn Analoge Synths dus lijkt me een goed idee.

Wat zit er eigenlijk allemaal op 9V? De SIDs (6582 in mijn geval), nog meer?

Dat van die latchup is altijd goed en kan zeker geen kwaad. Het wordt alleen vaak niet bij lagere amperages toegepast, maar ik vind het wel zo safe.

Ja ben uitgegaan van RMS :D idd moet de peak gebruiken
Het is een optie om voor de 78S nog een weerstand (in TO220 package kan dan ook op een koellichaam) te zetten die wat vermogen (woordspeling) verbruikt om de 78S te ontlasten.

Ja ik zat al aan hetzelfde te denken. Die dingen kunnen 50Watt verstokken met een goede heatsink erop. Dus dat is voldoende.

Een andere optie is een 2e trafo (ringkern van 9VAC) er bij te plaatsen maar dan zit je met 2 verschillende formaten in diameter omdat de trafo van 12VAC groter is.
Kan je die overigens stapelen? Lijkt mij wel hetzij goed afgeschermd van elkaar.
Lijkt me ook

Een derde optie is een andere trafo secudair 1x12 en 1x9 oid. Ik ben deze in ringkern variant nog niet tegengekomen.
Display heeft het e.a. maar ik ben bang dat dat allemaal joekels van ringkernen zijn. Ik wil zelf mn voeding nog een klein beetje compact proberen te houden. Daarnaast zijn de voltages niet helemaal wat we zoeken. Het schijnt dat ze bij Aplimo ook op bestelling een ringkern kunnen winden voor je. Maar geen idee wat de kosten daarvan zijn.

Wat zit er eigenlijk allemaal op 9V? De SIDs (6582 in mijn geval), nog meer?

Dat van die latchup is altijd goed en kan zeker geen kwaad. Het wordt alleen vaak niet bij lagere amperages toegepast, maar ik vind het wel zo safe.
Alleen de SIDs (8580/6582) doen 9V. De rest (4x Core, display en CS) is allemaal 5V. Dat neemt ongeveer 1200mA op, naar zeggen.

Ja ik zat al aan hetzelfde te denken. Die dingen kunnen 50Watt verstokken met een goede heatsink erop. Dus dat is voldoende.

Dit lijkt me dan toch de beste optie. Dus 12V*1,41-1,4V-5V-3V = 7,52V die ongeveer over de voorschakelweerstand moet staan. Bij max stroom van 2A is dit 3,76 ohm. is om en nabij 15Watt. Nadeel van deze oplossing is wel dat bij lagere ampere de spanning over de weerstand ook minder wordt. Mogelijk opties:

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=1073879

of

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=5328189

De eerste optie heeft geen addtioneel heat sink nodig.

Display heeft het e.a. maar ik ben bang dat dat allemaal joekels van ringkernen zijn. Ik wil zelf mn voeding nog een klein beetje compact proberen te houden. Daarnaast zijn de voltages niet helemaal wat we zoeken. Het schijnt dat ze bij Aplimo ook op bestelling een ringkern kunnen winden voor je. Maar geen idee wat de kosten daarvan zijn.

Ik had zelf deze in gedacht met diameter van 9,3cm

http://nl.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6718978

Alleen de SIDs (8580/6582) doen 9V. De rest (4x Core, display en CS) is allemaal 5V. Dat neemt ongeveer 1200mA op, naar zeggen.

Dan is het toch het overwegen waard om naar een trafo met 2x9VAC te gaan en 1x9VAC direct door te sluizen en te gelijkrichten in de MB zoals de C64 voeding het ook doet. Dan vervalt mogelijk ook het probleem mbt tot de voorschakelweerstand om 5VDC te maken

Dan is het toch het overwegen waard om naar een trafo met 2x9VAC te gaan en 1x9VAC direct door te sluizen en te gelijkrichten in de MB zoals de C64 voeding het ook doet. Dan vervalt mogelijk ook het probleem mbt tot de voorschakelweerstand om 5VDC te maken

In dat geval zou je bovenstaande voeding ook kunnen maken met 2x9VAC. In de MB6582 zit ook een 7809. Dus dan doe je niets anders.

Ik heb de discussie op midibox forum ook doorgezet. Daar had iemand het over een crowbar circuit als extra bescherming. Ik zit nog even te peinzen of dat nog de moeite waard is.

In dat geval zou je bovenstaande voeding ook kunnen maken met 2x9VAC. In de MB6582 zit ook een 7809. Dus dan doe je niets anders.

Ik heb de discussie op midibox forum ook doorgezet. Daar had iemand het over een crowbar circuit als extra bescherming. Ik zit nog even te peinzen of dat nog de moeite waard is.

Ik heb je schema gezien zal idd zoiets zijn dat bij overschrijding 5.1V de zekering eruit knalt. Ziet er goed uit. Bij handhaving van de 7809 in de MB6582 heb je deze beveiliging uiteraard niet voor 9V..

Ik zag op midibox forum nog de suggestie voor toevoeging van een bipolaire spanning +/-12V. Kan uiteraard maar dan wordt het geheel toch mi te uitgebreid.

Ik heb je schema gezien zal idd zoiets zijn dat bij overschrijding 5.1V de zekering eruit knalt. Ziet er goed uit. Bij handhaving van de 7809 in de MB6582 heb je deze beveiliging uiteraard niet voor 9V..

Ik zag op midibox forum nog de suggestie voor toevoeging van een bipolaire spanning +/-12V. Kan uiteraard maar dan wordt het geheel toch mi te uitgebreid.

Ja ik had het gezien. Ik heb zelf wel een AOUT_NG. Maar die voed ik wel via een andere optie. Dus ik deel je mening.

Daar had iemand het over een crowbar circuit als extra bescherming. Ik zit nog even te peinzen of dat nog de moeite waard is.

Voor de 9V kan dit niet als hiervoor de 9VAC direct wordt doorgesluisd. Het lijkt me dan voor de 5V dan geen meerwaarde toevoegen. Het zijn immers de SIDs die je wilt beschermen. Zonder het crowbar circuit is het resultaat hetzelfde als de C-64 voeding alleen het vermogen is wat hoger.

Back